mountainbike.be
11/05/2012
Reisverhalen

Shortbike - Mountainbike.be reis naar Winterberg

Als jaarlijke traditie trokken we ook dit jaar samen met Shortbike naar een buitenlandse bestemming om drie dagen te gaan biken. Dit jaar stond Winterberg op het programma. We verbleven in de plaatselijke typische jeugdherberg, vlakbij het bikepark. Wijzelf vertrokken al een dagje vroeger om daar van de mooie tracks te genieten en uiteraard nog wat extra kilometers te malen.

De eerste dag stonden we op en was er een mooi zonnetje aanwezig. Na het uitdelen van de huurfietsen en de laatste “tuning” vertrokken we in groep. De eerste kilometers reden we, naar traditie samen en na een kort klimmetje werden we ingedeeld in verschillende groepen . Er was een groene, rode en zwarte groep afhankelijk van de conditie en snelheid van de deelnemers.

Wij reden mee met de rode groep en reden door verschillende glooiende bospaadjes tot het hoogste punt van de dag. Op dit punt stond een uitkijktoren die een mooi zicht gaf op de omgeving. Hierna daalden we af tot in een klein Duits dorpje en na een pittige klim stond de bevoorrading al te wachten in een mooie weide. De bevoorrading was zoals altijd dik in orde, verse pasta, groenten, fruit, brood en drank. Hoewel het zonnig was stond er toch een flinke wind waardoor we niet te lang bleven. Na de bevoorrading reden we een heel stuk op en neer door de velden, op een bepaald punt kwamen we de grootste houten stoel ter wereld. We reden verder op een licht hellende weg door de vallei. Op het einde wachtte ons nog een killer klim die we rustig op eigen tempo reden, we kwamen dan onderaan in Winterberg terecht. Er wachtte dan nog een stukje asfalt en laatste klim naar de jeugdherberg. Eenmaal aangekomen konden we de fiets aan de kant zetten, afkuisen was niet nodig want het was heel de dag droog gebleven. Alhoewel het goed begon te regenen vlak na aankomst, van een perfecte timing gesproken ! Het avondeten in de jeugdberg was net als het onbijt in buffet vorm en was weeral in orde.

Kort samengevat: Er was regen voorspeld voor dag twee en dat hebben we ook veelvuldig gehad. Na het ontbijt in de jeugdherberg konden we ongeveer een uurtje rijden zonder regen, daarna gingen de hemelsluizen open en zijn ze helaas niet meer dicht gegaan. De bevoorrading kwam al na een 20-tal kilometer en omdat het zo koud en regenachtig was stopten we kort maar krachten om niet te fel af te koelen. Veel mensen hadden een dilemma; verder rijden of naar de herberg ? De groene groep ging immers rustig terug naar de finish terwijl de rode en zwarte groep nog flink wat kilometers te doen hadden. We hebben toch beslist om voor de lange tour te gaan, want we zijn niet naar Winterberg gereden voor te rusten. Op een steile klim brak onze postbode z’n ketting maar liefst twee keer (Brute kracht of pech ?) en moesten we weer even wachten. De klimmen waren ideaal om warm te blijven, de afdalingen waren koud en nat en dus niet echt een plezier! Na een goed uur kwamen we aan in Willingen, net als Winterberg bekend van het bikepark. We kwamen bovenaan de Freeride trail en daalden af over het mooie parcours samen met de weinige dowhillers die het regenweer trotseerden. De freeride trail was een aaneenschakeling van kombochten en tafels, ideaal om met af te dalen met de cross country fiets.

Onder aangekomen fietsen we langs de verspring schans, maar het was zo mistig dat we de top niet eens konden zien. Dan fietsen we langs een mooi bergpad langzaam omhoog, volgde een steile technische afdaling en weer een pittige klim en vervolgens een technisch en vettige afdalingte nemen. Ondertussen had iedereen van de rode groep het vrij koud en gingen we over de weg terug naar de jeugdherberg met uitzondering van de postbode en gids Roeland. (Respect voor die knaap van 20 die amper mountainbike ervaring heeft !) We waren blij dat we er waren en gingen snel douchen en droge kleren aantrekken. Na het avondeten, goulash met pasta keken we naar de gemaakte foto’s en filmpjes en zakte een heel deel van de groep af naar het dorp om een goei tet te zetten.

Dag 3 begon ook weer miezerig met regen waardoor een paar bikers beslisten om de handdoek in te ring te gooien en rustig naar huis te rijden na het ontbijt. Dit kwam niet alleen door het weer, maar misschien deels ook door de nachtelijke activiteiten. De laatste rit begon met een lange afdaling en een paar mooie singletracks door de bossen. Helaas begon het ook weer te druppelen net voordat we bij de bevoorrading aankwamen en dus gingen we verder na een korte pauze. Het werd een snelle rit terug naar de jeugdherberg met een monsterklim net op het einde. Daar aangekomen snel gedouched, fietsen opgeruimd en met de autoverwarming op maximum terug naar Belgie!

Buiten het weer dat niet echt goed wilde meewerken was het een super weekend ! De organisatie van Shortbike had de zaken weer prima voor elkaar. Mooie tochten, prima bevoorrading en goede gidsen. Je merkt duidelijk dat ze leven voor hun job en dat ze allemaal op elkaar zijn ingespeeld, chapeau ! We kunnen alleen maar zeggen, tot volgend jaar!

Wil je ook eens een Shorbike.be reis ervaren, dan vind je hier meer info...

Tekst: Dirk Coenen & Kristof Janssen
Foto's: Shorbike
Film: Kristof Janssen

Auteur: Kenneth Droeshoudt
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy