mountainbike.be
05/04/2020
Onderdelen

CeramicSpeed verlaagt de weerstand van je fiets

Fietsen draait om beweging. De ene doet het omdat hij nieuwe gebieden wil ontdekken, de andere wil de snelste zijn en rondvlammen om medailles mee naar huis te nemen. Om vooruit te komen met onze fiets moeten we weerstanden overwinnen. De luchtweerstand, de rolweerstand van onze banden, de zwaartekracht... Als het voor jou allemaal niet snel genoeg kan gaan, of je houdt van technologische hoogstandjes, lees dan vooral verder.
Bling Bling!
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Links de standaard kooi, rechts de OSPW X kooi
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De wieltjes, maar ook de sticker zorgen voor Bling!
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Derailleurwieltjes op een Shimano XTR 12 speed derailleur
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De kogeltjes zijn beenhard en als je ze proper houdt, gaan ze een leven lang mee
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Een CeramicSpeed kit verlaagt de weerstand, maar dit blijft moeilijk na te meten
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Te overwinnen weerstanden

  • Luchtweerstand
  • Zwaartekracht
  • Rolweerstand
  • Interne weerstand van de fiets

Luchtweerstand

Wanneer we fietsen op vlak terrein is de luchtweerstand een te duchten tegenstander. Naarmate de snelheid toeneemt, neemt ook het belang van aerodynamica toe. Mountainbikers halen slechts zelden snelheden boven de 35 kilometer per uur. Bijgevolg kiezen ze voor een meer ontspannen zithouding die toelaat om technische hindernissen te overwinnen. Aerodynamica krijgt dus in de mountainbikewereld niet zo veel aandacht.

Zwaartekracht

Van zodra we bergop fietsen, worden we geconfronteerd met de zwaartekracht. Fietsers met een kilootje meer weten waarover ik het heb. Ze zien hun lichtere medemens wegfladderen terwijl ze zelf achteruit lijken te gaan. Het gewicht van mens en machine zijn van zeer groot belang in de mountainbikesport. Hoe meer hoogtemeters er overwonnen moeten worden, hoe belangrijker het gewicht is!

Rolweerstand

Onze banden maken continu contact met de grond en vervormen rond de verschillende obstakels die we tegenkomen. De rolweerstand is een niet te onderschatten tegenstander. Maar rolweerstand en grip zijn onlosmakelijk verbonden. Wie meer grip wil, zal de extra weerstand er bij moeten nemen. Bovendien fietsen mountainbikers op oneffen terrein. Een hard opgeblazen band die heerlijk bolt op een geasfalteerde weg doet je op pad vol rotsen van links naar rechts botsen. Een smalle harde band met weinig noppen zal nooit de snelste keuze zijn op een modern MTB parkoers, maar daar gaan we nu niet dieper op in.

Interne weerstand van de fiets

Onze fiets zit vol met draai- en scharnierpunten. Ook deze genereren weerstand wat zorgt voor vertraging. Hoe minder weerstand, hoe verder we geraken met eenzelfde energieverbruik.
Deze weerstand situeert zich vooral tussen de verschillende schakels van de ketting, maar ook ter hoogte van de lagers van de trapas, naven en derailleurwieltjtes.

CeramicSpeed

De Deense firma CeramicSpeed maakt jouw fiets sneller door de interne weerstand te beperken. In het wegwielrennen zijn de producten van CeramicSpeed al razend populair: een must voor profwielrenners en iedereen die het zich kan veroorloven.

Ondertussen heeft CeramicSpeed ook in het mountainbiken zijn intrede gemaakt. Derailleurwieltjes, trapassen, maar ook specifieke OSPW X derailleurkooien werden ontwikkeld. CeramicSpeed heeft ook een extreem licht lopende ketting in hun gamma, UFO chain genaamd.



CeramicSpeed is bovendien ook een heel innovatief project gestart. Ze willen de enorme weerstand die de fietsketting genereert elimineren door niet langer met een ketting te werken... Voorlopig zit hun ambitieuze project Driven nog in een ontwikkelingsfase.



Duurzaamheid

De keramische lagers lopen niet alleen merkelijk lichter dan standaardlagers, ze zijn ook meer duurzaam. De keramische kogels zijn harder en dus slijtvaster dan stalen kogels. Het materiaal waaruit de lager vervaardigd is, is zo hard dat slijtage geen optie is. Uiteraard kan er vuil tussen de kogels komen, maar wanneer je de lager grondig schoonmaakt loopt hij weer als nieuw. Het is dan ook geen wonder dat CeramicSpeed zes jaar waarborg geeft op hun producten. Geloof je hier niet al te veel van? De volgende video zegt veel meer dan woorden...



First ride: wiellagers

Wie CeramicSpeed zegt, denkt eerst en vooral aan de lagers voor trapassen en derailleurwieltjes. Precies daarom was het voor ons zo belangrijk om ook de wiellagers eens aan een test te onderwerpen. Wanneer we deze lagers voor het eerst vast hadden, konden we onze ogen niet geloven. Een standaard lager draait heus niet soepel om je vinger. Het is een compact vast item dat vrij stug aanvoelt. Eens er een wiel omheen zit, draait de lager wel vlot. De CeramicSpeed lagers lijken wel van een andere planeet te komen. Je steekt je vinger door het centrum van de lager en hij blijft tientallen omwentelingen ronddraaien van zodra je hem in gant duwt. Indrukwekkend!

De volgende video duurt erg lang, maar toont hoe de wiellagers professioneel gemonteerd worden op een Scope wiel voor de wegfiets. De installatie op een MTB wiel gebeurt op dezelfde manier. Gebruik enkel hoogwaardige tools. Het zou zonde zijn om dit high-end materiaal te beschadigen door gebruik te maken van slecht gereedschap.



First ride: derailleurwieltjes en OSPW X

Wat de derailleurwieltjes betreft zijn er twee opties. Uiteraard kan je de standaard derailleurwieltjes vervangen zoor CeramicSpeed wieltjes, met behoud van de originele kooi van de derailleur. Beide wieltjes van CeramicSpeed hebben 14 tanden, in tegenstelling tot de standaard Shimano of SRAM wieltjes die 12 tanden hebben. Hoe meer tanden de wieltjes hebben, hoe minder scherpe bochten je ketting moet maken en dus hoe minder weerstand je hebt tussen de schakels van de ketting.

Klik hier om de derailleurwieltjes voor SRAM Eagle te bekijken.
Klik hier om de derailleurwieltjes voor Shimano XTR en XT 12 speed te bekijken.

Een alternatief is het kiezen voor een OSPW X kooi. Deze kooien zijn al razend populair in het wegwielrennen en triatlon. OSPW staat voor Oversized Pulley Wheel System. X staat voor cross of offroad. Door te kiezen voor een OSPW X vervang je niet alleen beide wieltjes, maar ook de kooi. Hierdoor kan met een groter onderste derailleurwieltje gewerkt worden. Dit wieltje telt maar liefst achttien tanden. Het draait niet alleen soepel, maar het is ook erg opvallend, zeker wanneer je voor de gouden variant kiest! Er is een standaard variant, maar ook een extra duurzame variant met coating.

Klik hier om de OSPW X voor de mechanische SRAM Eagle derailleurs online te bekijken.

Onderstaande video toont de montage van een CeramicSpeed OSPW X kooi.



First ride: bottom bracket

De volgende video toont de plaatsing van een Pressfit trapas. Let er vooral op dat je de lager niet zijdelings comprimeert. Je duwt hem er in, maar van zodra hij in de juiste positie zit en je de weerstand voelt toenemen, stop je.



Meteen na de montage voelen de trapaslagers erg soepel. Na enkele ritten verbetert dit nog. Wanneer je de ketting er af haalt, draaien de crankarmen vrijwel eindeloos rond. Weerstand is er zo goed als niet. Wij zijn benieuwd wat dit op langere termijn zal geven!

Conclusie

Of je nu zeer snel of zeer ver wil fietsen, het reduceren van de weerstand in je fiets zal altijd helpen. Hoe veel sneller de keramische lagers van CeramicSpeed effectief zijn, is moeilijk na te meten. Wat we na meer dan een maand gebruik wel al weten is dat het heel goed voelt om met lekker lopende lagers op pad te zijn. Weerstand beperken is één zaak, maar ook qua duurzaamheid zou CeramicSpeed uitblinken. En dit zijn we nu voor jullie aan het testen. Wij testen de trapaslagers, derailleurwieltjes, OSPW X, maar ook de wiellagers. Onze ervaringen op lange termijn lees je in de volgende artikels.

Website

https://www.ceramicspeed.com
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Tuning CeramicSpeed Keramische lagers Bottom Bracket Wiellager
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy