mountainbike.be
14/04/2012
Reisverhalen

The blast, Ride with the locals in Houffalize

Georganiseerd door “ride with the locals” stonden we afgelopen donderdagavond klaar om te vertrekken naar de eerste “blast”, een endurofietsweekend van drie dagen waar plezier en rijgenot central stonden. Met het Endurosegment, dat dit jaar enorm populair is, is het organiseren van dergelijke tripjes nooit verkeerd en waren dan ook erg benieuwd. De locatie van de eerste plaats werd niet onmiddellijk vrij gegeven, maar we wisten wel dat het ongeveer 70 km rond Luik in de Ardennen zou plaatsvinden, een goedgeplaatst gokje bracht ons naar het mooie Houffalize.

De bedoeling van de blast is om drie dagen te endurobiken op tracks die zijn uitgezet door de “locals”, het rijden gebeurt in groep waarbij dat er elke dag verschillende specials zijn die getimed worden. Op de laatste dag worden de tijden opgeteld en is de winnaar bekend, zo simpel is het! Onderweg werden we voorzien van een kaartje dat ons naar de verschillende specials moest brengen.

Omdat het de eerste keer was dat de blast georganiseer werd, was het ook voor het organiserend comité even zoeken af en toe. Met name in de eerste special van het weekend reed bijna iedereen verkeerd omdat de pijltjes niet zichtbaar waren. Gelukkig was het de volgende dagen beter en vond zo goed als iedereen z’n weg.

De eerste dag was het een beetje zoeken en kennismaken met iedereen. Iedereen kreeg een nummerbordje met een gepersonaliseerde naam. We reden drie specials en onthouden vooral dat sommigen onder ons de specials meerdere keren gereden hebben. De tocht was een goede 30 km lang en het zonnetje was van de partij. ’s Avonds waren de meesten onder ons nog niet moe genoeg en gingen we nog even op stap met de fotograferende fietsers om wat plaatjes te schieten.

Dag twee begon helaas een beetje fris maar gelukkig bleef de regen grotendeels uit buiten hier en daar af en toe een druppel. De eerste special vertrok kort na de start en eindigde bij een brugje kort bij Houffalize. Daarnaast stonden enkele stevige klimmen op het programma om via een snelle afdeling bij het bekende dorpje “La Chouffe” te arriveren. Eenmaal buiten het dorpje doken we het bos in voor een subliem stukje singletrack waarbij we zigzagden tussen de bomen. Het parcous was hier echt om van te smullen en we kwamen we aan bij de tweede special die mooi over een singletrack begon maar breed en (te) ver uitliep over een bospad. Het was serieus trappen geblazen hier. De laatste special van de dag begon over een steil afdalend pad om af te dalen over een mooie singletrack. Nog even een stevige klim en waren terug bij de herberg. Ook ’s avonds ging een kleine groep nog wat biken en vonden we nog wat mooie singletrack in een kor bijgelegen valleitje. ’s Avonds was iedereen goed mee en konden we nog nagenieten van een goed pintje.

Zondagmorgen, op pasen stonden we klaar voor de laatste dag biken. Het was weer best fris buiten en af en toe viel er zowaar een vlokje sneeuw. Omdat er de eerste dag erg veel mensen verkeerd reden bij de eerste special, kregen we de kans deze nog eens opnieuw te doen. Deze keer reed niemand verkeerd meer en werden er dus erg scherpe tijden neergezet. Daarna reden we naar de tweede en tevens ook laatste special van het weekend. Deze was erg mooi en eindigde onderaan bij een riviertje. Daarna reden we terug naar de Herberg en stond de barbecue al klaar. Nadat we gegeten hadden was het tijd voor de prijsuitrijking. De eerste prijs ging naar “snorremans” Jeroen, vanwege de snor die hij moest dragen nadat hij de eerste dag de snelste tijd had naar gezet, de tweede prijs ging naar Arno en de derde plaat was voor Bas.

We kunnen zeggen dat een geslaagde blast was. We hebben goed gebiked in een leuke atmosfeer en hebben weer wat nieuwe paadjes leren kennen in Houffalize die we naderhand nog eens kunnen gaan rijden. Op naar de volgende ….

Meer info over de reizen kan je vinden op de website van Ride with the locals.

Teskst: Kristof Janssen
Foto's: Martin Donat/mtbrider.de

Auteur: Kenneth Droeshoudt
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy