mountainbike.be
19/05/2018
Onderdelen

Nieuw en reeds getest: Specialized S-Works banden

In Stellenbosch reden de elitewinnaars niet alleen alle twee op Specialized Epic fietsen, maar ook op de nieuwste S-Works banden. Deze banden verdwenen de voorbije jaren een tijdje van het toneel na de introductie van het nieuwe Gripton compound. Nu zijn ze terug: licht, snel en stuurvast. Er zijn drie noppenprofielen: Renegade, Fast Trak en Ground Control. Deze S-Works serie is specifiek voor cross-country en marathon ontwikkeld.
© Specialized
© Specialized
© Specialized
© Specialized
© Specialized
Innovatie

De banden zijn niet gewoon lichter en minder sterk. Het noppenpatroon werd lichtjes aangepast met gewichtsoptimalisatie als doel. Op het terrein voel je eigenlijk nauwelijks verschil qua grip. Aangezien het gewicht ongeveer 10% lager is en de grip gelijk, mogen we van een voordeel spreken.

Gewichtsverschil

Het noppenprofiel is voor de drie types grotendeels gelijk gebleven met wat reeds op de markt was. Als je er van ver naar kijkt, zal je het verschil niet zien, maar de noppen zijn uitgehold en iets minder talrijk dan op de gewone tubeless ready of GRID banden. Zo werd per band 50 tot 70 gram uitgespaard. Bij het nameten met de schuifmaat merkten we ook op dat de banden een fractie, ongeveer 1 mm of 2%, smaller uitvallen in dezelfde maat wanneer ze op dezelfde velg liggen.

Wij hebben de volgende versies voor u nagewogen:

Renegade 29x2.1 - 529 gram (claimed 510 gram)
Renegade 29x2.3 - 574 gram (claimed 575 gram)
Fast Trak 29x2.3 - 614 gram (claimed 595 gram)
Ground Control 29x2.1 - 604 gram (claimed 550 gram)

TPI

De TPI waarde werd verhoogd van 60 TPI voor de tubeless ready en GRID banden naar 120 TPI voor de S-Works banden. TPI staat voor draden per inch.  Hoe meer draden per inch, hoe fijner die draden echter zijn. Meer draden per inch staan dus niet voor een sterkere band, wel voor een soepelere en lichtere band. Een soepelere band vervormt zich beter rond oneffenheden en zorgt voor meer grip en een betere krachtoverbrenging op oneffen terrein. Waarden rond de 60 TPI, zoals de Gripton banden, geven echter de hoogste bescherming tegen insnijdingen. Bij de GRID banden is er bovendien nog een specifieke bescherming aangebracht aan de flanken die je niet terugvindt bij S-Works of gewone tubeless ready banden.

Bevindingen

We hebben de banden uitvoerig getest in de BeMC in en rond La Roche-en-Ardenne. We hebben de banden nooit gespaard maar reden niet lek. De banden voelen vinnig, zowel bij sturen als accelereren. Het Fast Trak noppenprofiel is zeer geschikt voor in de Ardennen. Op kurkroge razendsnelle paden kan je voor de Renegades kiezen. De laatste etappe van de BeMC was de meest uitdagende en het parkoers was in een modderbad herschapen. Met de Fast Trak banden kwamen we hier doorheen, maar achteraf gezien waren de Ground Control banden een betere keuze geweest. We hebben ondertussen ook met de Ground Control banden gereden. Rekening houdend met de extra grip die ze bieden, waren we verrast dat deze banden zo'n goed rolvermogen hebben.

Situering binnen het gamma

In de tekst hierboven hebben we de verschilpunten tussen S-Works, Tubeless Ready Gripton en GRID al aangekaart. Eerder dit jaar hebben we de Fast Trak banden getest in GRID en Gripton uitvoering. Klik hier om deze test opnieuw door te nemen. De nieuwe S-Works banden zijn lichter, duurder en meer op prestatie gericht dan de standaard tubeless ready banden.

Welke band moet ik nu kiezen?

De keuze tussen Renegade, Fast Trak en Ground Control maak je afhankelijk van de ondergrond en de weersomstandigheden.

Ook de breedte kan je kiezen. Ben je geen grammenjager, kies dan voor breedte 2.3. Wil je wat grammen uitsparen en daar comfort voor inleveren, dan kan je met de 2.1 banden op pad. In modderige omstandigheden heb je minder voordeel van een brede band. Daarom is de Ground Control enkel in 29x2.1 te verkrijgen.

Wie vooral in heel ruw terrein fietst of extra bescherming wil, kiest voor GRID. Wie de hoogste prestaties wil met een licht verhoogde kans op lekrijden kiest voor de S-Works banden. Wie een gulden middenweg wil aan een zeer scherpe prijs, kiest voor de standaard tubeless ready Gripton banden.

Prijzen

De adviesprijs voor de S-Works banden bedraag 46,90 euro per stuk. De GRID banden kosten 42,90 euro en de standaard tubeless ready Gripton banden zijn voor 36,90 euro per stuk een ware prijsbreker als je weet dat de meeste competitieve banden vandaag tussen de 45 en de 55 euro kosten.

Beschikbaarheid

Tussen nu en eind mei zouden alle banden in de winkel moeten liggen.

Klik hier om het volledige gamma Specialized banden online te bekijken.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Specialized S-Works MTB banden Nooit meer lek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy