mountainbike.be
22/07/2020
Onderdelen

Nieuw ventiel-trio van Schwalbe vereenvoudigt tubeless montage

Schwalbe breidt zijn tubeless ventielengamma uit met de ventiellengtes 60 en 100 mm. Daarmee – en met de gedetailleerde technische verbeteringen in de ventielvoet – zijn de tubeless ventielen nog eenvoudiger te monteren.
De binnendiameter bij de ventielvoet werd van 2,4 naar 4 millimeter vergroot
© Schwalbe
Met een kortere konische ventielvoet kan deze nog dieper in in het ventielgat verzinken
© Schwalbe
Scwalbe breidt gamma uit met nieuwe ventiellengtes
© Schwalbe
Het nieuwe ventiel-trio biedt voor alle gangbare velghoogtes een passende lengte. "Waar tot nu toe een ventielverlenger nodig was, bestond ook de kans op luchtverlies bij de ventielverlenging. Dat is met de nieuwe ventielen, die uit één stuk zijn gemaakt, uitgesloten", legt Johannes Binner van Schwalbe uit. Ook de verdere nieuwe details vereenvoudigen de Tubeless montage voor MTB’ers, wielrenners en tourfietsers. Zo hebben de Schwalbe productontwikkelaars de binnendiameter bij de ventielvoet van 2,4 naar 4 millimeter vergroot, zodat de lucht en latexmelk nu beduidend beter door het ventiel kunnen stromen.
Het risico op een verstopping in het ventiel door kristaldeeltjes in de latexmelk worden hiermee geminimaliseerd.

Andere voordelen zijn de inbuszetting en het verkorten van de konische vorm: met een inbussleutel kan de ventielvoet steviger in de velg gemonteerd worden, zonder de ventielvoet te ver in te draaien. Met een kortere konische ventielvoet kan de ventielvoet nog dieper in in het ventielgat verzinken. Daardoor is de ventielvoethoogte minimaal en blijft er meer ruimte over in de velg voor de hieldraden en wordt de montage makkelijker.
De nieuwe, grote O-ring zorgt daar ook voor. Hiermee past het ventiel zich optimaal aan de verschillende velgvormen aan, terwijl schade aan de velg door de ventielmoer wordt voorkomen. De eerder benodigde afstandsring is niet meer nodig. "Tot nu toe was bij sommige fietsers en fietsdetaillisten nog enige terughoudendheid tegenover tubeless techniek. Met onze nieuwe tubeless ventielen zijn de handelingen en montage van tubeless banden nogmaals beduidend eenvoudiger geworden“, vat Johannes Binner samen. Niet alleen de techniek, maar ook het design overtuigt: het hoogwaardige, verfijnde design van het ventiel past perfect bij de stijlvolle, sportieve bike.
Schwalbe’s nieuwe tubeless ventielen zijn vanaf eind juli 2020 bij de fietsvakhandel verkrijgbaar en de adviesverkoopprijzen zijn 21,90 euro (40 mm), 24,90 euro (60 mm) en 29,90 euro (100 mm).

DE VOORDELEN VAN TUBELESS BANDEN

  • Lagere rolweerstand: dit vermindert de rolweerstand beduidend. De rolweerstand is zelfs lager dan bij superlichte wedstrijdbanden.
  •  
  • Meer grip: door de geringe luchtdruk wordt het contactoppervlak vergroot. Dit zorgt voor voelbaar voordeel wat betreft comfort, maar genereert ook beduidend meer grip en controle in kritische situaties en op slechte ondergrond.
  •  
  • Goede bescherming tegen lekrijden: plotseling luchtverlies door een binnenband die klapt of door ventielafscheuring is uitgesloten. Tegelijkertijd dicht een vloeibare lekbescherming een lek gedurende de rit binnen tienden van een seconde weer af.

VIDEO: HOE TUBELESS BANDEN MONTEREN


Auteur: Peter Deconinck
Bron: Schwalbe
tags Schwalbe Tubeless Ventielen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy