mountainbike.be
03/06/2012
Reisverhalen

BeMC Reisverslag

Afgelopen weekend was er de eerste editie van de Belgium Marathon Challenge, kortweg BeMC. Op hun site kondigden de organisatoren dit evenement aan als de zwaarste marathon van de Benelux, 250 kilometer lang en 7500 hoogtemeters. Op papier oogt dit mooi maar wij namen echter de proef op de som en verschenen het afgelopen weekend met twee Mountainbike.be'rs aan de start.
© BeMC
© BeMC

 

De start van het evenement was in La Roche en Ardenne en de overnachtingen waren voorzien in Bomal bij Durbuy. De dag van de start hebben we onze auto met al het materiaal wat we nodig hadden voor en na de tochten in Bomal geparkeerd  Met een tweede wagen zijn we nadien naar La Roche gereden waar alle startformaliteiten plaatsvonden. Daar kregen wij een enveloppe met onze startbordjes en een startboekje met meer informatie over de verschillende etappes, algemene regels etc.

Dag 1: La Roche – Bomal  - 84 km en 2460 hm

Na ontvangst van het startnummer trokken we richting stadsplein voor de briefing en de start. Onder stralend weer wuifden redelijk wat toeschouwers ons uit. Om half elf gingen we van start voor een rit over 85 km en 2400 hoogtemeters. Via een steile asfaltklim werd het hele peloton direct uit elkaar getrokken waardoor wachttijden aan steile hellingen en technische afdalingen beperkt bleven. Vanwege het warme weer opteerden we voor een rustig tempo, een keuze die nadien de juiste bleek te zijn. Onder weg kregen we drie bevoorradingen aangeboden, voorzien van voldoende drank en eten, al was de keuze wel eerder aan de magere kant.

Net voor de derde bevoorrading kregen we een gekapt stuk bos onder de wielen geschoven. Hier viel jammer genoeg niet te fietsen, tot groot ongenoegenen gevloek van een aantal deelnemers. De rest van de dag kregen we het beste uit de streek aangeboden, met steile hellingen en dito afdalingen. Op het moment dat wij aankwamen lagen veel fietsers al in het grasveld te bekomen van deze prachtige dag. Na enkele pannenkoeken met suiker vertrokken we naar het centrum van Bomal waar we nog onze tent dienden op te zetten, waarna we het gezellige dorpje introkken om iets te eten. Terwijl we aan het eten waren kwamen de mensen van Mobibikes naast ons zitten. Zij stonden vandaag (en ook de komende dagen) in voor het seingeven en bemannen van bevoorrading post drie. Nadien sleutelden ze ook nog eens tot negen uur aan de fietsen. Na een korte babbel besloten we toch op tijd onze tent op te zoeken, kwestie van opnieuw fris en monter aan de start te verschijnen de volgende ochtend. Naast ons stonden enkele tenten en campers van de vrouwelijke ‘Pedaalridders’, op wiens programma de BeMC ook stond. Als ze even moe zijn als ons gaan we zeker rustige buren hebben dit weekend.

Dag 2: Bomal – Bomal - 95 km en 2460 hm 

De start werd rond tien uur gegeven op excact dezelfde plaats waar we gisteren zijn aangekomen. Onze wekker habben we gezet om acht uur maar door onze 'biologische klok' en de zon die al flink aan het schijnen was waren we al veel vroeger wakker. Eerst nog de inwendige mens versterken om vervolgens ruim op tijd naar de start. In het dorp was het immers al aangenaam druk wegens de in opbouw zijnde wekelijks markt. Net omwille van die markt wordt tijdens de briefing duidelijk gemaakt dat de eerste twee kilometers geneutraliseerd, en dus achter een volgwagen, afgelegd zullen worden. Een terechte keuze van de organisatie! Met een asfaltafdaling in peloton achter de auto van de organisatie vingen we etappe twee aan. We reden rustig door het dorp waar een erehaag van marktgangers ons uitwuift en succes wenst. Iets wat we zeker konden gebruiken vandaag, met  90 kilometer en 2400 hoogtemeters op het programma. Meteen is deze tweede etappe de zwaarste dag in wat geldt als 'de zwaarste marathon van België'.

De eerste 20 kilometers worden als relatief makkelijke kilometers omschreven in het 'roadbook'. Ideaal dus om de benen los te rijden en terug in het ritme te komen. Op enkele steile klimmen niet te na gesproken klopt deze stelling. Ons gemiddelde ligt dan ook beduidend hoger als gisteren, maar na bekijken van  het hoogteprofiel zal dit wel snel veranderen. Bij de tweede bevoorrading krijgen we te horen dat de rit is ingekort omdat er op het laatste moment geen goedkeuring is bekomen voor de slotklim van ongeveer 4 kilometer. Voor velen was dit het beste nieuws van de dag. Zij (en ook wij toegegeven) begonnen met nieuwe moed aan de laatste 30 kilometer. Deze bestonden, net als in etappe 1, uit mooie single tracks en steile hellingen, zowel omhoog als omlaag. De finishzone was op dezelfde locatie als gisteren opgebouwd. Net op het moment dat mijn GPS aanduid dat we er bijna zijn begeeft mijn ketting het. Ik heb al het materiaal wel bij maar het herstellen gaat even lang duren als naar de finish wandelen. Gelukkig ging het nog hoofdzakelijk bergaf zodat ik na een korte wandeling de finishlijn overschreed. Aan de reparatiestand zie ik nog enkele collega-bikers voor mij staan. Kwxestie van prioriteiten vast te leggen en zo at ik alvast enkele pannenkoeken met suiker om te bekomen van de rit. Nadat even later de reparatieservice van Mobibike voor een nieuwe ketting zorgt is mijn fiets opnieuw tip-top in orde voor de slotetappe.

Dag 3: Bomal – La Roche - 80 km en 2300 hm 

De laatste dag is al aangebroken.. Vandaag wordt het startschot reeds om negen uur gegeven, zodat iedereen na afloop op een aanvaardbaar uur thuis zal zijn. De start is opnieuw din Bomam. Bij de finish hopen we onze auto terug terug te zien die twee dagen in La Roche heeft 'overnacht'. Over deze rit vinden we weinig informatie terug in het roadbook. We weten enkel dat ook deze derde en laatste etappe niet te onderschatten is en dat er ons op het einde nog twee zeer steile hellingen opwachten. Nu ja, veel woorden hoeven de organisatoren echter niet vuil te maken aan het parcours. De afgelopen dagen hebben ze al bewezen het beste uit de streek te kunnen halen. We maken ons even ook de bedenking dat de organisatoren in feite een beetje sadistische trekjes hebben, mais bon voor deze uitdaging zijn we nu eenmaal naar hier afgezakt. Net als gisteren lijkt het er op dat men ons in het begin wenst te sparen. De kilometerteller draait volt door en de hoogtemeters blijven aan de rustige kant. Ideaal om de stramme benen los te rijden en tegelijkertijd te  genieten van het schone weer.

Op enkele plaatsen kruisen we een plaatselijke toertocht, wat toch wel wat voor gevaarlijke situaties zorgde. Ondertussen dienen de eerste hellingen zich alweer aan, maar de twee steile stukken waarover het roadbook het had zijn we nog niet tegen gekomen; We moeten nog maar enkele kilometers en beginnen ons zorgen te maken. Zouden we ergens een afslag hebben gemist hebben? Tot plots voor onze neus een helling opduikt waarvan we de top maar net kunnen zien. De kleinste versnelling wordt aangesproken en vol goede moed beginnen we eraan. Omdat de ondergrond redelijk los ligt kan de kleine fout fataal zijn en is te voet verder gaan de enige andere optie. Met veel gepuf en gezucht halen we net de top. Nog eentje te gaan… De volgende helling dient zich enkele kilometers verder reeds aan. Ongeveer even stijl, maar veel langer en voorzien van een heel aantal scherpe bochten. Boven gekomen hebben we een prachtig uitzicht over La Roche en kunnen we de muziek bij de finish al horen. Restte nog een korte afdaling waarna we trots ons 'Finisher’ T-shirt in ontvangst namen.

Napraten over deze geslaagde eerste editie van de BeMC kan op het forum.

Auteur: Kenneth Droeshoudt
tags BeMC
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy