mountainbike.be
10/09/2018
Reisverhalen

The Big Ride: Helibiken in Wallis, een betoverende ervaring

Afdalen is zo leuk, maar je houdt niet van lange beklimmingen? Een shuttle in een oncomfortabele bestelwagen is niets voor jou? Altijd al eens willen meevliegen in een helikopter? Lees dan vooral verder en kom alles te weten over hoe het er aan toe gaat wanneer je een dagje gaat helibiken.
Ready for take-off, zes man aan boord!
© Mountainbike.be
Hopelijk heeft de nagelnieuwe Canyon Lux testfiets geen last van hoogtevrees
© Mountainbike.be
De fietsen worden goed vast geklemd...
© Mountainbike.be
De gids ziet het helemaal zitten!
© Mountainbike.be
Bijna boven, op de gletsjer ligt nauwelijks nog sneeuw aan het einde van de zomer. Klaar om te landen.
© Mountainbike.be
Na een kwartier in de helikopter staan we op bijna 3000 meter hoogte
© Mountainbike.be
De afdaling begint op de gletsjer
© Mountainbike.be
Helibiken is dolle pret. Onze Canyon Lux 2019 testfiets is een prima keuze voor dergelijk avontuur.
© Mountainbike.be
Er moet af en toe ook wat geklommen worden, 750 hoogtemeters in totaal
© Mountainbike.be
Op naar het meertje waar we zullen picknicken
© Mountainbike.be
Introductie

Helibiking wordt aangeboden door The Big Ride, een organisatie uit Verbier. Zomer en winter bieden ze outdoor activiteiten aan in het kanton Wallis. Voor de helikoptervlucht werken ze samen met Héli-Alpes uit Sion.

Helibiken is allerminst standaard. Toch zijn er drie standaard arrangementen. Wij kozen voor de meest technische variant, namelijk vertrekken op de Tsanfleuron gletsjer. De twee andere opties zijn minder moeilijk, maar niet minder mooi: Arolla en Zermatt. Als standaard geen optie is, kan je à la carte aan de slag.

Klik hier om de drie opties en specificaties te bekijken.

Als je een dagje wil helibiken, hoef je met de auto de bergen niet in. De ontmoetingsplaats is in de vallei, vlakbij de luchthaven van Sion. Je doet er trouwens een achttal uur over om van Brussel naar Sion te rijden.

Naast de piloot en de gids kunnen nog vier bikers plaatsnemen in de helikopter. Een groep van vier is ideaal, zowel qua beleving, als qua tarief per persoon.

Onze gids is mekanieker in een fietsenwinkel dus mocht er iets foutlopen met de fiets dan kan hij meteen ingrijpen. Alles liep echter gesmeerd en dus konden we ons gewoon op het fietsplezier concentreren.

The Big Ride

De naam van het bedrijf past heel erg goed bij de Tsanfleuron rit. Dit is namelijk echt een Big Ride met grote B en grote R. De helikoptervlucht is buitengewoon comfortabel. Je voelt nauwelijks iets van opstijgen en landen. Tijdens de vlucht krijgen we een heel goed overzicht van waar we de voorbije dagen allemaal gefietst hebben. Het panorama boven op de gletsjer van de Tsanfleuron is grandioos. Je kan een groot deel van het parkoers richting Sion overschouwen op de rand van een honderden meter diepe duizelingwekkende afgrond.

De helikopter duikt met een indrukwekkende snelheid de diepte in. Voor ons is dat het teken om aan de rit te beginnen. Start, off we go. Eerst wandelen we een klein stukje tot we op een ruw pad vol stenen komen. Zo dalen we af naar de Col de Sanetsch zonder ooit bij de weg te komen. Na een twintigtal minuten klimmen komen we in een prachtige vallei terecht. Het pad slingert naar beneden langs het riviertje La Lizerne. We lijken er wel buiten de wereld en het feest is compleet wanneer we plots een peloton alpensteenbokken langs de bergflank naar beneden zien komen, elegant springend over de stenige ondergrond.

We dalen af tot op 2100m hoogte en kijken dan links omhoog. Daar wacht een draagstuk van 240 hoogtemeters vrijwel vertikaal omhoog naar Croix de la Chia. De gids leert ons een zeer handige draagtechniek en wat even leek op een onoverwinbare muur behoorde een half uur later tot het verleden. Laat ons echter duidelijk zijn, deze stappassage is noch fysiek, noch technisch eenvoudig. We daalden via een mooie singletrack af tot aan een door koeien omgeven meertje L'Etang de Trente Pas. Hier namen we in de zon, uit de wind plaats voor een picknick.

De rest van de rit is erg gevarieerd. Via typische bergsingletracks gaat het naar een leuke suonen trail "La Bisse de la Tsandra". Dit is een vrij vlak pad langs een irrigatiekanaaltje. In het bergdorpje Aven vullen we onze drinkflessen nog een laatste keer alvorens honderd hoogtemeters te klimmen op de Route de Derborance.

De daarop volgende trail is erg steil en heeft meerdere tricky passages alvorens in de wijngaarden van Vétroz de afdaling te beëindigen. Beneden op la Route Cantonale 9 wordt je normaal opgehaald door een bestelwagen met fietsenkar, maar wij kozen ervoor om de laatste zeven vlakke kilometers tot Sion met de fiets af te werken.

In totaal was de rit iets meer dan 40 kilometer lang met 750 positieve hoogtemeters en meer dan drieduizend daalmeters.

Helikopter, nice to know

Een helikopter is een krachtig toestel en de mogelijkheden zijn eindeloos. De autonomie bedraagt ongeveer drie uur en de kruissnelheid van het toestel waarin wij vlogen 250 km/u. In net geen drie uur vlieg je dus van Brussel naar Sion of om het even welke landingsplaats hoog in de bergen in Wallis. In Zwitersland zijn er veertig landingsplaatsen in het hooggebergte, 19 daarvan bevinden zich in Wallis. In de bergen wordt het helikopter vooral gebruikt bij reddingsoperaties, maar heliski en helibiking zitten in de lift.

En wat met het milieu? De helikopter is een luxevoertuig, maar absoluut niet zo vervuilend als sommigen beweren. De vluchten zijn kort en efficiënt in vergelijking met een gelijkaardige verplaatsing met een shuttle, zeker in de bergen waar het reliëf vlotte verplaatsingen in de weg staat. De grootste zorg omtrent helibiken zit dan ook niet bij de helikopter, maar wel bij het feit dat mountainbikers tussen wandelaars naar beneden rijden. We kunnen alleen maar oproepen tot wederzijds respect. Het najagen van Strava records is toch niet zo evident omdat je vaak poortjes van koeienweides moet openen en sluiten. Laat het dus gewoon achterwege.

Weersgevoelig

Heliski en helibiking zijn weersgevoelige activiteiten. Een aangenaam zonnetje, een bijhorende blauwe hemel en weinig wind kunnen als ideale omstandigheden beschouwd worden. Gelukkig is het kanton Wallis één van de zonnigste regio's van Zwitserland. In Sion schijnt de zon gemiddeld jaarlijks net geen 2000 uur, goed voor 300 zonnige dagen. Dat komt overeen met een recordjaar bij ons. In België, Ukkel meer bepaald, moeten we het de voorbije veertig jaar gemiddeld doen met iets meer dan 1500 uren zonneschijn per jaar.

Toen we in juni in Wallis waren, was het nog niet mogelijk om te gaan helibiken. Omdat er de voorbije winter buitengewoon veel sneeuw viel. We kozen toen voor een shuttle dag georganiseerd door Bed'nRide. Klik hier om de reportage nog eens na te lezen.

Prijs

Zwitserland is geen goedkoop land. Wallis is één van de duurste kantons. Helibiken is uiteraard geen goedkope aangelegenheid. Een dagtrip Tsanfleuron zoals wij beleefd hebben, kost per persoon 450 Zwitserse frank ofwel 400 euro. Toch durven we de prijs-kwaliteitsverhouding van deze ervaring heel goed te noemen!

Klik hier voor meer informatie.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy