mountainbike.be
16/04/2019
Onderdelen

Swissstop remblokken en -schijven getest

Op de verpakking van de Swissstop Catalyst remschijven staat te lezen 'Engineered to set a new standard'. Wanneer zo een uitspraak komt van een Zwitserse specialist in remblokken dan kunnen we niet ontkennen dat we benieuwd waren.
De SwissStop Disc RS remblokken zijn geel
© SwissStop
Ons testpakket met de Catalyst remschijven en de Disc RS en Disc E remblokken
© Mountainbike.be
Links de Disc RS remblokken en rechts de Disc E remblokken
© Mountainbike.be
Het gewicht van één remschijf bedraagt 123 gram
© Mountainbike.be
Na lange afdalingen kunnen de remschijven wat verkleuren, maar dit beinvloedt de prestaties niet
© SwissStop
De Catalyst remschijf
© SwissStop
De Catalyst remschijf in IS6 versie
© SwissStop
De Catalyst remschijf in Centerlock versie
© SwissStop
De Disc32E remblokken
© SwissStop
De Disc32RS remblokken
© SwissStop
Wij hebben de Swissstop Catalyst remschijven de voorbije maanden getest in combinatie met twee verschillende types remblokken, namelijk de Swissstop Disc RS en de Disc E remblokken. De RS serie mikt op stille remprestaties en de E serie mikt op duurzaamheid.

Catalyst rotor

De Catalyst rotor heeft een centrale aluminium spider die helpt bij het afvoeren van de warmte die door het remmen ontstaat. Het remoppervlak zelf is van staal. Op het oppervlak zit een indicator die aangeeft wanneer de schijf aan vervanging toe is. Er zijn twee versies, namelijk IS6 en Centerlock. De IS6 schijven die wij getest hebben bevestig je met zes T25 schroeven op de naaf.

Lees hier nog eens na hoe belangrijk het is om je remschijven tijdig te vervangen.

Vier verschillende diameters

Er zijn vier diameters verkrijgbaar. De 140mm schijf weegt 110 gram. De 160mm schijf zou 128 gram wegen, maar we hebben onze schijven nagewogen op 123 gram. De 180mm schijf weegt 156 gram. De 203mm schijf weegt 198 gram. Hoe groter de remschijf hoe beter de remprestaties. Wij hebben de schijven getest in 160mm. Dit is de meest voorkomende diameter voor marathon, toertochen en cross-country.

Bevindingen

We hebben de remschijven getest in combinatie met een SRAM Level TLM remsysteem. Nadat we onze oorspronkelijke schijven vervingen door Swissstop Catalyst schijven konden we reeds een toename in remkracht ervaren. Wanneer we deze schijven combineerden met de Disc E remblokken ging de remkracht nogmaals omhoog.

Adviesprijs

De adviesprijs per remschijf varieert naargelang de grootte van de schijf en start op 54 euro.

Overzicht remblokken

Swissstop brengt voor elk remsysteem meerdere types remblokken op de markt. Elk remsysteem krijgt een cijfer mee. De remblokken die bij SRAM Level Ultimate en TLM remmen horen,  herken je aan het nummer 32. Vervolgens volgt er per compound nog een achtervoegsel. E staat voor High Endurance en Easy Modulation. RS staat voor Race Ready en Silent Power. Dit zijn meteen de twee types die wij getest hebben: Disc32E en Disc32RS.

Disc32E

Deze remblokken hebben ons verbaasd. Nooit eerder reden we met remblokken die zo weinig slijtage vertoonden. De remkracht is in combinatie met de Catalyst schijven zeer goed: doseerbaar, maar ook de piekkracht is hoog. Wanneer de schijven echter nat zijn maken ze opvallend veel lawaai en remmen ze minder precies. Rij je hoofdzakelijk in droge omstandigheden dan kan je met deze remblokken heel lang verder. Bovendien is de prijs zeer aanvaardbaar. Een set kost 19,80 euro.

Disc32RS

Het nadeel van de Disc32E brengt ons bij de iets duurdere Disc32RS blokjes. Deze zijn heel herkenbaar dankzij de gele backplates. Het voordeel van deze remblokken is dat je ze niet hoeft in te remmen. Ze remmen beter in natte omstandigheden en maken dan ook beduidend minder lawaai. Toch moeten ze het qua remkracht afleggen tegen de Disc32E, onze favoriet. Een set remblokken uit de RS serie kost 29,90 euro.

Conclusie

De Swissstop Catalyst remschijven zijn zeker niet de lichtste, maar leveren geweldige remprestaties in combinatie met de remblokken uit eigen huis. De Disc32E remblokken waren onze favoriet qua remprestaties en duurzaamheid. Rij je veel in natte omstandigheden of haat je het om remblokken te moeten inremmen, kies dan voor de Disc32RS.

Distributie

Swissstop wordt verdeeld door Guru-Sport uit Kortenberg.

Klik hier om naar de website van SwissStop te gaan.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Remschijf Remblokken SwissStop

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy