mountainbike.be
03/04/2018
Onderdelen

Getest: Specialized Fast Trak Gripton en Grid banden

Voor onze rubriek 'Nooit meer lek' gingen we ook op pad met de banden van de ploeg van het moment: Specialized. Hun Fast Trak banden werden ontwikkeld in samenwerking met Christoph Sauser en worden gebruikt door onder meer Jaroslav Kulhavy en Annika Langvad. De Cape Epic eindwinnaars van 2018 reden op Specialized fietsen en banden, zowel bij de mannen, als bij de vrouwen. Wij gingen aan de slag met zowel de Gripton als de stevigere Grid banden.
De twee versies naast elkaar: bovenaan de 'nooit meer lek' GRID, onderaan de Gripton.
© Mountainbike.be
Het stootvolume van deze 2.3 band is dik in orde, comfort gegarandeerd
© Mountainbike.be
Gewicht
 
Alle geteste banden hadden dezelfde maat, namelijk 29x2.3”. We hebben vier Gripton banden gewogen en deze varieerden van 655 gram tot 733 gram met een gemiddelde van 698 gram. Deze schommeling is vrij groot, maar dit fenomeen zien we ook bij andere bandenmerken. Het geclaimde gewicht voor de Gripton versie bedraagt 640 gram.
 
De enige verstevigde GRID band die we op de weegschaal plaatsten woog tot onze verbazing slechts 720 gram en dat is exact het geclaimde gewicht voor dit type. We zouden meer banden moeten wegen om een zinnige uitspraak te kunnen doen over het gemiddelde gewicht, maar op basis van onze meting is het meergewicht voor de sterkere GRID band beperkt.
 
Sterkte
 
Het karkas van de GRID versie voelt duidelijk dikker en stugger aan dan dat van de Gripton variant. Ondanks het feit dat we ons uiterste best gedaan hebben op rotsig terrein, konden we geen van de banden in de problemen brengen. Met heel wat vertrouwen hebben we dan ook de GRID band achteraan gemonteerd voor de Mediterranean Epic, een Spaanse wedstrijd op rotsige ondergrond.
 
Montage
 
Met dank aan de 2Bliss Ready hieldraad werd alle banden in geen tijd luchtdicht gemaakt met NoTubes antilekvloeistof.
 
Noppen
 
De beide versies hebben hetzelfde noppenprofiel. De band heeft vrij veel mediumhoge noppen die relatief dicht bij elkaar staan. Het rubber van de noppen is vrij hard en slijt niet snel. De goede grip op droge ondergrond lijkt meer van de vervormbaarheid van de band te komen, dan van de rubbersamenstelling.
 
Gedrag
 
De 29x2.3" banden vallen met een gemeten breedte van 55,76 mm erg breed uit en dat zorgt in combinatie met het soepele karkas voor veel comfort. Ze vervormen zich namelijk mooi rond kleine oneffenheden, wat ook voor grip zorgt. Let wel op: met zo een vervormbaar karkas mag je de bandendruk niet extreem laten zakken op bepaalde velgen. Zoniet kan de band gaan burpen in scherpe bochten. De hieldraad klikt dan even uit en de band verliest zo lucht vooraleer terug op zijn plaats te klikken.
 
De GRID banden zijn minder vervormbaar en dus eerder aan te bevelen voor ondergrond met grote stenen of voor wie echt hard wil gaan bergaf met de fully.
 
Met de Fast Trak banden kan je het grootste deel van het jaar rijden. Ze zijn polyvalent, slijtvast en razendsnel. Wanneer het echt modderig wordt, moet je naar de Specialized Ground Control banden grijpen om meer zijdelingse grip te hebben.
 
Prijs
 
De prijs van deze banden valt heel goed mee. De Gripton banden kosten 36,90 euro per stuk, de GRID versie kost 42,90 euro. Bovendien zal er binnenkort ook een S-Works versie van deze band op de markt komen. Vermoedelijk zal het gaan om een lichtere competitievariant. De prijs is reeds bekend en zal 46,90 euro bedragen.
 
Nooit meer lek?
 
Met geen van de banden zijn we lek gereden, maar met hun lage gewicht en relatief dunne flanken kunnen we de Gripton versie moeilijk als een pure 'Nooit meer lek' band beschouwen. Laten we het houden op een zeer betrouwbare competitieband. De GRID is wel een echte 'Nooit meer lek' band die bovendien ook op vrijwel alle andere vlakken goed scoort. Een aanrader.
 
Conclusie
 
Specialized maakt oerdegelijke banden. Wie snelheid wil en daarvoor een beperkt risico wil nemen, houdt het bij de standaard Gripton banden. Wie op zeker wil spelen of extreem ruw terrein opzoekt, kiest voor de GRID versie, zeker achteraan.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Specialized Banden Bandendruk Nooit meer lek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy