mountainbike.be
09/06/2018
Onderdelen

Getest: Maxxis Ikon en Ardent Race Exo Protection banden

Nino Schurter won vorig jaar alle wereldbekerwedstrijden na een World Cup seizoen zonder lekke banden. Daarnaast won hij ook het WK en de Cape Epic. Dat alles deed hij met Maxxis banden. Ook Gunn-Rita Dahle vertrouwt al jaren op Maxxis en behaalde talloze titels. Het spreekt dus voor zich dat deze banden niet mogen ontbreken in onze 'Nooit meer lek' rubriek.
Getest: Maxxis Ardent Race en Maxxis Ikon 29x2.2
© Mountainbike.be
De Maxxis Ardent Race is met 742g per stuk ca. 100 g zwaarder dan de Maxxis Ikon
© Mountainbike.be
De Maxxis Ardent Race: grotere noppen en kloekere karkas dan de Ikon
© Mountainbike.be
Binnen het gamma van Maxxis bestaan er heel wat verschillende karkassen. Wij kozen om het EXO Protection variant te testen met verstevigde flanken. Nino rijdt het grootste deel van het jaar op de recent vernieuwde Aspen 29x2.25 banden, maar deze zijn op heden niet te verkrijgen in de Benelux. Wij gingen op pad met de Ikon 29x2.2 en de Ardent Race 29x2.2.

Bevindingen Ikon 29x2.2

De Ikon band valt met een breedte van 54,98 mm mooi breed uit voor een 2.2 band. Bovendien vielen onze banden iets lichter uit dan de geclaimde 640 gram per band, namelijk 635 gram per stuk. Het rubber is zeker niet zacht en daaraan dankt de band zijn duurzaamheid. Na meer dan 500 kilometer konden we nauwelijks tekenen van slijtage zien. Zijn grip haalt hij dan weer uit zijn karkas dat relatief vervormbaar is (120TPI) en de talrijke kleine mediumhoge noppen. De band blinkt niet uit in snelheid, noch in grip. Maar hij rolt correct, is stevig voor zijn lage gewicht en gaat lang mee. Deze band heeft een klein nadeel. Bij kleverige modder, vult hij zich heel snel en wordt het vuil niet goed afgevoerd. Bij vloeibare modder doet hij het wel zeer goed.

Bevindingen Ardent Race 29x2.2

De Maxxis Ardent Race viel in dezelfde maat en voor eenzelfde volume een pak zwaarder uit, namelijk 741 gram per stuk in de EXO Protection versie. Dat is 100 gram extra per band in vergelijking met de Ikon en 20 gram meer dan aangekondigd op de website. De noppen zijn groter en het karkas voelt nog iets kloeker aan dan dat van de Ikon. Qua rolvermogen werden wij geen verschil gewaar met de Ikon. De Ikon is iets ronder qua loopvlak, deze band iets vlakker. De zijnoppen geven een zeer goede grip wanneer je maximaal gaat leunen in de bochten.

Nino monteerde deze band met succes vooraan voor het glijfestijn in Albstadt. Nochtans is het zeker geen modderband. Wie echter al eens in de regen op het circuit van Albstadt gereden heeft, weet dat de ondergrond zo hard is, dat een modderband niet echt meer grip biedt. Vandaar koos Nino voor een band met goede grip, maar vooral een band waar weinig vuil in kan ophopen.

Plugbaarheid

Lekrijden deden we met geen van deze banden. De karkassen lijken ons echter stevig genoeg om te pluggen mocht dat toch gebeuren. Klik hier om te lezen hoe je een tubelessband kan pluggen om hem hem te herstellen zonder een binnenband te plaatsen. Beide banden zijn omwille van hun duurzaamheid, lekbestendigheid, lage gewicht en plugbaarheid dan ook een prima keuze voor meerdaagse mountainbike avonturen.

Situering binnen het gamma

Beide banden liggen dicht bij elkaar in het gamma. En dat is een constante binnen het gamma van Maxxis. De Pace, de Aspen, de Crossmark, de Crossmark II, de Race TT, de Ikon, de Ardent Race... al deze banden liggen vrij dicht bij elkaar en zo veel keuze werkt dan wel eens verlammend voor wie er ééntje moet gaan uitkiezen.

In onze ogen is de Ikon 29x2.2 EXO een ideale all-round marathonband. De pure cross-country specialist zal vermoedelijk voor de Aspen of de Pace kiezen wanneer het parcours helemaal droog ligt. Is de ondergrond nog ruwer dan kies je best voor de Ardent Race. Initieel werd de Ardent Race op de markt gebracht om de kloof te dichten tussen de Ikon en de Ardent. Voor modder zijn de Beaver en de Forekaster ware klassiekers.

Prijs en beschikbare uitvoeringen

De prijs per band bedraagt 64,50 euro voor de Ikon Tubeless Ready EXO 3C MaxxSpeed 29x2.2. Dat is niet weinig, maar je krijgt er een competitieve en duurzame band voor in de plaats. Voor de Ardent Race Tubeless Ready EXO 3C MaxxSpeed 29x2.2 betaal je eveneens 64,50 euro per stuk.

Klik hier voor alle details over de Maxxis Ikon

Klik hier voor alle details over de Maxxis Ardent Race


Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Nino Schurter Gunn Rita Dahle Now Company Nooit meer lek Maxxis
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy