mountainbike.be
07/05/2021
Onderdelen

Pirelli zet ook in op het enduro

Het Italiaanse bandenmerk Pirelli is voornamelijk bekend van de formule 1. Toch willen ze de laatste jaren ook naam maken in de fietswereld. Met teams in het World Tour peloton zoals Trek-Segafredo, AG2R Citroën en het BikeExchange Team en daarbij het MTB Trek Pirelli zijn ze bezig met ook hun stempel te drukken op twee wielen. Nu gaan ze nog een stapje verder en komen ze ook uit met een enduro-assortiment. Wij mochten deze banden alvast uitgebreid aan een test onderwerpen.
Pirelli Scorpion Enduro S
© Mountainbike.be
Testen in winterse omstandigheden in Malmédy
© Mountainbike.be
Pirelli Scorpion R
© Mountainbike.be
Pirelli Scorpion S
© Mountainbike.be
Het 2-3 noppenprofiel achteraan
© Mountainbike.be
De klassieke combinatie die Pirelli aanbiedt is de Scorpion Enduro S en de Scorpion Enduro R band in een breedte van 2.4”. Daarnaast bieden ze ook nog een M versie aan die als meest polyvalente band wordt omschreven. Deze hebben we echter niet aan een test onderworpen.
 
Montage
Wij zijn er in eerste instantie voor gegaan om de Enduro S band vooraan en de R versie, die staat voor Rear, achteraan te leggen. Deze banden werden op velgen gelegd met een interne breedte van 30mm wat er meteen voor zorgt dat de band er al vrij breed zal uitzien. Het tubeless leggen van de banden ging zonder enige problemen en zelfs met een simpele voetpomp was de klus direct geklaard. Vooraan heb ik gekozen voor een druk van 1.68 bar waar ik achteraan voor iets meer koos en komt de teller op 1.78 bar.
 
Profiel
Op de voorband zie je een dubbele noppencombinatie waarbij deze afwisselend praktisch naast elkaar en vervolgens iets verder uit elkaar geplaatst werden. Achteraan is er gekozen voor een 2-3 noppenprofiel die dwars gerangschikt zijn om voor voldoende remkracht te zorgen. Aan de zijkant moeten grotere noppen telkens voor goede zijwaartse grip gaan zorgen.
 
Grip
De banden hebben zowel gediend in normale winter modder omstandigheden alsook lichte bevroren trails. In de modder heeft de Enduro S zeker genoeg grip om de controle over het voorwiel te behouden. De band wist zich goed door de modder te ploegen om goede grip te voorzien. Ook de modder ‘clearance’ was in orde waardoor de noppen steeds vrij bleven om zich vast te bijten in de ondergrond.
 
De Enduro R zorgde met zijn dwars gerangschikte noppen voor een goede remkracht achteraan waardoor het achterwiel niet plots ongecontroleerd aan het slippen ging. Berg op mistte de achterband soms dat tikkeltje extra grip om op steilere knikjes vlot boven te geraken. Maar ook hier was er sprake van een goede modder ‘clearance’.
 
Lekbescherming
Tijdens onze test hebben we geen lekke banden moeten noteren. Op het eerste zicht voelen de banden zeker wel stevig aan. De Enduro S en de Enduro R geven op de weegschaal respectievelijk 1070 en 1090 gram aan. Vergeleken met andere merken komt dit gewicht eerder in de buurt van een stevige trailband dan een zuivere enduroband. Desalniettemin hebben deze banden toch voldoende weerwerk kunnen bieden tijdens de testing.
 
Rolweerstand
Vooraan heeft de rolstandweerstand minder effect dan achteraan. De Enduro S voelt zeker niet superzwaar aan tijdens het bollen. De Enduro R heeft op het middenvlak geen al te grote noppen waardoor er wel voldoende grip kan geleverd worden zonder hiervoor al te veel in te boeten aan rolkwaliteiten. Ook blijken de banden tot hiertoe nog goed bestand te zijn tegen slijtage.
 
Conclusie
Zowel de Enduro S als Enduro R banden kunnen als stevige trailband zeker wedijveren met hun concurrenten. Zoek je een echte zware enduroband voor het ruige werk zullen deze misschien iets te licht uitvallen. Over het algemeen presteren deze banden zeer goed op de trails.
 
Adviesprijzen
Enduro S - €59.90
Enduro R - €59.90
Auteur: Jochen De Vocht
tags Enduro Malmedy Pirelli Trek - Pirelli
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy