mountainbike.be
04/06/2012
Tools

Project fatbike introductie, frame en cranks

Fatbikes, de fietsen met echte brede banden zijn een niche markt en zullen dit waarschijnlijk ook blijven, al merken we wel dat dit soort fietsen de laatste tijd aan populariteit aan het winnen zijn. We vermoeden dat de Belgische fabrikant van Sandman bikes aan de basis ligt van de bekendheid van fatbikes in de Benelux.

Bij mountainbike.be hebben we de proef op de som genomen en zijn we begonnen aan een fatbike project. Omdat deze fietsen verschillende onderdelen nodig hebben die niet bepaald standaard zijn hebben we uitgezocht welke mogelijkheden er zijn en zullen we hiervan telkens een verslag uit brengen. De bedoeling is dat we onze fatbike opbouwen om te kunnen gebruiken in België, dus niet enkel in de woestijn of ergens boven de poolcirkel.

Frame

Echt enorm veel keuze is hier niet, de fabrikanten van fatframes zijn op twee handen te tellen. De bekenste zijn ongetwijfeld Fatback, Surly, 9:zero en natuurlijk het Belgische merk Sandman, al is deze laatste eerder een nieuwkomer op de markt. Er is wel een groot onderscheid in de verschillende frames. Je hebt de keuze uit gewone frames en excentrische frames. Deze laatste zijn zo gemaakt dat de wielen eigenlijk niet recht onder het frame staan. Dit is gedaan om een gewone 135mm naaf te kunnen gebruiken en toch de ketting niet tegen de band te laten komen. Omdat de banden immers zo breed zijn moet de achterbrug en het bottom bracket hierop aangepast zijn. Deze excentrische frames zijn goed om in sneeuw en in het zand te rijden, bijkomend voordeel is dat het voorwiel meestal ook een 135mm naaf nodig heeft en dat voor en achterwiel dus uitwisselbaar zijn. Echter willen wij met de fatbike meer gaan trail rijden en moet het frame toch iets meer kunnen verdragen. Aangezien we een Belgische site zijn hebben we natuurlijk ook gekozen voor een Sandman frame.

Sandman is een van de eerste die een frame hebben gebouwd met een geometrie die bedoeld is voor off-road trails te rijden. De frames zijn symmetrisch en hebben daardoor een 165mm achternaaf. Vooral deze laatste bleek een onderdeel te zijn wat moeilijk te vinden is.

De andere kanshebbers,

616; symmetrisch frame met een 170 millimeter achternaaf

9:zero:7; beschikbaar in aluminium en titanium met 170 millimeter achternaaf

Twenty2; duurdere titanium versie ook met een 170 millimeter achternaaf.

Er zijn natuurlijk nog alternatieven, maar voor hetgene waar wij de fiets willen gebruiken bleken deze frames de beste geometrie te hebben.

Cranks

Aangezien de ketting langs de brede band moet kunnen zijn de cranks van fatbikes voorzien van een 100 millimeter breed bottom bracket.
Mogelijkheden hiervoor zijn jammer genoeg niet dik gezaaid. Hieronder een lijst van de bekendste oplossingen.

Bottom Bracket lagers

Enkele jaren geleden zijn er enkele downhill frames geweest die met deze maat van bottom bracket, een ISIS 100 millimeter bottom bracket is relatief makkelijk te vinden en alle ISIS crankarmen passen hierop. De ISIS lagers hebben jammer genoeg een niet al te beste reputatie. Ook het gewicht is niet direct om naar huis te schrijven.

Meest bekende bottom brackets voor fatbikes

- FSA Platinum DH (ISIS)
- Travativ gigapipe Team DH (ISIS)
- Phill wood 100mm (Square taper)

We hebben een tijdje de lagers van FSA getest samen met een Middleburn RX7 ISIS crank.


Complete cranks

Buiten losse bottom bracket lagers met crankarmen bestaan ook complete cranksets, deze laatste groep is stilaan aan het groeien en

-E-thirteen

E-thirteen heeft ook een 100 millimeter crank wat initieel bedoeld is voor downhill. Dit is het eerste crank van deze breedte met externe lagers, iets waar we ondertussen al enkele jaren vertrouwd zijn en over het algemeen heel tevreden van de duurzaamheid hiervan. Het crank is voorzien van drie tandwielen, het grote blad hebben we eraf gehaald omdat dit op deze fiets meestal overbodig is. De as is 30 millimeter dik wat zorgt voor een extra stijf crank, hierdoor is het echter wel niet mogelijk om bijvoorbeeld lagers van Shimano te gebruiken.
Over dit crank mag je binnenkort een uitgebreider verslag verwachten

- Race Face Atlas FR
Zeer stevig crank van ongeveer 1200 gram inclusief bottom bracket lagers. Deze lagers zijn van Phill Wood en staan gekend vanwege hun lange levensduur.
Race Face heeft kort geleden aangekondigd dat ook hun Chester en Respond crank beschikbaar zal zijn in een 100 millimeter versie.

- Surly mr, whirly
Net als de Race Face is ook dit crank geschikt voor standaard lagers. Ook dit crank heeft een gewicht van ongeveer 1200 gram.

-Middleburn RX8 wide
Officieel bestaat dit crank nog niet, maar er duiken meer en meer foto's op, dus we hebben er goede hoop op dat dit crank in de toekomst ook het daglicht zal zien. Het gaat hier over een RX8 crank met een langere bottom bracket as. Net als bij de standaard RX8 worden hier externe lagers gebruikt en kunnen er verschillende spiders gebruikt worden om de tandwielen te kunnen gebruiken die men wenst.

Voorderailleur

Omdat het bottom bracket een stuk breder is als een standaard bottom bracket is het niet zomaar mogelijk om een voorderailleur te monteren. De firma 'Problem Solver' heeft hier een oplossing voor gemaakt. Door de Problem solver is het mogelijk om een standaard direct-mount voorderailleur te monteren.

Meerdere merken volgen?

Fatbikes zijn een kleine markt maar toch lijken ze aan populariteit te winnen, verschillende fabrikanten komen met onderdelen die speciaal gemaakt zijn voor fatbikes waardoor de keuze groter wordt. Dit kunnen wij natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Zoals eerder aangehaald komen er Race Face en Middleburn cranks op de markt in de toekomst, deze cranks zijn gemaakt voor standaard externe lagers zoals ook gebruikt wordt bij Shimano cranks.
Ondertussen zijn op verschillende plaatsen al foto's opgedoken van Chris King lagers gemaakt voor 100 millimeter cranks. Hopelijk blijft deze trend zich voortzetten.

In volgende delen zullen we de verschillende mogelijkheden voor de wielen en voorvorken bespreken, samen met onze bevindingen van deze fiets.

Verheyen Maarten

Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy