mountainbike.be
10/03/2019
Onderdelen

Duurtest: Spaanse gigant Galfer Brakes mikt op Belgische markt

De merknaam Galfer zegt u waarschijnlijk weinig. Het bedrijf uit Barcelona werd opgericht in 1952 en specialiseerde zich meteen in wrijving. Wrijving is de sleutel tot goede remprestaties. Ondertussen is het bedrijf niets minder dan een gigant. Mogelijks heb je al remschijven uit hun fabriek op jouw fiets, want ze produceren schijven voor andere merken. Net hetzelfde doen ze voor de motorwereld. Nu willen ze uit de schaduw treden en hun producten ook onder eigen naam op de markt brengen. Wij testten hun producten uitvoerig.
We hebben de Galfer remschijven en remblokken getest in de meest uiteenlopende omstandigheden
© Mountainbike.be
Twee remschijven 160mm en twee setjes remblokken
© Mountainbike.be
Een adaptor om de IS 6-gaats schijven te gebruiken op een Centerlock wiel
© Mountainbike.be
De remblokjes worden geleverd met veertje
© Mountainbike.be
De remschijf en de centerlock adaptor
© Mountainbike.be
De remschijf wordt geleverd inclusief zes boutjes om ze te monteren
© Mountainbike.be
Ondertussen rijden KMC-Ekoi-Orbea, BH, Primaflor-Mondraker, maar ook Merida-Wallonie met de Spaanse producten, zo ook onze Belgische kampioene XCO Githa Michiels en Carlos Coloma die Olympisch brons wist te veroveren. 

Remblokken

De remblokken komen in drie versies. De 'standard' remblokken zijn zwart. De 'advanced' remblokken zijn rood. Deze zijn bedoeld voor extreme en zelfs de meest natte omstandigheden. De 'pro' blokken zijn groen en hebben als grootste voordeel dat ze niet ingeremd moeten worden. Ze gaan echter minder lang mee dan de rode blokken die wij getest hebben.

Remschijven 

De remschijven wegen net geen 100 gram per stuk en zijn daarmee niet extreem licht, maar allerminst zwaar. Een remschijf van 180mm diameter weegt twintig gram meer. Zwaardere rijders kunnen hier zeker voor opteren. Ongebruikt zijn de schijven 1,80 mm dik en dat is de gouden standaard op dit moment.

Testmateriaal

Wij plaatsten onze rode advanced remblokken op een SRAM Level remset en combineerden deze blokjes met de 'Disc Wave Fixed' remschijven van 160mm diameter. Aangezien we al meermaals de limiet van de SRAM Level remset bereikt hadden in lange afdalingen, waren we benieuwd.

Test

We hebben de remset in de meest uiteenlopende omstandigheden getest over een lange periode. Inremmen was zeker nodig, maar na het doen van één afdaling op de baan, stond de remkracht al op punt. Je hebt nooit te veel remkracht wanneer je bijna 80 kilogram weegt en de gekste afdalingen niet schuwt. Toch kunnen we stellen dat de Galfer schijven en blokken een serieuze verbetering van de remprestaties opleverden in vergelijking met de standaard blokken. De slijtage van zowel de rode blokjes als de schijven is normaal. De remprestaties bleven gedurende hun hele slijtageproces op hetzelfde niveau. We hebben de schijven gebruikt totdat hun dikte nog slechts 1,50 mm bedroeg, maar dan verloren ze wat van hun piekkracht in steile afdalingen. Doordat de slijtage zo geleidelijk gaat, merk je dat pas echt wanneer je de versleten schijven door nieuwe vervangt.

Op de slijtage van remschijven kan je geen termijn plakken. Wanneer je één week lang elke dag 5000 hoogtemeters afdaalt in een bikepark op extreme trails in slechte weersomstandigheden, dan zullen de schijven meer slijtage vertonen dan wanneer je vijf jaar rustig door Vlaanderen peddelt bij mooi weer.

Conclusie

Vooral qua remprestaties maar ook qua duurzaamheid presteren de Galfer remblokken- en schijven bovengemiddeld goed.

Prijs en varianten

De zwarte remblokken kosten 14,90 euro per set. De door ons geteste rode remblokken kosten 22,50 euro per set. De groene 'pro' remblokken kosten 27,50 euro per set.

De remschijven met diameter van 160 mm kosten 33 euro per stuk. De 180mm schijven kosten 36 euro per stuk. De boutjes voor montage van de schijven worden meegeleverd.

Onze wielset vraagt om centerlock schijven en hiervoor heeft Galfer een adaptor. Deze doet wat hij moet doen. De schijven bleven muurvast op het wiel staan. De adaptor weegt 29 gram.


Distributie

Galfer wordt in de Benelux verdeeld door BIKE2B AGENCY.

Klik hier om naar de website van Bike2B te gaan.

Klik hier om naar de Facebook pagina van Bike2B te gaan.


Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Githa Michiels Alice Pirard Pierre De Froidmont Merida-Wallonie Sebastien Carabin Emeline Detilleux Clément Horny Arne Janssens Remmen Primaflor - Mondraker Remkracht Remschijf Remblokken Remvermogen Galfer Brakes

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy