mountainbike.be
10/03/2020
Tools

Bandenmelk getest: vijf antilekvloeistoffen vergeleken

De juiste antilekvloeistof is een onmisbaar ingrediënt voor een succesvolle tubeless setup. Dat de binnenband tot het verleden behoort, kon je al eerder lezen op onze website. Recent deed Fiets.nl een grondige vergelijkende test van niet minder dan 14 sealants. Squirt Seal kwam hier als winnaar uit, de meeste andere sealants moesten al bij relatief kleine gaatjes passen. Ondertussen komen er bijna wekelijks nieuwe sealants bij op de markt en uit onze testen blijkt dat de toenemende concurrentie de consument ten goede komt.
Melk met 'nooit meer lek' ambities
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Met ruimers en inbussleutels van verschillende grootte maken we de gaten
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Inbussleutels werden door de band geprikt en er weer uit getrokken
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Alleen Sludge kon de strafste ruimer de baas
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De start van de uitdrogingstest
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De sealants drogen op een verschillende manier uit
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Links de Orange Seal Endurance, rechts de Regular
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Damoff
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Sludge
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Schudden voor gebruik: combinatie van vloeistof en vezels
 
De moderne antilekvloeistof (sealant) is een combinatie van een vloeistof en vezels. De meeste merken mengen dit voor jou tot één vloeistof. Laat je de vloeistof lang staan dan zakken de vezels naar de bodem en ontstaan er verschillende lagen in de fles. Precies om deze reden is het belangrijk dat je het middel grondig gaat schudden enkele seconden voordat je het in de band giet.
 
De vloeistof bevat in de meeste gevallen natuurlijke of synthetische latex. Een uitzondering bevat helemaal geen latex. Hier en daar wordt ammoniak gebruikt, vooral wanneer er met natuurlijke latex gewerkt wordt. Ammoniak is belastend voor het milieu en meer bepaald voor de bodem. Steeds meer sealants zijn vrij van ammoniak. De markt is in volle ontwikkeling, hiervan hebben we het laatste nog niet gezien!
 
Een geval apart: Squirt Seal
 
De door Fiets.nl als winnaar geteste Squirt Seal verpakt de vloeistof en de vezels apart. De witte vloeistof is erg dun en bevat zo goed als geen vezels. Hieraan voeg je beadblocks toe. De beadblocks zijn droge bolletjes die in een apart flesje worden meegeleverd. De witte vloeistof dicht slechts zeer kleine gaatjes, de beadblocks zijn nodig om de grote gaten de baas te kunnen. Squirt adviseert om naar gelang je gebruik meer beadblocks toe te voegen om het mengsel krachtiger te maken.

Jammergenoeg konden we Squirt Seal niet meenemen in deze test. In een volgende test gaan we Squirt Seal zeker grondig testen.
 
Blunder: vezels zonder vloeistof
 
Wanneer het vloeibare deel van je antilekvloeistof ‘weg’ of ‘op’ is, blijven er enkel nog vezels over aan de binnenzijde van de band. Die vezels blijven daar nutteloos kleven want ze hebben de vloeistof nodig om zich een weg te banen naar het gat in je band.
 
Tip
 
Vooraleer je nieuwe banden monteert, kan je ze best even uitwassen met een milde zeep. Banden worden gemaakt in een mal. Chemische restjes aan de binnenzijde van de band kunnen er voor zorgen dat de antilekvloeistof minder goed werkt.
 
Onze testprocedure
 
Er is nog geen gouden standaard voor het testen van antilekvloeistoffen. Er zijn dan ook zo veel verschillende factoren waar je rekening moet mee houden.
 
Voor het maken van gaatjes van verschillende grootte hebben wij ruimers van verschillende grootte gebruikt. Een ruimer is een tool die meegeleverd wordt met de meeste plugkits. Deze tool laat je toe om het gat te verruimen tot de ideale grootte om eenvoudig te kunnen pluggen.
 
Klik hier om het artikel over Sahmurai Sword na te lezen. Op de foto’s zie je ook de meegeleverde ruimer. Het exemplaar van Sahmurai Sword is vrij dik. Bij Maxalami leveren ze een smallere ruimer mee.
 
Nadat we met een fijne ruimer een eerste gat gemaakt hebben, gaan we vervolgens inbussleutels van verschillende grootte door dit gat heen duwen. Wanneer we ze er niet meer doorkrijgen, vergroten we het gat een beetje met de ruimer.
 
Het doel is om na te gaan welke gaten gedicht worden, maar ook om te kijken hoe het product reageert in verschillende situaties.
 
Alle sealants werden getest met dezelfde band, een Specialized Fast Trak Control. Aan de binnenzijde van de band werd duct tape aangebracht. Bij het inbrengen van het sealant werd deze duct tape op één plaats verwijderd, namelijk op de plaats waar we vervolgens de gaatjes zouden gaan maken. Zo was er geen vermenging van sealants op de plaats waar de dichting plaatsvond. Bovendien konden eerder geteste sealants de band op de plaats van de waarheid niet verzadigen. De band werd telkens op 2 bar opgepompt. Hoe hoger de druk in de band, hoe meer vloeistof en lucht zal verloren gaan wanneer een gat gedicht moet worden. We vingen het product dat uit de band spoot op in een emmer.
 
Wat met de koersfiets?
 
Het is voor de antilekvloeistof eenvoudiger om een gat te dichten in een band met dik karkas dan in een band met soepel dunwandig karkas. Een MTB band heeft een groot volume dat op lage druk staat, een koersband een veel kleiner volume onder hoge druk. In een koersband zullen alleen kleinere gaatjes gedicht worden. Bovendien zal de band in de meeste gevallen slechts dichten op drie à vier bar. Hoe groter het gat, hoe groter het drukverlies. Uiteraard kan dat wel de redding zijn van jouw rit. Op drie bar kan je veilig naar huis fietsen zonder al te veel tijdsverlies.
 
Onze testen beperken zich tot MTB banden.
 
Orange Seal
 
Van het merk Orange Seal hebben we twee sealants getest, namelijk de Tubeless Seal en de Endurance versie. Beide vloeistoffen zijn eco-friendly.
 
Orange Seal – Regular Tubeless Sealant
 
Deze vloeistof is zeer vloeibaar en bevat kleine korreltjes.
 
De gaatjes gemaakt met de inbussleutels van 1.5 ; 2 ; 2.5 en 3 worden heel eenvoudig gedicht. Het gat waardoor een inbussleutel van 4mm past wordt na enige twijfel gedicht met aanzienlijk verlies van druk en vloeistof. Na bijpompen blijft de band verrassend genoeg mooi op druk.
 
Aan de binnenzijde van de band vormt zich een film. Na een maand gebruik droogt deze film geleidelijk uit met vorming van een vlies. Dit vlies mag in de band blijven, maar eens de vloeistof opgedroogd is, moet je aanvullen.
 
We deden de vloeistof in een potje en lieten ze aan de lucht drogen. Het resultaat is een rubberachtige stretchbare massa.
 
Dit product is erg gebruiksvriendelijk en goed uit te wassen. Na uitdroging kan je het vlies uit de band trekken, maar je mag deze resten er ook gewoon in laten.
 
Orange Seal – Endurance Tubeless Sealant
 
De Endurance versie van Orange Seal zou in theorie twee tot drie keer langer meegaan. Hier tegenover staat dat het product iets minder krachtig zou zijn. Tot zo ver de theorie.
 
Onze priktesten kunnen deze claims bevestigen. Bij de inbussleutels van 1.5 en 2 mm is er nauwelijks verlies van druk of vloeistof. Bij de inbussleutels van 2.5 en 3 zie je al meer verlies van druk en vloeistof dan bij de Regular versie. Toch wordt zelfs nog het gat van 4mm gedicht.
 
De uitdrogingstest toont aan dat de Endurance effectief langer vloeibaar blijft dan de Regular, maar het verschil is net zoals het verschil in dichtingsprestaties eerder beperkt. De producten lijken qua samenstelling dan ook zeer goed op elkaar.
 
Onze conclusie wat betreft de Orange Seal producten is: laat de film die zich vormt aan de binnenzijde van de band gewoon zitten en vul de vloeistof aan van zodra je geen vloeistof meer hoort bij het schudden met het wiel.

Voor meer details omtrent beide sealants kan je terecht op de website van Orange Seal.
 
https://orangeseal.com
 
Damoff: nieuwkomer met perzikgeur
 
Tijdens de Costa Blanca Bike Race kwamen we in contact met de verantwoordelijke van Damoff, een Spaanse producent van smeermiddelen en sealant. Wanneer je de Damoff fles opent valt meteen de perzikgeur op. Dit sealant is mooi vloeibaar en qua samenstelling erg goed te vergelijken met de producten van Orange Seal. Het bevat geen ammoniak en ook geen natuurlijke latex.

De kleinste gaatjes worden vlot en opvallend snel gedicht. Ook de gaten van 2.5 en 3 mm worden zeer goed gedicht. We zijn enigszins verbaasd dat het gat van 4 mm niet gedicht wordt. Je ziet dat het erg nipt is, maar finaal is het verlies aan vloeistof te groot om het gat volledig te dichten.
 
Tijdens het uitdrogingsproces vormt er zich vrij snel een vlies, maar vervolgens blijft er langer dan bij Orange Seal een vloeibare fractie aanwezig.
 
https://damoff.com

De krachtigste: Sludge
 
Het Zuid-Afrikaanse merk Sludge produceerde tot een tweetal jaar geleden de antilekvloeistof voor Squirt. Het mengsel is zeer krachtig. Zo krachtig zelfs dat de flanken van de band tegen elkaar blijven kleven wanneer je de band gaat demonteren of wanneer je even op een platte band verder fietst. Je zou denken dat dit mengsel lijm bevat... Niet iedereen is te vinden voor deze minder gebruiksvriendelijke formule die bovendien vlekken nalaat op de kledij wanneer de vloeistof uit het gat naar buiten spuit. De mensen van Squirt gaven toe dat ze voor hun nieuwste Seal met beadblocks een klein beetje dichtingsvermogen hebben ingeleverd om aan gebruiksvriendelijkheid te winnen.
 
De gaatjes tot en met 4 millimeter worden met gemak gedicht. Er is weinig verlies van vloeistof en druk. Wanneer we het gat uitschrobben met de dikste ruimer van 4.3 mm dan wordt dit nog steeds gedicht. Geen van de ander producten kon dit gat de baas. Wanneer we de inbussleutel van 5 mm probeerden bleek dit te ambitieus. De stap van 4 naar 5 millimeter is te groot en het lek bleef pruttelen tot alle vloeistof uiteindelijk uit de band verdwenen was.
 
De formule is al minimaal een vijftal jaar ongewijzigd. Tot op heden is Sludge de krachtigste antilekvloeistof die wij getest hebben, krachtiger dan de vernieuwde Squirt Seal met beadblocks.
 
De uitdroging van dit sealant verloopt anders dan bij zijn drie voorgangers. Vooraleer het uitdrogingsproces begint is het mengsel duidelijk minder vloeibaar dan Damoff en Orange Seal. Wanneer het wiel niet draait of de vloeistof in een potje staat, gaat de vloeistof fragmenteren. Er blijft opmerkelijk lang een vloeibaar deel aanwezig waardoor het geheel zich terug kan mengen telkens wanneer het wiel in beweging komt.

Sludge vind je momenteel enkel in Zuid-Afrika in de fietsenzaken. We hebben uit goede bron vernomen dat er gesprekken aan de gang zijn om Sludge ook in België op de markt te brengen. In het verleden werd het reeds onder de merknaam NoZisch op de Belgische markt gebracht. Ondertussen is dit product onder de merknaam Momum te verkrijgen in Spanje. De sealant van Momum kreeg de naam GUM.
 
http://www.momum.cc
https://sludge.co.za
 
Cyclon HQ Tyre Sealant
 
De Nederlandse speler Cyclon bracht recent een sealant uit. Toen we het product in onze band aanbrachten, merkten we meteen op dat het om sealant van producent OKO gaat. De samenstelling, kleur en geur wijzen in de richting van de OKO Magic Milk. Ook Maxalami Wurstwasser wordt door OKO geproduceerd. In tegenstelling tot Maxalami brengt Cyclon het product op de markt in eigen verpakkingen. Let op: we hebben een sterk vermoeden, maar geen officiële bevestiging.
 
Dit sealant is nauwelijks vloeibaar. De dikke brij bestaat uit synthetische latex en vezels. Er komt geen natuurlijke latex aan te pas. De brij is zo dik dat ze zich erg traag verplaatst door de band. Het duurt dan ook een tijdje vooraleer de brij het gat bereikt. Eens ter plekke, werkt dit sealant goed.

Wanneer je een gat in je band hebt en je hoort dit dan kan je best zo snel mogelijk je vinger op het gat plaatsen. Vervolgens ga je het gat onderaan houden met je vinger op het gat. Geef de vloeistof enkele seconden de tijd om naar beneden te zakken. Vervolgens haal je je vinger geleidelijk af dit gat. Wanneer we op die manier te werk gingen kon dit sealant gaten tot 4 mm dichten. Wanneer we het wiel gewoon lieten ronddraaien, bleek het luchtverlies groot omdat het product overal en nergens was.
 
We hebben navraag gedaan en blijkbaar mag je dit sealant aanlengen met water om zo een meer vloeibaar geheel te bekomen.

Echt vloeibaar is het product niet, maar het blijft wel een lange tijd dezelfde graad van vloeibaarheid behouden.
 
https://www.cyclon.nl
 
Prijsuitreiking
 
Wanneer we na deze test een winnaar moeten aanduiden dan zouden we de prijzen verdelen. Als het dichten van gaten je enige doel is, kies dan voor Sludge. Als je een meer gebruiksvriendelijk product wil dat niet kleeft en geen vlekken nalaat, dan kiezen wij voor Orange Seal.

De vijf sealants uit deze test behoren tot de beteren van de markt. We weten namelijk uit de test van Fiets.nl, maar ook uit eigen praktijkervaring, dat er te veel sealants op de markt zijn die de grootste moeite hebben met de kleinste gaatjes...

Toekomst

Het is onze bedoeling om in de toekomst ook andere vloeistoffen volgens deze procedure te testen.
 
Zelfkritiek
 
De priktesten met de inbussleutels gaven een erg goede indruk over het dichtingsvermogen van deze producten. Naarmate de inbussleutels dikker worden, is de stap tussen twee opeenvolgende gatgroottes te groot. De meeste sealants gaan vlot mee tot 3.5 en zelfs 4 mm, maar de stap naar een gat van 5 mm is te groot. Om nog preciezer te vergelijken zouden we meer tussenmaten moeten toevoegen tussen 4 en 5 millimeter.
 
Sealant versus pluggen
 
Bij kleine gaatjes zal jouw sealant ingrijpen nog voor je in de gaten hebt dat er een gat is. Wanneer je het gat hoort en ziet, betekent dat dat er een inbussleutel van minimaal 3, maar wellicht zelfs 4 à 5 millimeter door het gat past. In dit geval kan je maar beter een plug plaatsen. Zoniet riskeer je dat alle vloeistof uit de band verdwijnt en dan zal een plug niet meer baten. Je zal verplicht zijn om een binnenband te plaatsen.
 
Suggesties

Zouden we de goede eigenschappen van de verschillende sealants kunnen versterken door ze met elkaar te mengen? Of leidt dit tot een chemische reactie die een averechts effect heeft op de werking. Wij hebben enkele testen gedaan en waren aangenaam verrast over de werking van een mix van het Cyclon sealant met een meer vloeibaar sealant (Damoff). De producenten raden af om sealants te mengen, maar dat doen ze vermoedelijk alleen omdat ze geen garanties kunnen bieden aangezien ze de combinaties niet zelf getest hebben.
 
Websites
 
https://orangeseal.com
https://damoff.com
https://sludge.co.za 
https://www.cyclon.nl
 
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Banden Nooit meer lek Pluggen Squirt Seal Antilekvloeistof Sludge Cyclon Damoff Orange Seal
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy