Peaty’s Tubeless Conversion Kit: slimme details maken het verschil
De tubeless conversion kit van Peaty’s bestaat uit een rol velglint, twee tubeless ventielen en voldoende antilekvloeistof voor het luchtdicht maken van twee banden. Elk onderdeel van de kit kan je ook los verkrijgen. Het tubeless maken van een band kan je niet heruitvinden, maar we kunnen nu al verklappen dat dit product ons aangenaam wist te verrassen.
Dat Steve Peat een meer dan verdienstelijke downhiller is, moeten we jullie niet meer vertellen. Dat hij ondertussen ook meebouwt aan een eigen merk, wisten jullie wellicht nog niet. Steve ging samen met enkele andere bikers nadenken en dat leidde tot toffe producten: van bikers voor bikers.
Deel 1: Rimjob velglint
Een velglint heb je nodig om de spaakgaten van je velg luchtdicht te maken. Het velglint van Peaty’s is niet alleen knap van design, het kleeft ook zeer goed. Bij de meeste velglinten komt het uiteinde veel sneller los dan je zou willen. Bij het velglint van Peaty’s viel het ons al zeer snel op hoe goed de lijm is! Bovendien is de tape voldoende flexibel om de curves van het velgbed te volgen.
De plaatsing is eenvoudig. Je start 10 centimeter voor het ventielgat, gaat helemaal rond en eindigt 10 centimeter voorbij het ventielgat. Zo krijgt de hele omtrek één laag en is er een zone van 20 centimeter met overlap.
Het velglint is doorzichtig en staat vol met logootjes. Dit oogt niet alleen goed, maar het is ook handig wanneer je er een gat moet in prikken om je ventiel door te steken.
Het velglint is verkrijgbaar in 21, 25, 30 en 35 millimeter breedte. In de tubeless conversion kit zit een rol van negen meter waarmee je vier wielen kan aftapen. Je kan ook rollen van vijftig meter krijgen voor in de werkplaats. Met deze rol kan je 22 wielen dicht tapen.
Deel 2: Tubeless ventielen met slimme dopjes
Op de ventielen en zelfs op de dopjes vinden we dezelfde logo’s terug. De ventielen kan je in vele kleuren krijgen. Maar ook hier stopt het niet bij het visuele. In de dopjes zit een tool verwerkt waarmee je het binnenwerk van het ventiel kan verwijderen wanneer dit verstopt zit of wanneer je via het ventiel antilekvloeistof wil bijvullen. Allemaal zeer goed uitgedacht en het werkt!
Bovendien horen de ventielen een leven lang mee te gaan. Krijg je ze toch kapot, dan krijg je nieuwe!
Deel 3: Antilekvloeistof
Wanneer je een zakje met één portie antilekvloeistof ziet, zou je denken dat het een gelletje is. Maar laat je niet vangen, dit zakje moet via de ventielen in de band aangebracht worden.
Uiteraard kan je het ook direct in een losgeklikte band gieten.
De antilekvloeistof is op latex gebaseerd en vrij van ammoniak. In de vloeistof zit ‘bioglitter’. Dit zijn kleine partikeltjes van plantaardige oorsprong. Dankzij deze kleine deeltjes worden ook grotere gaten tot 6 mm gedicht. In een 29er MTB band moet je 100 à 120 milliliter aanbrengen.
Met dit product was de band zo luchtdicht. Een uitgebreide priktest hebben we niet gedaan.
Prijs
De adviesprijs voor een XC / Enduro / DH tubeless conversion kit bedraagt 57,99 euro. De kit voor Cyclocross / Road is met 51,99 euro iets goedkoper. Voldoet de kit niet aan jouw specifieke eisen dan kan je elk onderdeel ervan los verkrijgen.