mountainbike.be
17/10/2018
Onderdelen

Getest: de broertjes Racing Ralph en Ray, de nieuwste banden van Schwalbe

De Racing Ralph banden van Schwalbe zijn legendarisch. Enkele maanden geleden werd de vernieuwd versie gelanceerd. Het ging niet om een nieuwe band, maar om een koppel banden. Schwalbe heeft namelijk een specifieke voor- en achterband ontwikkeld. De voorband heet Racing Ray en de achterband Racing Ralph. Wij hebben de broertjes uitgebreid aan de tand gevoeld.
De Racing Ray is een specifieke voorband
© Mountainbike.be
We konden ons uitleven op droge trails in de Ardennen
© Mountainbike.be
De Racing Ralph is specifiek als achterband ontwikkeld
© Mountainbike.be
Het noppenprofiel van de nieuwe Racing Ralph met oog voor detail: 29x2.25
© Mountainbike.be
De Racing Ray in 29x2.25
© Mountainbike.be
Het noppenprofiel van de Racing Ray nodigt uit om vol door de bochten te gaan
© Mountainbike.be
Specifieke voor- en achterband

Het is niet onlogisch om een verschillende voor- en achterband te gebruiken. De krachten die op beide banden komen zijn, namelijk totaal verschillend. In de aankondiging van de nieuwe bandenset hebben we dit besproken. Klik hier om dat nog eens door te lezen.

Addix

Beide banden beschikken over Addix rubber. Twee varianten zijn geschikt voor cross-country en marathon, namelijk het rode Addix Speed en het blauwe Addix Speedgrip. Ik schrijf rood en blauw omdat een rode en blauwe lijn door de band kenmerkend zijn voor het type rubber. Na een paar honderd kilometer gebruik vervaagt die lijn en de band in zijn geheel is steeds gewoon zwart.

Samenstelling van de band

Wij hebben de set getest in 29x2.25" in de TLE Tubeless Easy Snakeskin versie met versterkte flanken. De Racing Ray voorband beschikt over een Addix Speedgrip rubber en er loopt dus een blauwe lijn door het loopvlak. De Racing Ralph achterband heeft Addix Speed rubber met de bijhorende rode lijn. Het noppenprofiel van de voorband is vrij agressief. De noppen zijn vrij hoog en talrijk, maar staan toch ver genoeg uit elkaar om te kunnen leven in de bochten. Op het loopvlak van de achterband staan de noppen dichter bij elkaar voor een optimale krachtoverbrenging.

Vervormbaarheid

Naar goede gewoonte zijn de karkassen van de Schwalbe banden vrij stevig en stug. Hierdoor gaat de band niet aan het rollen op lage druk in scherpe bochten. Ze vielen vlot te monteren op onze Scope wielset en eenvoudig luchtdicht te maken met antilekvloeistof. Bovendien is een vormvast karkas eenvoudiger te pluggen wanneer je lek zou rijden. Tijdens onze test reden we zelf geen enkele keer lek.

Rubber

Het addix rubber bleek vrij stevig en slijtvast. Zelfs de achterband vertoonde na een een vijfhonderd testkilometers op gevarieerd terrein, met zelfs redelijk wat asfalt, weinig slijtagesporen. Omdat de noppen bovendien zo hoog zijn, kan je er dus heel wat kilometers mee doen.

Rijgedrag

Deze banden voelen veel sneller dan de oude Racing Ralph banden. Je hebt het gevoel dat je fiets vinniger is wanneer je er de eerste keer mee op pad gaat. Nadien went dat gevoel en verdwijnt het. Offroad sturen ze heel voorspelbaar.

Gewicht

We hebben de banden nagewogen. De voorband woog 621 gram, de achterband 662 gram. In vergelijking met andere banden met gelijkaardige verstevigde flanken vallen ze licht uit.

Het gewicht en de breedte van de band zijn twee heel belangrijke factoren met betrekking tot het rijgedrag. We meten die dan ook telkens na bij onze testbanden. Het is ons echter al opgevallen dat de verschillen binnen één type band in een bepaalde maat enorm groot zijn. Zo kunnen twee in theorie exact dezelfde banden gemakkelijk 10 à 15% (of ongeveer 75 gram) verschillen in gewicht. Hetzelfde geld voor de breedte. Wil je de lichtste banden op je fiets, neem dan je keukenweegschaal mee naar de winkel.

Adviesprijs, maten en beschikbaarheid

Ondertussen zouden de eerste bandensets in de winkelrekken moeten liggen. Bovendien zijn ze in alle courante maten beschikbaar, namelijk voor 26", 27,5" en 29" wielen.

De adviesprijs bedraagt 57,90 euro per band.

Conclusie

Deze banden zijn een heel logische opvolger van de vorige Racing Ralph generatie. Het is een bandenset die je vrijwel altijd kan monteren en je zal nooit bedrogen uitkomen. De banden zijn licht, snel en polyvalent. Wij voorspellen hen dan ook een mooie toekomst.

Competitierijders

Bij de competitierijders zien we dat deze nieuwe banden al heel populair zijn. Cannondale Factory Racing pakt er geregeld mee uit en Avancini werd er zopas wereldkampioen marathon mee. Ook Pauline Ferrand Prévot heeft ze vaak op haar fiets zitten. We zien ook dat de renners er in extreem droge omstandigheden voor kiezen om de Racing Ralph zowel voor als achteraan te monteren met het oog op een lagere rolweerstand. We zien dit zeker in marathons waar het bochtenwerk minder belangrijk is.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Cannondale FRT Pauline Ferrand Prevot Schwalbe Racing Ralph Racing Ray Schwalbe Addix
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy