mountainbike.be
27/07/2018
Onderdelen

Test: Rotor 2INpower MTB, meer dan een powermeter

Vrijwel alle profs trainen en koersen tegenwoordig met vermogensmeters. Vermogen liegt namelijk niet. De Spaanse firma Rotor produceert al jaren powermeters. Wij gingen met hun nieuwste creatie op pad, de Rotor 2INpower MTB. Sam Gaze en Annika Langvad van Team Specialized reden deze powermeter alvast naar enkele wereldbekerzeges. Slaagde Rotor er in om de perfecte vermogensmeter te ontwikkelen?
© Mountainbike.be
De meetstrips en batterij zitten in de as
© Mountainbike.be
Crankstel zonder tandblad op de weegschaal
© Mountainbike.be
Opladen kan heel eenvoudig met een USB kabel die magnetisch in het uiteinde van de as klikt
© Mountainbike.be
TORQUE360, een 360° scan van je vermogen doorheen de trapbeweging laat toe de optimal chainring position te bepalen
© Rotorbike.com - Manual
Het ovalen blad met 32 tanden bovenop het ronde met 34 tanden
© Mountainbike.be
NoQ ring met 34 tanden op de weegschaal
© Mountainbike.be
Het 4630 bracket op de weegschaal
© Mountainbike.be
De zwarte bumperkit op de weegschaal
© Mountainbike.be
Vermogen versus Hartslag versus Snelheid

Een heel eenvoudig kilometertellertje kan je snelheid bepalen en meten hoeveel kilometer je afgehaspeld hebt. Maar als je twintig kilometer gefietst hebt in één uur, dan weet je nog niet zo heel veel. Bergaf? Bergop? Meewind? Tegenwind?

Om de inspanning nauwkeuriger te meten, kwamen vervolgens hartslagmeters op het toneel. Als je 20 kilometer lang aan 150 hartslagen per minuut gereden hebt, dan weet je al iets meer over jouw trainingsactiviteit.

Wil je echter exact meten hoeveel kracht je op de pedalen zet, dan heb je een vermogensmeter nodig. De kracht op de pedalen staat los van het door jou afgelegde parkoers of de omstandigheden. Bij een vermogen van 300 watt zal je op vlakke weg misschien 38 km/u rijden, maar bergop slechts 15 km/u. Toch is de inspanning dezelfde. Wil je jouw trainingen en progressie zeer precies opvolgen, dan is een vermogensmeter de ultieme tool. Bovendien kan je je inspanning veel beter indelen aan de hand van een vermogensmeter dan aan de hand van een hartslagmeter. Bij lang klimwerk of meerdaagse rittenwedstrijden kan je dat een stevige klop van de hamer besparen.

Werking vermogensmeter

De trapfrequentie en minieme vervormingen in de crank worden gemeten en zo wordt het vermogen bepaald. De meeste vermogensmeters bepalen het vermogen slechts aan één zijde en bekomen het vermogen door die zijde te vermenigvuldigen met twee. Zo gaat het ook bij de INpower van Rotor. Bij de 2INpower wordt het vermogen in de as bepaald en dit gebeurt maarliefst driehonderd keer per omwenteling.

Door deze extreme precisie kan een 360° scan van de trapbeweging gemaakt worden. Je kan de vermogensmeter koppelen aan een smartphone of tablet om deze gegevens uit te lezen. We komer hier later op terug bij de bepaling van de optimal chainring position.

Rotor 2INpower

De nieuwe 2INpower werd eerder al op de weg uitgebracht en het product was dus reeds geoptimaliseerd op het moment dat de mountainbike versie verscheen. Het gaat om het topproduct van Rotor. Het tandblad wordt via een efficiënte directmount koppeling op de powermeter gemonteerd. Het topmodel kan alleen met een enkel tandblad gecombineerd worden. Rotor heeft zowel ovale (Q-Ring) als ronde tandwielen (NoQ).

Q-Ring versus NoQ tandbladen

Bij het trappen zit er een dood punt bovenaan en onderaan de omwenteling. Ovale tandbladen helpen de biker om harder te kunnen duwen in de zone waar je meest kracht kan zetten en vervolgens sneller over de dode punten heen te gaan. Als je een tandblad hebt met 32 tanden, dan komt dat ter hoogte van de dode punten overeen met een blad met 30 tanden en ter hoogte van de piekkracht met een blad van 34 tanden. Dit principe is alvast logisch. Bovendien is het veel eenvoudiger te combineren met een enkel voorblad dan met een dubbel of driedubbel tandblad vooraan.

Wij hebben zowel met de Q-Ring als de NoQ gereden. Wanneer je voor het eerst op de Q-Ring stapt, voelt het even raar. Je trapt precies kort in de boter ter hoogte van de dode punten van de omwenteling. Verbazend genoeg verdween dat rare gevoel reeds na enkele minuten. Nadien kunnen we niet zeggen dat we enig ongemak hebben ervaren. Wanneer we vervolgens teruggingen naar het ronde NoQ voorblad voelden we opnieuw maar weinig verschil. Het grootste verschil voel je bij lage cadans. Dan blijf je makkelijker 'rondtrappen'. Naarmate de trapfrequentie omhoog gaat, ga je sowieso sneller over het dode punt. Dat is vermoedelijk de reden waarom we bij hogere trapfrequenties nauwelijks verschil gevoeld hebben.

Er zijn wetenschappelijke studies die aantonen dat je voordeel haalt uit ovale tandbladen. Echter de gemeten verschillen zijn niet zo verbluffend. Ook in het profpeloton, waar renners steeds op zoek gaan naar kleine voordelen, zie je de ovale tandbladen frequent terugkeren. Een meerderheid halen ze voorlopig zeker niet. Ben je aan een nieuw tandblad toe, probeer dan eens een ovaal exemplaar. Mistevreden zal je niet zijn en misschien wil je wel nooit geen rond blad meer...

Niet zomaar een powermeter

De Rotor 2INpower is veel meer dan een eenvoudige powermeter.  Je kan de trapefficiëntie en de optimal chainring position bepalen. De optimal chainring position is een fijnregeling voor je ovaal tandwiel. Door een Torque360 analyse van je trapbeweging geeft de crank op je fietscomputer weer in welke positie je het tandblad best zet. Eigenlijk hoef je deze afstelling maar één keer te doen, want ze verschilt van persoon tot persoon, maar bleek elke rit dezelfe. De 2INpower geeft dus meer dan enkel je actueel vermogen. Daarom is het een unieke tool voor mensen die bijvoorbeeld met fietspositionering of wetenschappelijke analyses bezig zijn. Voor dagelijks gebruik zijn de extra's 'nice to have' maar niet noodzakelijk.

Verschil met de competitie

Deze Rotor heeft enkele aanzienlijke voordelen ten opzichte van zijn concurrenten. Naast de extreme precisie van de meting is ook de uitzonderlijke kwaliteit van de batterij een geweldig pluspunt. De batterij is zeer krachtig en zit in de as verwerkt. Ze gaat maar liefst 250 uur mee en vervolgens kan je ze gewoon met een USB lader 300x volledig opladen. De batterij gaat dus een leven lang mee. Vele andere powermeters werken met kleine wegwerpbatterijen die vaak vervangen moeten worden en iedere keer weer geld kosten. Deze krachtige batterij heeft wel een nadeel, ze weegt namelijk meer.

Bovendien is de powermeter zeer resistent en waterdicht. De meetstrips en batterij zitten in de as. Dit maakt de powermeter heel geschikt voor mountainbike, want de meetapparatuur wordt niet blootgesteld aan stenen, zand, modder...

Het crankstel is boost compatibel en heeft een as van 30 millimeter. Naast de dikke as, zijn ook de aluminium traparmen zeer stijf. De Q-Factor bedraagt 169,5mm en de kettinglijn 52 mm. Rotor voorziet verschillende bottom bracket types en spacers zodat de powermeter in zo goed als alle frames past. Bovendien was de kwaliteit van de door ons geteste pressfit 4630 lagers erg goed.

Via de ANT+ en Bluetooth koppeling kan de crank met vrijwel alle fietscomputers van de grote merken verbonden worden.

Gewicht

Door de krachtige batterij is deze powermeter niet echt licht. Sommige eenvoudige powermeters voegen slechts een dertigtal gram toe aan het gewicht van je crankstel. Hoe meer meetapparatuur in de crank zit en hoe groter de batterij, hoe zwaarder het geheel wordt.

De rechter traparm zit vast op de as. Er wordt een speciale bout gebruikt met dubbele draad om de linker traparm vast te zetten op de as. Hierdoor vermindert de stress op de traparm en kon deze lichter gemaakt worden. De bout met dubbele draad mag je echter nooit volledig uitdraaien. Hier moet je als consument goed op letten.

We hebben het crankstel zonder tandblad nagewogen op 629 gram. Een NoQ blad met 34 tanden weegt 77 gram. Een Q-Ring met 32 tanden weeg 69 gram. Het 4630 bottom bracket weegt 112 gram en de optionele bumperset weegt 17 gram.

Validiteit van de meting

Voor ons blijft de grote vraag: 'Is het weergegeven vermogen ook correct?'. Deze vraag is extreem moeilijk te beantwoorden. Zelfs al ga je met meerdere vermogensmeters op één fiets rijden, bijvoorbeeld één in de as, één in de naaf, één in de pedalen... Dan weet je nog niet of één van hen het exact juiste vermogen weergeeft. Om dit te weten moet je hem gaan ijken in een labo. Wij reden de voorbije periode met meerdere powermeters en kunnen alleen maar zeggen dat de verschillen tussen deze powermeters van uiteenlopende merken soms vrij groot waren bij een vergelijkbare inspanning. Onder andere om die reden mag je op powermeter gebaseerde competities zoals Zwift met een serieuze korrel zout nemen. We beschikken niet over een geijkt testlabo en kunnen ons dus niet uitspreken over de validiteit van de door Rotor gemeten waarden.

Wanneer je slechts één powermeter bezit, hoef je je niets aan te trekken van de validiteit. Dan wil je gewoon dat jouw powermeter alle dagen gelijkaardige betrouwbare waarden geeft zodat je je eigen prestaties kan vergelijken. Hieraan voldoet de Rotor absoluut! Bovendien bleek de calibratie van het toestel heel eenvoudig en constant gedurende de volledige testperiode.

Adviesprijs

De Powermeter is duur, maar gezien zijn mogelijkheden niet te duur. De prijs voor de crankset zonder tandblad bedraagt 1.199 euro. Er zijn drie versies: 165mm, 170mm en 175mm. Bij het crankset krijg je ook de tool om van voorblad te wisselen en de laadkabel.

Met een bumperset kan je de traparmen van je kostbare powermeter beschermen en tegelijk pimpen volgens de kleuren van je fiets. Zo een bumperset kost 9,99 euro en je kan kiezen uit zeven kleuren.

Een rond NoQ directmount tandblad kost 69,99 euro. Een ovalen exemplaar kost 79,99 euro. Het door ons geteste pressfit bottombracket kost 89,99 euro.

Klik hier om door te surfen naar de website van Rotor voor alle details.

Rotor heeft een kantoor in Valkenswaard (Nederland) dat de distributie van de producten in de Benelux verzorgt. Cyklab fungeert als onafhankelijk agent en is een aanspreekpunt voor de dealers.
 
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Samuel Gaze Annika Langvad Vermogensmeting Rotor Ovaal kettingblad Powermeter Q-Rings Ovaal kettingblad 2INpower
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy