mountainbike.be
10/12/2021
Toerisme

Portes du Soleil, vliegen door de Franse Alpen

Een week voor het wereldbekercircuit neerstreek in Les Gets mochten wij al eens proeven van alle bergfaciliteiten die de Portes du Soleil te bieden heeft. Het was een verblijf waarbij we konden genieten van alles wat deze mooie Franse Alpenregio in zich heeft.
Les Portes du Soleil biedt prachtige uitzichten
Onze gids, Joseph Pauly, geeft uitleg
Onze redacteur Jochen amuseert zich met volle teugen
© Matthieu Vitré
Fromage d'Abondance, een lokale kaas
Cockpit view
© Matthieu Vitré
We krijgen geen genoeg van de talrijke besneeuwde bergtoppen
© Mountainbike.be
De locals doen een fietsinspectie
De Frans-Zwitserse grens nabij Super-Châtel
Onze groep pauzeert even middenin het bos
© Matthieu Vitré
Les Portes du Soleil is een regio in de Franse Alpen die de bergdorpen Les Gets, Morzine-Avoriaz en Châtel overkoepelt. In de winter zijn hier honderden kilometers aan skipiste die allemaal met elkaar verbonden zijn via de ontelbare stoeltjesliften en telecabines. Diezelfde liften worden tijdens de zomermaanden door heel wat bikers gebruikt omdat de regio ook over heel wat MTB- en bikepark-trails beschikt.

Poort naar de zon nog gesloten
Bij onze aankomst in Morzine deed de ‘poort naar de zon’ zijn naam nog niet alle eer aan. We werden hartelijk verwelkomd met een stevige onweersbui. Ondanks dat de geplande canyoning van ons programma werd geannuleerd bracht onze gids ter plaatse, Sara Burdon, ons al een eerste keer tot aan de showroom van Santa Cruz Bicycles. Morzine is sinds enkele jaren de thuisbasis op het Europese continent van de Amerikaanse fietsenproducent. De komende dagen krijgen we de kans om dit gerenommeerde mountainbikemerk onder onze kont te steken.

Morzine is een gezellig ski- en mountainbikedorp dat ook onder de Britten zeer geliefd is. Heel wat Britten hebben de laatste jaren de oversteek van hun eiland naar de Franse Alpen gemaakt. Zo zie je ook duidelijk dat heel wat cafés en restaurants een Engelse tint hebben gekregen. Onze gids in Morzine, Sara Burdon, heeft 15 jaar geleden ook de sprong gewaagd en is sinds een jaar of 6-7 in dienst van het Office de tourisme. Ze nam ons de eerste avond mee naar La Bec Jaune, een micro-brasserie die gerund wordt door, jawel, Britse locals. Heerlijke maar niet alledaagse gerechten werden ons voorgeschoteld.

Les Gets, Super Morzine & Morzine-Avoriaz
Dag twee brak aan en daar was ook meteen de zon! Nadat we in ons Hotel Alpen Roc een stevig ontbijt achter de kiezen hebben gestoken, was het tijd om onze Santa Cruz bikes te gaan oppikken. Ikzelf kreeg een Santa Cruz Nomad aangeboden. De eerste keer voor mij op de ‘kleine’ 27,5 inch wielen met een veerweg van 170mm. Meteen gingen we de lift in en trokken we naar Le Pleney op 1500m hoogte. Vanuit dit station vertrekken heel wat pistes terug naar Morzine maar ook kan je de andere kant uittrekken naar het bergstation van Les Gets. Nog maar net vertrokken en al hoog tijd voor een eerste koffiestop. Al lopend kwam Christel ons tegemoet om ons te vergezellen voor een espresso. Christel stond erop dat we onze stop in Les Gets zeker zouden vernoemen, zo trots is ze op haar thuisbasis.

Flow & fun
Onze gids voor de dag op de fiets was Joseph Pauly, rij-instructeur bij het Ride Ability MTB Center. Hij zorgde ervoor dat ook de minder ervaren collega’s uit de groep de kneepjes van het bikepark rijden onder de knie kregen. Om iedereen op zijn gemak te stellen, bleven we vooral op de gemakkelijkere groene en blauwe pistes. Deze pistes zijn ideaal voor beginners en toch kan je als ervaren rijder hier je hart ophalen door hard door de kombochten en tafeljumps te gaan. Door de hevige regenval de dagen voordien was een blauwe piste terug naar Morzine omgetoverd in een heus modderbad, heerlijk vond ik dat!

Na een tussenstop aan de chocolade fondue aan de bevoorrading van de Pass Portes du Soleil was het tijd om de andere bergflank op te gaan. Doorheen de dag kwamen we wel meerdere rijders van deze meerdaagse recreatieve MTB tocht tegen. De Pass Portes du Soleil houdt alles in wat de bergen te bieden heeft. Mooie uitzichten, flow trails, omhoog met de telecabine en mijn favoriete deel: lokale specialiteiten onderweg zoals tartiflette, lokale charcuterie en kaas!

Voor het middageten gingen we helemaal naar boven tot aan het golfcentrum van Avoriaz. Hier konden we een lekkere salade binnenspelen met een prachtig zicht over de bergen. Na de lunch hadden we een afspraak met Matthieu Vitré, een fotograaf die voor mooie actiefoto’s ging zorgen. Eens dit achter de rug begonnen we aan onze laatste afdaling richting Châtel waar we de komende twee nachten zouden verblijven. Onze gids had het beste voor laatst gehouden en stuurde ons, voor zij die dit wilden, langs een mooie maar steile singletrail richting onze eindhalte van de eerste dag op de fiets.

Na een lange dag in de bergen konden we ons lekker opfrissen in ons volgende hotel, Fleur de Neige. Hier werden we direct hartelijk ontvangen door Pascale, onze ‘moeder’ die ons in de watten zou leggen. Zij nam ons mee naar Le Vieux Four om terug op krachten te komen, en hoe kan dit ook anders dan met een lokale kaasspecialiteit, Le Berthoud. Gesmolten Abondance kaas met heerlijke charcuterie en aardappelen, genieten!

Vliegen als een vogel in Châtel
Dag drie begonnen we niet op de fiets. Toch namen we aan het bikepark van Châtel de lift naar net geen 2000m hoogte waar we werden opgewacht om een vlucht door de bergen te maken. Le Fantasticable, twee zipplines die gespannen zijn van de ene top van de berg naar de andere. Telkens een vlucht van om en bij de 1200m met een maximale hoogte van 240m boven de vallei, waanzinnig mooie ervaring!

Natuurlijke flow
Na de middag sprongen we terug de fiets op met onze nieuwe gids, Sylvain Ploton. Meteen was ik te vinden voor zijn aanpak. We begonnen onze rit met een prachtige bergtrail. Niet te steil, mooie flow en prachtige uitzichten. Onze Waalse collega’s in het gezelschap werden vandaag duidelijk iets meer uit hun comfortzone gehaald. Toch bleken ze er wel van te genieten. De trend was gezet en natuurlijke trails volgden elkaar snel op. Na een uurtje rijden kwamen we terug aan het bikepark van Châtel. Châtel staat bekend als een zeer uitdagend bikepark. Onze landgenoot en freerider, Nico Vink, heeft er zelfs een blauwe piste naar zich genoemd. Al snel bleek wel dat een blauwe piste in Châtel wat uitdagender werd bevonden dan de dag voordien in Morzine of Les Gets.

Na alweer een supermooie dag in de bergen konden we onze honger nog een laatste keer stillen in het hotel waar we logeerden. Hotel Fleur de Neige is het allereerste hotel dat in Châtel gebouwd werd. In 1937 werden de allereerste stenen van het gebouw gelegd. Inmiddels werd het hotel nog wat uitgebreid en vernieuwd, wat maakt dat dit de perfecte verblijfplaats is voor een vakantie in de Alpen. Vanop het ruime terras kregen we een prachtige zonsondergang te zien over het grillige reliëf van de omliggende bergen. Een kaasfondue kon uiteraard niet ontbreken alvorens we terug naar België zouden afreizen.

Frankrijk vs Zwitserland
Enkele dagen voor de Fransen zouden worden uitgeschakeld op het EK voetbal door de Zwitsers hebben wij de Frans-Zwitserse grens al opgezocht. Pascale wilde ons zeker nog eens meenemen richting Super-Châtel en Le Morclan waar we een prachtig 360-graden zicht kregen te zien. Langs de ene kant zagen we de vallei waarin Châtel gelegen was en draaiden we ons 180° om, zagen we de groteske toppen van de Dents du Midi die op Zwitsers grondgebied gelegen zijn. De perfecte afsluiter van een leuke kennismaking met de Portes du Soleil!

Grote dank aan de Office de Tourisme van Morzine, Avoriaz, Châtel en Les Gets om ons zo hartelijk te ontvangen en ons de mooiste plekjes van de regio te laten zien!

Meer info over deze regio’s kan je via onderstaande links bekomen:

Video: we nemen je mee op deze fantastische trails

Auteur: Jochen De Vocht
tags Nico Vink Châtel Bikepark Les Gets Les Portes du Soleil Pass Portes du Soleil Morzine Le Pleney Fantasticable Bikepark Châtel
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy