mountainbike.be
16/11/2010
Reisverhalen

Bootcamp Dolomieten by MTBClinics.be

Sommige zaken geven je leven een boost. Plots vind je nieuwe energie om er weer vol tegen te gaan! Wel, dat gevoel hebben alle deelnemers aan het eerste BootCamp in de Dolomieten, dat door Kris Hertsens van MTBclinics in elkaar was gestoken.

Het doel van dit BootCamp was om alle deelnemers hun zelfvertrouwen een boost te geven door stelselmatig het niveau van de tracks op te bouwen en de begeleiding rustig aan af te bouwen. Bovendien werd de fun nooit uit het oog verloren. Als je je goed voelt in de groep, dan kan je meer! Het BootCamp mikte op de advanced tot de expert biker, wat wilde zeggen dat je minstens over ervaring in de Ardennen moest beschikken. Voor de echte beginners organiseert Kris andere Clinics, specifiek aan de noden van deze groep aangepast.

Het Pustertal in de Dolomieten heeft voor MTBclinics nog weinig geheimen. De Dolomiti Superbike was de aanzet om als voorbereiding de singletrails in de streek te leren kennen. Dagen hebben we op de tracks in de streek getraind en telkens genoten we van de fenomenale uitzichten en tracks van de Dolomieten. Kris koos op aanraden van Roel Paulissen voor een klassehotel in Olang/Valdaora, een gezellig dorp in het Pustertal.

Tussen 30 oktober en 4 november waren we ter plaatse. Het MTBclinics-busje kwam een dagje voordien ter plaatse aan om de onverwachte sneeuw die was gevallen, te ruimen en om alles perfect voor te bereiden. De eerste dag trokken we naar Phalzen, een wat lager gelegen –en dus sneeuwvrij- dorpje dat over de nodige technische tracks beschikt. We trokken er met de hele bende naar toe en al snel kende iedereen zijn plaats in de groep. Het indelen van de drie niveaugroepen verliep dan ook vlekkeloos en zo kon iedereen meteen op zijn of haar niveau werken, aan specifieke werkpunten. ’s Namiddags nam Roel Paulissen de hele groep op sleeptouw voor een tochtje nabij Brunico. Ik denk dat niemand de afdaling met de 100 trappen zal vergeten, of de ongelooflijk leuke sfeer die nu al onder de deelnemers ontstond.

Bij het opstaan de tweede dag had de sneeuw plaats gemaakt voor regen. Als bij wonder verdween die regen meteen toen we op onze bikes sprongen. We trokken meteen naar het legendarische Panoramapad boven Olang, waar de bossen vol technische trails lopen. Stelselmatig verlegden de deelnemers in de drie groepen hun grenzen en sommigen deden nu al parcoursen die ze daarvoor nooit had kunnen fietsen. Knap! In de namiddag trokken de bikers met nog voldoende kruit in de benen de Kronplatz op. Niet helemaal tot boven -daarvoor hadden we wat te lang bij die lekkere bakker gezeten- maar net tot aan de sneeuwgrens. De afdaling die volgde zal niemand snel vergeten, aangezien die erg steil en technisch was. Bovendien begon het stilaan donker te worden… Uiteindelijk kregen we iedereen veilig beneden. Dit avontuur versterkte de groepsgeest nog verder!

De derde dag begon net als de tweede dag: met regen dus! Maar al even snel verdween die en we kregen zelfs de zon te zien. We trokken weer naar de Panoramaweg, maar nu concentreerden we ons wat meer op de langere afdalingen. Ongelooflijk hoeveel steun een groep gelijkgestemde zielen elkaar kan geven, wat iedereen schoof zijn grenzen weer wat op en sommigen hadden zelfs moeite om te stoppen met biken. Na de middagpauze stond er eens geen fietsactiviteit gepland, maar een prachtige wandeling rond Antholzer see. Goed voor de sfeer en zo kon iedereen zijn krachten sparen voor de laatste dag.

Die dag was het precies lente: 15 graden en een aangenaam zonnetje! Daar moesten we van profiteren! Groepen 1 en 2 werden met busjes tot op 1900 meter gebracht (de sterksten fietsten dit stuk) waarna een besneeuwd pad volgde dat zorgde voor prachtige vergezichten. De afdaling die hier op volgde, is bij de mooiste die er zijn: rotsen, wortels, stenen, extreem steile stukken, smalle passage, bijna onmogelijk bochten; you name it, it had it! Iedereen geraakte zo opgewonden, dat we nog eens tot boven reden om ze een tweede keer te doen!

De middagpauze hielden we wat korter dan anders om nog volle bak van het mooie weer en de ongelooflijke tracks te kunnen genieten. We reden via een steil grindpad tot de top van de berg achter de panoramaweg. Iedereen reed die op zijn eigen tempo naar boven. De doorzetters stapten de laatste 100 hms naar het begin van dé afdaling: beeld je wortels en stenen in. Maak het pad wat steiler. Doe er nog wat extra wortels bij en je bent er bijna! Geen enkele deelnemer had deze afdaling op dag 1 kunnen fietsen, maar nu deden ze het allemaal! Stapje voor stapje, dat wel, maar wandelen deden we nauwelijks.
’s Avonds sloten we dit fantastische BootCamp af in het café van Ingrid, het lief van Roel. Na het afspelen van de enige echte BootCamp filmp ontving iedereen zijn MTBclinics T-shirt, waarna er een groepsfoto werd gemaakt. Het feestje duurde nog een tijdje door…

Bootcamps 2011
Boot Camp Vogezen 05-08/03/2011
Boot Camp Ardennen 24-27/03/2011
Boot Camp Dolomieten 09-15/04/2011
Boot Camp Dolomieten 02-08/07/2011

Het hele jaar door organiseert Kris Hertsens bovendien rookie-, advanced- en expert clinics in Malmedy en Houffalize. Tegen 1 april van volgend jaar (geen aprilgrap!) open Kris Hertsens ook het nieuwe GT-testcenter in Transinne (tussen St-Hubert en Bouillon).

www.mtbclinics.be

Kenneth Droeshoudt

Auteur: Kenneth Droeshoudt
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy