mountainbike.be
16/03/2019
Onderdelen

Hoe gezond is jouw remschijf? Optimaliseer je remprestaties nu!

Laat ons maar met de deur in huis vallen. Niet alleen remblokken, maar ook remschijven behoren tot de categorie van de slijtageonderdelen. Als uw remschijf versleten is, heeft dat een enorme impact op jouw remprestaties. Hoe kan je te weten komen of jouw remschijven nog gezond zijn?
Een voldoende dikke remschijf is een must voor goede remprestaties
© Mountainbike.be
Galfer produceert aftermarket remschijven en -blokken
© Mountainbike.be
Sommige merken vermelden de minimale dikte op hun remschijven, voor deze schijf is dat 1,55mm
© Mountainbike.be
De resterende dikte van je remschijf meet je zo
© Mountainbike.be
Het is belangrijk om steeds loodrecht op de schijf te meten op het smalste punt, zoniet krijg je een foutieve waarde
© Mountainbike.be
De essentie van remmen: wrijving
 
De essentie van een remsysteem is wrijving. Vorig jaar had ik de kans om een bedrijf te bezoeken waar remschijven en remblokken gemaakt worden voor fietsen, auto’s en moto’s. De samenstelling van de remblokken wordt zo bepaald dat er een goed evenwicht gevonden wordt tussen remvermogen en levensduur. Bij het remmen ontstaat er wrijving tussen remblok en –schijf en je wiel vertraagt. De remschijven worden geoptimaliseerd met het oog op wrijving, levensduur, maar ook om de bij het remmen vrijgekomen warmte af te voeren.
 
Naast wrijving speelt er nog een tweede component mee en dat is de kracht waarmee de remblok tegen de remschijf geduwd wordt. Deze kracht varieert van remsysteem tot remsysteem.

Remblokken
 
Remblokken bestaan in de meest uiteenlopende samenstellingen. Iedereen weet dat remblokken slijten en moeten vervangen worden om je remprestaties op punt te houden. Hoe meer metaal in de remblokken verwerkt wordt, hoe harder die zijn. De harde remblokken dragen de naam Metal of Metal Sintered. De zachte remblokken vind je onder de noemer Resin of Organic. Deze laatste zorgen voor goed doseerbaar en stil remgedrag. Omwille van hun stijtagegevoeligheid komen ze best tot hun recht in droge omstandigheden. De hardere Metal remblokken gaan langer mee, maar zijn luidruchtiger en minder goed te doseren. Als je vaak in regenachtige of modderige condities rijdt, is dit de beste keuze.
 
Remschijven
 
Wat echter weinig mensen weten is dat ook remschijven verslijten. De meeste remschijven bestaan uit één stuk en zijn vervaardigd uit aluminium/staal. De hardheid van dat materiaal bepaalt hoe snel de slijtage zal optreden. Waarom kiezen we dan niet allemaal voor keiharde remschijven die nooit slijten? De wrijvingscoëfficiënt van hardere materialen is meestal minder goed dan die van zachtere... In mensentaal betekent dit dat als je schijf uit te hard materiaal vervaardigd is, ze niet zal slijten, maar zal vooral minder goed remmen. Moraal van het verhaal: we moeten kiezen voor een gulden middenweg.
 
Niet alleen de aard van het materiaal is belangrijk, ook de hoeveelheid materiaal waaruit je remschijf bestaat, speelt een rol. Hoe langer een afdaling duurt, hoe meer warmte er vrij komt bij het remmen. Die warmte moet afgevoerd worden. De remschijf wordt warm, maar ook de remklauw en de remolie in de leiding. Als je met een minimalistische remschijf van 70 gram op pad bent, spreekt het voor zich dat die sneller op maximale temperatuur zal zitten dan een zware remschijf die het dubbele weegt.
 
De duurdere remschijven worden vervaardigd uit een samenstelling van verschillende materialen. Dit heeft als doel de warmte beter af te voeren of de vervorming bij extreme verhitting te beperken.
 
Remschijf versus remblok
 
Niet alleen de remschijf en remblok zijn belangrijk, maar ook hun onderlinge verhouding. In de strijd tussen remblok en remschijf geldt de wet van de sterkste. Als je met zachte remblokken (organische of resin blokken) rijdt, zullen je schijven nauwelijks slijten, maar je remblokjes des te sneller. Het omgekeerde geldt ook. Kies je voor harde modderbestendige remblokken, dan zal de schijf snel achteruit gaan.
 
Is je remschijf gezond?
 
De meeste remschijven hebben bij de start een dikte van 1,80mm. Sommige merken, bijvoorbeeld Magura, gaan tot 1,90mm. Andere merken, bijvoorbeeld Shimano, maken hun remschijven bij het vertrek al iets dunner.
 
Op bepaalde remschijven staat de minimale dikte vermeld die nodig is voor goede remprestaties. Gemiddeld kan je stellen dat die 1,60mm bedraagt. Een remschijf die oorspronkelijk 1,80mm dik was, mag dus 0,20mm of iets meer dan tien procent van haar dikte verliezen zonder dat de remprestaties achteruit zullen gaan.
 
Remschijf in levensgevaar
 
Als de dikte van de remschijf verder afneemt en onder de 1,40mm daalt, dan is het hoog tijd om de schijf te vervangen. Daalt de dikte van de remschijf onder de 1,20mm dan is er een reëel gevaar dat de remschijf uit elkaar spat bij extreme verhitting, bijvoorbeeld bij langdurig remmen in een steile afdaling. Dit geldt zeker als het om superlichte schijven gaat. Op dat moment is niet alleen je remschijf in gevaar, maar moet je ook vrezen voor je eigen leven.
 
Praktijkervaring: meer plezier met gezonde remschijven
 
In de Swiss Epic krijg je eindeloos lange afdalingen voor de wielen geschoven en daal je soms meer dan duizend hoogtemeters in één keer. Enkele jaren geleden kon mijn ploegmaat, nochtans een goede daler, mij helemaal niet volgen in de tweede helft van de afdaling. Hij moest continu hard remmen en had het gevoel niet gestopt te geraken. Na een kritische analyse kwam de aap uit de mouw. Zijn remschijven waren flinterdun geworden. Ze werden bloedheet en de remkracht van het systeem nam af. Na het vervangen van de beide schijven had hij geen enkel probleem om zich af te remmen en durfde hij de afdalingen veel sneller te nemen.
 
Hoe meten?
 
De dikte van de schijf kan je eenvoudig meten met een schuifmaat. Je meet de remschijf daar waar ze contact maakt met de blokken. Op die plaats is ze uiteraard het dunst. Als je de schijf meet op een plaats waar ze geen contact maakt met de blokken, zal ze nog steeds de oorspronkelijke dikte hebben en dit is geen goede waardemeter. Kijk even naar de foto’s om te zien hoe je je schuifmaat moet plaatsen om de dikte te meten.

De slijtage gaat zo geleidelijk dat je niet snel zal voelen: "Nu is mijn remschijf versleten". De slijtage van de remblokken kan je met het blote oog opvolgen. De slijtage van de schijven moet je nameten met de schuifmaat.
 
Een gezonde remschijf is dik en zuiver
 
Niet alleen de dikte speelt een rol. Een remschijf moet ook proper zijn. Olie en vet verlagen de wrijving. Als je dus smeermiddel op je ketting spuit en er komt een deel op de remschijf terecht, dan zal dat je remprestaties verslechten. De volgende keer dat je gaat fietsen komt de olie die op de remschijf hangt ook op de blokken terecht en dan is de situatie helemaal hopeloos. Het remvermogen is belabberd en vaak zullen de remmen piepen of krijsen. Een remschijf kan je grondig ontvetten, maar het is heel moeilijk om de olie nog uit de remblokken te krijgen.
 
Conclusie
 
Elke goede remschijf slijt. Is je remschijf versleten of krijg je de vettigheid er niet meer af? Vervang ze dan en geniet terug van optimale remprestaties.

Het spreekt voor zich dat remblokken en -schijven minder snel slijten bij lichte rijders met een weinig agressieve rijstijl. Hetzelfde geldt voor de kettingen en cassettes van minder krachtige rijders.
 
Welke remschijven en –blokken gebruik je best?
 
Je kan de schijven vervangen door originele schijven of door schijven van één van de vele merken die aftermarket schijven aanbieden. Het spreekt voor zich dat de producent van het remsysteem steeds zal aanbevelen om zowel de oorspronkelijke schijven als blokken te gebruiken. Echter de hydraulica van het remsysteem heeft maar weinig te maken met de wrijving tussen remblokken en –schijven. Zo lang de blokken en de schijven op elkaar afgestemd zijn zouden de remprestaties goed moeten zijn. Vergeet niet om nieuwe blokken en schijven eerst even in te remmen.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Remmen Remkracht Remschijf Remblokken Remvermogen Galfer Brakes

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy