mountainbike.be
10/09/2020
Onderdelen

Duurtest CeramicSpeed: keramische derailleurwieltjes en OSPW X

Keramische lagers kunnen hun meerwaarde pas echt bewijzen in een duurtest. Daarom hebben we met ons testmateriaal door stof, modder, zand en water gereden om jullie zo goed mogelijk te informeren of een upgrade naar keramische lagers iets voor jou is. In dit artikel bespreken we de derailleurwieltjes en OSPW X kooi.
De OSPW X met gouden derailleurwieltjes
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Links de standaard kooi van SRAM, rechts de OSPW X
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Hou je lagers schoon, smeer ze tijdig en ze gaan jaren mee
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
De frequentie van het onderhoud hangt af van de weersomstandigheden waarin je fietst
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
OSPW X
© CeramicSpeed
Een OSPW X kooi is een vijftal gram lichter dan een standaard SRAM kooi
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
CeramicSpeed wordt in Denemarken geproduceerd
© CeramicSpeed
Introductie van de keramische lagers

Een uitgebreid artikel over het wat en waarom van keramische lagers kan je hier nalezen op onze website. Je kan er ook onze eerste testbevindingen lezen.
 
De twee voordelen van OSPW X

Wanneer je derailleurwieltje meer tanden heeft, moet de ketting een minder scherpe bocht maken. Zo verlaagt de interne wrijving in de ketting. De ‘standaard’ derailleurwieltjes van CeramicSpeed passen in de originele kooi van jouw derailleur, maar hebben elk twee tanden meer. Ze hebben dus 14 tanden in plaats van 12.

OSPW X gaat een stap verder. OSPW staat voor Oversized Pulley Wheel System. X staat voor cross of offroad. Een OSPW X kooi vervangt de kooi van jouw derailleur. Zo kan er gewerkt worden met een nog groter onderste derailleurwieltje. Het wieltje heeft maar liefst 18 tanden. De ketting moet minder scherp draaien en het wieltje zelf draait extreem soepel om keramische lagers. Dit is de reden waarom eerst tijdrijders en triatleten, maar later ook de wegrenners gingen kiezen voor de OSPW kooien van CeramicSpeed. Ondertussen kwam CeramicSpeed met deze offroad variant van de OSPW kooi. Het principe blijft hetzelfde. 

Een tweede voordeel is de bling factor. Twee keramische derailleurwieltjes maken je fiets sneller, maar je ziet ze niet. En het oog wil ook wat. Wanneer je kiest voor een OSPW X kooi, dan val je pas echt op!

De OSPW X kooi voor de mechanische SRAM Eagle achterderailleur biedt de mogelijkheid om de spanning op de veer van de derailleur te regelen. Er zijn drie standen. De middenstand komt overeen met de spanning die je terugvindt op een SRAM derailleur. Minder spanning betekent dat het schakelen soepeler zal verlopen. Indien je echter niet met een kettinggeleider rijdt, kan dat ook betekenen dat de ketting sneller van het voorste tandwiel dondert. Als je steeds in zeer ruw terrein fietst, kan je kiezen voor een hogere spanning. Je ketting wordt dan nog strakker op het tandwiel gehouden.

Klik hier om de derailleurwieltjes voor SRAM Eagle te bekijken.
 
Klik hier om de derailleurwieltjes voor Shimano XTR en XT 12 speed te bekijken.
 
Klik hier om de OSPW X voor de mechanische SRAM Eagle derailleurs online te bekijken.

Onderstaande video toont de montage van een CeramicSpeed OSPW X kooi.



De montage van standaard keramische derailleurwieltjes is eenvoudiger.


 
Duurtest: praktijkervaring

Wanneer je na montage aan de wieltjes draait zonder dat er een ketting op ligt, dan voel je een immens verschil in vergelijking met de standaard wieltjes van SRAM of Shimano. Na enkele ritten lopen ze zowaar nog beter. Dit aangename gevoel neem je mee op de fiets.

Ik durf echt niet beweren dat je bij een geblinddoekte test het verschil zou kunnen voelen. Deze upgrade zorgt namelijk voor een weestandverlaging van ‘slechts’ enkele watts. Ik heb dit besproken met enkele profrenners die kiezen voor CeramicSpeed en allen kwamen met dezelfde uitleg. Topatleten weten hoe moeilijk het is om vijf watt meer te duwen en laten daarom niets aan het toeval over. Ze willen ook hun fiets met de beste lagers uitrusten. Marginal gains, daar draait het om in topsport.

Het is nog moeilijker om het verschil te voelen tussen de keramische derailleurwieltjes in de standaardkooi en gelijkaardige grotere wieltjes in de OSPW X kooi. 

Onderhoud

Hightech prestatiegericht materiaal vraagt meer onderhoud dan onderdelen uit de middenklasse. Een licht frame hoef je niet anders te onderhouden dan een zwaarder frame. Een lichtere band zal je vaker moeten vervangen dan een steviger exemplaar. Draaiende delen vragen onderhoud als je ze tiptop wil laten functionneren. Dit geldt voor een ketting, maar ook voor lagers. De levensduur van deze keramische lagers is zeer lang, je krijgt niet voor niets minimaal vier jaar garantie. Dat wil echter niet zeggen dat je er in de loop van dat lange leven niet moet naar omkijken. De kunst is om het vuil uit de lagers te houden en er een fijne smering in te houden. Dan kan je maximaal genieten van de marginal gains.

De frequentie van het onderhoud hangt meer af van de weersomstandigheden dan van de afgelegde kilometers. Op een koersfiets kan je zeer lang blijven rijden met keramische lagers zonder enig onderhoud. Op de MTB is dat een ander verhaal. Na enkele regenritten met veel modder kan het zijn dat de lagers al opnieuw om smering vragen. Af en toe de ketting opheffen en voelen of de lagertjes nog soepel lopen is de boodschap. Voel je dat ze wel soepel maar toch droog lopen, wacht dan niet te lang om ze te smeren.

In de volgende video wordt zeer goed uitgelegd hoe dit onderhoud gaat. Je verwijdert de stofkappen van de lagers en maakt ze dan grondig schoon met ontvetter. Je mag gerust al het vet verwijderen, want het juiste vet om de lagers terug te vullen krijg je meegeleverd bij de aankoop.


 
Conclusie

Ons advies kon je al lezen tussen de lijnen hierboven. Als je je highend fiets wil tunen, zijn keramische lagers zeker een interessant punt. De lagers van CeramicSpeed scoren zeer goed. Ze lopen geweldig licht en na elke smeerbeurt waren ze weer als nieuw. Het onderhoud moet gebeuren, maar is eenvoudig zelf uit te voeren.

Als je meer van de wegwerpmentaliteit houdt, kan je kiezen voor goedkopere lagers die je sneller vervangt. Finaal zal je mogelijks goedkoper uitkomen met CeramicSpeed. Een goedkope lager kan je niet openmaken en werp je weg als hij niet meer lekker draait. Een CeramicSpeed lager maak je schoon en hij draait weer als nieuw.

Keuzestress: keramische derailleurwieltjes versus OSPW X

Wie moet kiezen tussen de aanschaf van een set derailleurwieltjes of een complete OSPW X kooi, moet zich vooral afvragen of hij net dat tikkeltje meer over heeft om de bling factor van zijn fiets te verhogen. Het verschil tussen de standaard wieltjes van SRAM en Shimano en keramische wieltjes, is aanzienlijk. Het verschil tussen keramische wieltjes en OSPW X is kleiner.
Het prijsverschil is echter niet min. Voor een set CeramicSpeed derailleurwieltjes voor SRAM of Shimano moet je 289 euro neertellen. Een OSPW X kooi kost 499 euro. Steeds kan je de keuze maken tussen zwarte of gouden derailleurwieltjes. De coated variant is nog duurzamer. Deze is nog beter bestand tegen corrosie en overleeft langer zonder smering. Voor disciplines zoals strandracen of veldrijden lijkt dat zeker een meerwaarde. De coated lagers draaien bovendien met nog minder weerstand, maar zijn ook duurder. Er is nu ook een zeer knappe gelimiteerde groene versie ter ondersteuning van een goed doel.
 
https://www.ceramicspeed.com
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Tuning CeramicSpeed Keramische lagers OSPW X Derailleurwieltjes Marginal gains
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy