mountainbike.be
28/01/2021
Onderdelen

Nieuwe Schwalbe ‘Super-lijn’ onder het vergrootglas

Half juli werd juist tussen de twee coronagolven het nieuwe “Decade of Super” voorgesteld door Schwalbe. Deze persvoorstelling gebeurde online in plaats van in de prachtige Schotse natuur waar we oorspronkelijk zouden worden uitgenodigd voor het testen van deze nieuwe banden. Desalniettemin, kregen we een mooi pakketje banden opgestuurd om mee aan de slag te gaan.
Magic Mary - Big Betty - Nobby Nic - Racing Ralph - Racing Ray
© Mountainbike.be
Big Betty op de droge, rotsachtige ondergrond in Les Hautes-Rivières
© Mountainbike.be
Nobby Nic bijt in het stof
© Mountainbike.be
Racing Ray Super Race 2.35
© Mountainbike.be
Racing Ralph Super Race 2.35
© Mountainbike.be
Easy Fit Fluid
© Mountainbike.be
Magic Mary Super Trail 2.4 op de weegschaal
© Mountainbike.be
De welgekende 'endurobrug' in Naux
© Mountainbike.be
Nato Base in Finale Ligure
© Mountainbike.be
Jochen tijdens de Trophy of Nations in Finale Ligure
© Gammafoto.it
De banden die we onder de loep hebben genomen, zijn voor het crosscountry-gamma de Racing Ralph en Racing Ray 2.35. Deze hebben we in zowel het Super Race als Super Ground karkas kunnen testen. Vooraan werd er geopteerd voor de Addix Speedgrip compound en achteraan hebben we de Speed versie gelegd. Als trailband mochten we de verstevigde Nobby Nic Super Trail 2.35 monteren. De endurobanden die we hebben mogen testen bestonden uit de Magic Mary Super Trail 2.4 en de vernieuwde Big Betty Super Gravity 2.4, beide in het Addix Soft rubbercompound.
 
Montage zo gepiept
Bij Schwalbe kunnen ze een heel gamma aan producten voorleggen om de montage van tubelessbanden feilloos te laten verlopen. Zo was het smeren van de Schwalbe Easy Fit Fluid op de zijkant een extra hulpmiddel om de banden makkelijk op hun plaats te laten springen bij het oppompen. Zelfs met een handpomp was de klus al na één poging pompen geklaard.
 
Gebruik je de Schwalbe Doc Blue tire sealant, dan zit er een handig busje bij van 60ml om de latexvloeistof via het ventiel in de band te krijgen. Zelf doe ik er graag altijd wat extra latex in omdat bij het oppompen wel eens wat sealant kan verloren gaan.
 
Bredere banden worden een trend in de crosscountry
XCO-parcoursen worden met de tijd meer uitdagend en ruwer van aard. De fabrikanten spelen hierbij direct op in om rijders meer comfort te bieden. Bredere velgen en meer veerweg worden de standaard. Bredere banden zijn dan ook het logische gevolg van deze nieuwe trend.
 
Tijdens de test werden de Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph 2.35 met Super Race karkas, de lichtste en meest soepele in het segment, gemonteerd op velgen met een interne breedte van 25mm. Ook het sterkere Super Ground broertje werd op deze velgen getest.
 
Welke omgeving is beter om banden te testen dan de legendarische trails rondom Malmedy in de Belgische Ardennen? Een combinatie van worteltapijten en rotsen vind je hier om elke hoek. Al van bij het eerste contact met de ardennenbodem werd al duidelijk dat deze bredere versie van de intussen vertrouwde bandencombinatie, Ray en Ralph, heel wat extra comfort kan bieden. Het soepele Super Race karkas zorgt voor een enorm goede demping van de wortels. Een kleine kanttekening, deze banden werden gemonteerd op een hardtail mountainbike om de bredere banden nog meer tot hun recht te laten komen. De tractie bergop en remkracht bergaf deed mij ook verbazen met de controle die je steeds blijft behouden.
 
Zelfs in winterse omstandigheden met veel modder blijft de Racing Ralph achteraan perfect tractie voorzien. Een nadeel om in de Antwerpse voorkempen te wonen is dat je vaak al een heel stuk moet rijden voor je echte mountainbiketrails zal tegenkomen. Ook tijdens de commute richting de trails is de rolweerstand op verharde wegen best wel goed. Een smallere 2.25 of zelfs 2.1 band zal hier nog een fijner gevoel geven tijdens het bollen. Eens op de echte trails zal mijn voorkeur sowieso uitgaan naar de bredere 2.35 versie waar je echt wel veel voordeel kan halen met het extra comfort dat je uit de band kan halen.
 
Ondanks het bredere profiel van deze banden blijft het eigenhandig gemeten gewicht voor de Racing Ray op een mooie 713 gram (705 gram volgens Schwalbe) en de Racing Ralph op 741 gram (ook 705 gram volgens Schwalbe) zitten. Zoals gezegd is het Super Race karkas het lichtste in zijn segment. Ga je naar de versterkte Super Ground versie in 2.35 kom je volgens Schwalbe voor zowel de Racing Ralph als Racing Ray op 750 gram uit. Voor de Racing Ray kwam ik zelf met 746 gram iets lichter uit terwijl de Racing Ralph net iets zwaarder uitvalt met zijn 794 gram. Ondanks dat de Super Race de lichtste band is, moet deze zeker niet aan sterkte inboeten. Qua rijkwaliteiten zijn beide karkassterktes vergelijkbaar goed in het testveld.
 
Wil je voor een lichte en comfortabele maar toch sterke band gaan, dan is het Super Race karkas zeker een aanrader. Wil je het meer op safe spelen en toch voor die extra bescherming gaan, zal de Super Ground jouw beste vriend worden.
 
Zowel de Racing Ralph als Racing Ray zijn ook beschikbaar in smallere versies van 2.1 en 2.25 inch. Uiteraard blijven de gekende Rocket Ron (2.1 – 2.25”) en Thunder Burt (2.1 – 2.25 – 2.35”) ook nog in het gamma zitten. Je zal voor alle types ook de keuze kunnen maken tussen het klassieke zwarte rubber of een transparante skinwall kleur.
 
Vernieuwde Nobby Nic
De Nobby Nic is de uitgesproken trailband in het gamma van Schwalbe. We hebben de band op de endurofiets in het Franse Les Hautes-Rivières getest. Op een hardtail crosscountry fiets kozen we ervoor om tijdens de wintermaanden extra grip en comfort te krijgen.
 
Door het Soft compound vooraan blijf je overal goede controle over je voorwiel behouden. Achteraan monteerden we ook een 2.35” band met Super Trail karkas maar met een Addix SpeedGrip compound. Hiermee krijg je een band die als achterband iets beter zal bollen en wat minder snel slijten dan de Soft compound. Op de modderige stukken bergop hebben we wel gemerkt dat de band soms toch wel wat liet afweten wat grip betreft. Hierbij kan je dan best de afweging maken of je ook achteraan voor een zachter compound wil gaan en dus meer tractie bergop. Of je kiest voor een betere rolweerstand achteraan met de iets hardere SpeedGrip compound.
 
Wanneer de Nobby Nic banden op een endurofiets gemonteerd zijn, op de lichtere endurotrails, zou ik persoonlijk gaan voor zowel voor als achter het Soft compound. Ga je voor de ruwere endurotrails, dan zijn de zwaardere endurobanden de beste keuze.
 
Kies je ervoor om tijdens de wintermaanden wat meer comfort te nemen op bijvoorbeeld een hardtail trailbike dan kan dit ook perfect met de Nobby Nic banden. Op een hardtail wil je vaak wel wat meer en sneller kilometers maken waardoor achteraan een SpeedGrip compound wel aan te raden is terwijl vooraan de Soft voor goede controle zorgt. 
 
Big Betty is terug
In het endurosegment was het vooral uitkijken naar de terugkomst van Big Betty. We hebben deze band in Super Gravity versie met een dikte van 2.4” achteraan gemonteerd. Vooraan deed de Magic Mary zijn trouwe dienst, ook in 2.4” maar wel in Super Trail.
Als je de banden vastneemt voel je direct een groot verschil in stevigheid van de zijwanden in vergelijking met zijn voorgangers. Op de wegschaal geven de Magic Mary en Big Betty respectievelijk 1306 gram en 1367 gram aan. Bij het endurorijden wil je vooral die extra bescherming tegen het lekrijden. Qua gewicht zitten Mary en Betty dus vrij goed.
 
De banden werden aan een eerste test onderworpen op de endurotrails van Les Hautes-Rivières net over de Franse grens. Droge en rotsachtige ondergrond blijken het perfecte terrein voor een eerste beproeving. Ik had lange tijd niet meer op de endurofiets gezeten en toch voelde ik van bij het eerste contact zeer vertrouwd op de fiets. De Magic Mary biedt een zeer goede remkracht en controle op de steilere stukken. De iets soepelere Super Trail band zorgt vooraan voor goede schokdemping waardoor het voorwiel perfect grip blijft behouden op ruwere stukken. Big Betty heeft me vooral verbaasd met haar remkracht achteraan. De toppen midden op het loopvlak zijn dwars gerangschikt waardoor deze zich supergoed vastbijten in de ondergrond.
 
De ultieme test voor de banden zou een maand later volgen op de beruchte/beroemde endurotrails van Finale Ligure tijdens de Trophy of Nations. Veel extremer en gevarieerder terrein zal je niet snel vinden. Ook op Italiaanse bodem bleven de banden naar alle verwachtingen presteren. Na vijf dagen voluit te racen op deze zeer ruwe trails blijken de banden ook zeer slijtvast en betrouwbaar te zijn. Typisch aan het rijden op zeer rotsachtige ondergrond is het inslijten van de toppen aan de zijkant. Na de Finale trails overleefd te hebben zien zowel de voor- als achterband er nog als nieuw uit.
 
Conclusie
Met de nieuwe ‘Super-lijn’ die Schwalbe op de markt brengt krijg je een ruim assortiment aan banden waaruit je kan kiezen. Voor elk soort fiets, rijstijl, ondergrond en weertype is er wel wat te vinden.
Voor de crosscountry heb je keuze uit de gekende banden en is er extra ingezet op de bredere varianten. De Nobby Nic brengt je veilig door elk seizoen en over alle soorten trails. Welke rubbersamenstelling je neemt zal afhangen van je doel en gebruik.
De ‘gravity-rijders’ kunnen met Big Betty een extra band aan hun verzameling toevoegen.
 
Adviesprijs evolution line
Racing Ralph -  €59,90
Racing Ray - €59,90
Thunder Burt - €59,90
Rocket Ron - €59,90
Nobby Nic - €59,90
Magic Mary - €62,90 – 67,90
Big Betty - €62,90 – 67,90
Dirty Dan - €62,90 – 64,90
Auteur: Jochen De Vocht
tags Enduro Enduro World Series Cross country Schwalbe Racing Ralph Racing Ray Schwalbe Addix Nobby Nic Magic Mary Big Betty Decade of Super
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy