mountainbike.be
12/01/2014
Tools

Get The Outdoor in trainingsvideo's

Tijdens de wintermaanden is het vaak moeilijk om de conditie op peil te houden. De dagen zijn een stuk korter waardoor het ’s avonds al vroeg donker is. Hoewel het goed mogelijk is om met de verlichtingsopties van tegenwoordig nog in het donker op pad te gaan is de zin vaak ver te zoeken. “Het is te koud”, “het is te nat”, “het is te laat”... zijn veelgebruikte smoesjes om niet meer te gaan fietsen in de winter. UiC ontwikkelde daarom 'Get the outdoor in', een serie trainingsvideo’s om te gebruiken met je hometrainer, spinningfiets of ergotrainer. Mountainbike.be kreeg de mogelijkheid om dit uitgebreid aan de tand te voelen.
Get The Outdoor In trainingsvideo's
© UiC
Get The Outdoor In trainingsvideo's
© UiC
Get The Outdoor In trainingsvideo's
© UiC

Gedurende de koude maanden kiezen veel mensen ervoor om een gedeelte van hun trainingen binnen af te werken. Deze trainingen zijn vaak saai waardoor je het niet lang volhoud. UiC (Ultimate indoor Cycling) heeft daarom een aantal online trainingsvideo’s waarmee je binnen de beleving krijgt van het fietsen in de mooiste regio’s.

Get the outdoor in heeft op dit moment 18 video’s die elk zo een 30 minuten duren. Ieder filmpje is op dezelfde manier opgebouwd en bevat vijf verschillende blokken die elk steeds een stukje zwaarder worden. Je krijgt ook een virtuele tegenstander, 'The powerhouse' genaamd, die je moet gaan verslaan. Om de powerhouse te verslaan krijg je een coach die precies zal vertellen wat je moet doen. Als je dit goed opvolgt kan je als eerste bovenkomen waardoor je de rest van de dag met een goed gevoel rondloopt.

Voor het eerste blok krijg je de kans om enkele minuten warm te draaien. Gebruik deze periode goed want het is echt wel nodig. Na deze periode gaat de weerstand erop en zal deze tot aan de 'cooling down' er niet meer afgaan. De coach legt tijdens het eerste blok op een goede manier uit hoe hoog de weerstand moet zijn gedurende de training. Tijdens dit eerste blok trap je een beetje weerstand weg en begint je hartslag rustig te stijgen. Voorlopig is het nog vol te houden maar daar komt snel verandering in.

Het tweede blok begint en je benen krijgen het gelijk zwaar. “Laat de weerstand” staan roept de trainer. Het lijkt wel alsof het een interactieve video is en de trainer weet hoe ik mijzelf op dit moment voel. “Na een minuut zullen je benen lichter aan voelen”, nou laten we het hopen want anders lig ik naast mijn fiets. Wonderbaarlijk genoeg blijkt het nog zo te zijn ook en richting het eind van dit blok toe kom ik in mijn ritme.

In het derde blok gaat de weerstand er nog meer op en geeft de trainer aan dat het belangrijk is om het beenritme terug te laten zakken. Wanneer je dit niet doe zal je hartslag snel tot zijn maximum gaan waardoor je de verder training niet vol kan afmaken. Deze fout heb ik jammer genoeg de eerste keer gemaakt waardoor ik vol schaamte uitgeput de weerstand heb moeten terugnemen om op adem te komen.

Deze keer luister ik echter goed naar het advies van de trainer en laat ik mijn beenritme zakken. Met enige regelmaat moet ik weer naar mijn tegenstander sprinten omdat ik deze heb laten rijden of omdat deze is gaan aanvallen. Deze korte sprintjes doen pijn aan de benen maar ik hou het vol. Als ik terug kijk naar mijn wattage zie ik korte pieken van 550watt. Slechts iets meer dan het wattage die de profrenners in de Tour een uur lang wegtrappen. Auw, dat doet pijn aan het zelfvertrouwen, maar ik ga verder.

Er is namelijk geen tijd om terug te kijken want de trainer spoort mij aan om de weerstand terug te schroeven en het tempo op te voeren nu blok vier begint. In dit blok stappen we dus af van de korte sprintjes en maken we de blokken wat langer. Hier merk je echt hoe goed je conditie werkelijk is. De benen branden en je wilt de weerstand terugdraaien. Nu merk je pas hoe belangrijk de coach is en ik moet dan ook toegeven dat ik zonder de trainingsfilm mijzelf niet zo kan afbeulen dan ik nu doe.

Vermoeid beland ik in het vijfde en laatste blok. Tijdens dit blok laat ik altijd even aan de buren weten dat ik aan het trainen ben. Verschillende oerkreten komen uit mijn mond aan het einde van de sprintjes. Zo erg zelfs dat mijn vriendin boven komt kijken of het wel goed gaat. Geen tijd om dit uit te leggen, ze zal aan de druppels die van mijn gezicht vallen toch wel snappen dat het zwaar is?

Reikhalzend kijk ik uit naar het einde. Ik kijk dan ook meer naar de tijd die aftelt dan naar het parcours. De laatste seconden komen in beeld en de sprint tegen the powerhouse word ingezet. Je hebt geen 25 minuten zitten afzien om hiervan te verliezen toch? Je perst dus het laatste beetje kracht uit je benen om als eerste over de streep te komen. Ik ben nog nooit zo blij geweest om aan de cooling down te beginnen. De weerstand gaat eraf en de benen worden nog enkele minuten losgefietst. Om vervolgens moe maar voldaan van de fiets te stappen.

Conclusie

Met deze 18 video’s kun je jezelf een tijdje bezig houden. Tenslotte doe je deze trainingen niet elke dag want na drie aaneengesloten dagen voel je al snel dat je moe begint te worden. Het is een mooi alternatief als je niet buiten kunt trainen en in feite nog leuk ook. Het geeft een goed gevoel wanneer je niet stil hebt gezeten op een koude, natte winterdag maar juist intensief hebt getraind. Ik raad je wel aan om tijdens je training voldoende te drinken en het liefst een sportdrank om de verloren zouten aan te vullen. Want of het nu komt door het zien van de mooie zonnige omgeving of door het ontbreken van wind, zweten doe je in overvloed. Het enige minpunt wat ik heb kunnen ontdekken is dat het steeds dezelfde trainingsvorm is. Wanneer UiC naast deze intensieve trainingen ook nog video’s van andere trainingsvormen kan maken dan is het helemaal perfect.

Positief
+ Intensief
+ Enorm motiverend dankzij de coach
+ Verschillende interessante omgevingen

Negatief
- Het is steeds dezelfde trainingsvorm
- Te intensief om elke dag te doen

Wil je het zelf ervaren of wil je zien in welke mooie omgevingen je deze trainingen afwerkt? Ga dan naar www.gettheoutdoorin.nl en test het zelf. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar.

Auteur: Nick de Rijcke
tags Get the Outdoor in Trainingsvideo's
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy