mountainbike.be
18/08/2020
Onderdelen

Getest: DT Swiss scoort met de 232 ONE dropper

Voor 2020 heeft DT Swiss zijn cross-country voorvering en demper helemaal vernieuwd om zo hun teams van het allerbeste materiaal te kunnen voorzien. Droppers zijn al lang niet meer weg te denken uit het cross-country circuit en dus kon DT Swiss niet achterblijven. Ze brachten een lichte innovatieve dropper zadelpen op de markt om hun atleten te laten schitteren in wat een Olympisch jaar had moeten zijn.
De pen weegt slechts 371 gram
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Met een druk op de knop gaat het zadel 6 centimeter naar beneden
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
De bevestiging van het zadel is eenvoudig en stevig
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Met deze ring draai je de dropper open voor smering
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Steile afdalingen en technische passages worden eenvoudiger
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Actie!
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
232 ONE platform

DT Swiss lanceerde drie nieuwe producten tegelijk: een voorvork, een demper en een dropper. Deze drie producten mikken op het cross-country segment. Ze vormen samen het 232 ONE platform.

Bekijk hieronder de introductievideo met Lukas Flückiger, de oudere broer van Mathias.
 


Innovatief: UPSIDEDROP

De vork en demper zien er alvast minder innovatief uit dan de dropper. De dropper gebruikt het UPSIDEDROP principe. Het bovenste deel van de zadelpen schuift niet in, maar over het onderste deel. Dit is slim gezien want zo wordt het vuil niet tegen de dichting aangeduwd, maar wordt het over de pen naar beneden geschoven. Bovendien levert dit een betere match op wanneer je een zadeltasje onder het zadel bevestigt.

Het UPSIDEDROP principe heeft als beperking dat het niet kan gebruiken worden voor langere droppers.

60 mm drop, twee standen

De zadelpen heeft een drop van ‘slechts’ 60 millimeter. Het zadel kan slechts in 2 posities geblokkeerd worden: helemaal bovenaan of helemaal onderaan. Die drop van 60 millimeter is ideaal voor de racer, want wanneer je zadel gedropt is dan je toch nog gaan zitten om de benen even te laten rusten. Wanneer je zadel 6 centimeter naar beneden gaat is het uit de weg zodanig dat je veilig en snel door de moeilijkste passages geraakt. Voor endurogebruik is 6 centimeter drop dan weer duidelijk te weinig.

Lichtgewicht

Met een gewicht van slechts 371 gram (zadelpen zonder kabels, zonder stuurhendel) behoort deze dropper tot de lichtere exemplaren van de markt. Wanneer je enkel de droppers met interne kabel bekijkt, behoort hij zelfs tot de allerlichtsten.

De rijder mag inclusief uitrusting maximaal 130 kilogram wegen. Weeg je meer dan heb je waarschijnlijk geen nood aan een zeer lichte dropper.

Twee diameters, één universele lengte, één kleur

De zadelpen is verkrijgbaar in 27,2 en 30,9 mm diameter. Voor frames die een zadelpen van 31,6 mm nodig hebben, bijvoorbeeld Scott en Trek, moet je met een shim (adaptor) werken. In beide versies is de zadelpen 400 mm lang. Het zadel staat zonder offset boven de pen. Je kan zowel zadels met ronde (7x7 mm) als ovalen (7x10mm) rails monteren. Er is slechts één kleur, namelijk zwart.

Dankzij het mechanisme vlak onder het zadel is dit één van de enige opties voor wie een frame met zadelbuis van 27,2 mm wil combineren met een dropper met interne kabelvoering. De meeste andere droppers op de markt beperken zich tot de maten 30,9 en 31,6 millimeter. Als deze zadelpen echt succesvol wordt, en we twijfelen hier niet aan, dan zal ze vermoedelijk ook snel in 31,6 mm aangeboden worden.

Eenvoudig mechanisme

De meeste droppers hebben binnenin een hydraulisch systeem en/of een luchtkamer. Deze dropper is extreem eenvoudig en heeft enkel een stalen veer binnenin. Deze veer brengt het zadel omhoog wanneer je op de knop duwt, op voorwaarde dat je geen druk uitoefent op het zadel. Druk je op de knop terwijl je wel druk uitoefent op je zadel, dan zakt het zadel en klikt het beneden vast. Je bent dan klaar om door het technische terrein te flitsen.

JBG2

Het concept heeft DT Swiss afgekeken van de Polen die al in 2017 de ultralichte JBG2 zadelpen op de markt brachten. De Zwitsers vonden een oplossing voor de grootste zwakte van de zeer exclusieve, niet-gepatenteerde, JBG2 dropper: de externe kabel. De JBG2 is weliswaar nog een stuk lichter, maar ook aanzienlijk duurder dan het nieuwste product van DT Swiss. Het is volledig de verdienste van DT Swiss dat zij er wel in slaagden om de kabel door het frame te laten lopen. Een interne kabel oogt zoveel mooier... Onze test van de JBG2 dropper lees je hier

Interne kabelvoering

De kabel loopt vanaf de onderzijde van de pen door de framebuizen naar je stuur. Er wordt een lichte en compacte hendel meegeleverd met de zadelpen. Deze hebben wij jammergenoeg niet kunnen testen, maar gelukkig kan je de dropper combineren met zo goed als om het even welke hendel.

Onderhoud

DT Swiss heeft werkelijk aan alles gedacht. Ook het onderhoud van deze pen is extreem eenvoudig. Je hoeft de pen niet uit het frame te halen en ook het zadel kan er gewoon op blijven staan. Zonder gereedschap draai je met de hand een ring los die je toegang geeft tot het binnenwerk van de zadelpen. Daar kan je in enkele minuten het geheel schoonmaken en weer invetten.

De ring die toegang geeft tot het binnenwerk bleef tijdens onze test niet altijd even vast zitten. Enkele keren voelden we wat speling opkomen en dan volstond het om deze ring manueel bij te spannen.

Quick connector technologie

Ook wanneer je de zadelpen wil demonteren om de fiets op het vliegtuig te nemen dan gaat dit zeer vlot. Je kan namelijk de kabel zonder gereedschap loskoppelen aan de onderzijde van de pen. Wanneer je op je bestemming aankomt, koppel je de kabel weer vast en plaats je de zadelpen terug op de juiste hoogte in je frame. Pure eenvoud, zeer efficiënt!

Gulden middenweg

De ‘retour’ van deze dropper is erg aangenaam. De dropper keert niet brutaal als een schietstoel terug naar boven, maar hij werkt wel snel en keert steeds volledig terug. Wij ondervonden geen enkel probleem, ook niet wanneer er vuil bij kwam kijken.

Wanneer de zadelpen gedropt is, kan je nog steeds bijtrappen of comfortabel zitten. Dit is veel moeilijker wanneer het zadel tien centimeter of meer gedropt is.

Adviesprijs

Inclusief de hendel voor bediening vanaf het stuur kost de pen 499 euro.

Goedkopere aluminium variant

Naast de 232 ONE dropper is er ook een goedkopere variant waarvan de zadelklem en zadelbuis uit aluminium vervaardigd zijn. Met een adviesprijs van 369 euro is hij maarliefst 130 euro goedkoper dan zijn lichtere broer. Het gewichtsverschil bedraagt ongeveer 50 gram.

Klik hier om de aluminium variant op de website van DT Swiss te bekijken.

Conclusie

Deze mechanische dropperpost onderscheid zich van zijn hydraulische concurrenten met een zeer laag gewicht, vlotte werking en interne kabelvoering. Bovendien is een drop van 'slechts' zes centimeter ideaal voor cross-country gebruik, maar ook voor gebruik in de lage landen. De extra veiligheid is van goudwaarde in moeilijke passages, het meergewicht is gering en de prijs aanvaardbaar. Voor wie niet op vijftig gram kijkt, is er een goedkopere variant die uit aluminium vervaardigd is.

Website
 
Klik hier om de door ons getest dropper op de website van DT Swiss te bekijken.

Bij ons wordt DT Swiss verdeeld door Guru Sport.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Canyon Lukas Fluckiger Mathias Flückiger dropper post DT Swiss Telescopische zadelpen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy