mountainbike.be
27/03/2018
Onderdelen

Getest: Vittoria Peyote, een combinatie van grip en snelheid

Enkele jaren geleden las ik in een interview dat de Peyote de favoriete Vittoria band was van onze huidige Belgische kampioen XCO Jens Schuermans. Ondertussen rijdt Jens bij een ander team op andere banden, maar het wil toch wel iets zeggen. Met een gezonde dosis nieuwsgierigheid gingen we met de Peyote op pad.
Vittoria Peyote 29x2.35" bandenset
© Mountainbike.be
Bovenaan de voorband, onderaan de achterband die meer slijtage vertoont
© Mountainbike.be
Vittoria Peyote op Bontrager Kovee carbon velg
© Mountainbike.be
Zeer veel opties

Vittoria heeft een zeer uitgebreid gamma. De komende periode gaan we vier types aan de tand voelen: Barzo, Peyote, Mezcal en Saguaro. Elk type heeft zijn specifiek noppenprofiel en inzetbereik, maar bovendien zijn er van elk type meerdere uitvoeringen qua karkas en hieldraad. De TNT banden zijn het perfecte compromis met het oog op het vermijden van lekke banden. TNT staat voor Tube/NoTube. Ofwel gebruik je de band met een binnenband (Tube), ofwel doe je er antilekvloeidstof in zodat je hem zonder binnenband kan gebruiken (NoTube). De flanken en hieldraad van deze banden zijn versterkt om lekrijden tegen te gaan. Verder is er ook een tubeversie (Tubular), een lichte vouwversie (Foldable) en een goekopere versie met niet-plooibare hieldraad (Rigid). Ook deze laatste twee versies kunnen tubeless gemonteerd worden. Zo veel keuze binnen één merk werkt verlammend voor de meeste kopers. Als je geen grammenjager bent, kies je best voor de TNT versie. Deze is relatief licht en betrouwbaar.
 
Opbouw van de band
 
Wij hebben de Peyote TNT getest in maat 29x2.35". We hebben gekozen voor de 2.35" banden in plaats van de 'klassieke' 2.25" omdat de bredere banden aan een steile opmars bezig zijn. Helemaal logisch is het niet, maar volgens de website van Vittoria is er geen meergewicht verbonden aan deze iets bredere versie.
 
De noppen van de Peyote staan eerder ver uit elkaar. Toch blijkt deze spreiding in combinatie met de vrij lage kleine noppen een goed recept voor een razendsnelle band. De Peyote kan namelijk een unieke combinatie van grip en snelheid voorleggen. De grip dankt hij aan het zachte rubber, maar ook de talrijke noppen aan de zijkant.
 
Bevindingen
 
Onze testbanden wogen 704 en 715 gram. Dit is een laag gewicht voor banden met een breedte van 55,9 millimeter. Dankzij de TNT hieldraad laat de band zich heel eenvoudig tubeless monteren.
 
Deze band is uniek. Nooit eerder heb ik met een band gereden met zo een sterk karkas en toch zo een zacht rubber bovenop. De band is vinnig en snel, maar geeft daarbovenop verbluffend veel grip. Er is wel een maar aan verbonden en dat is de slijtage, zeker wanneer je de band achteraan monteert. De noppen zijn niet zo hoog, niet zo talrijk in het midden en vrij zacht. Dat zorgt ervoor dat ze snel slijten. Met deze band doe je best niet te veel geasfalteerde kilometers als je hem een lang leven wil gunnen. Het karkas van de Vittoria TNT banden is robuust en hun hieldraad sterk. We hebben de banden mishandeld op lage druk in rotsachtig terrein, maar toch gaven ze geen krimp. Ik moet zeggen dat ik deze band heel vaak zou gebruiken als ik over een eindeloze voorraad zou mogen beschikken.
 
De breedte van de banden en de vervormbaarheid van het sterke karkas droegen bij aan het comfort. Voor de gemiddelde Belgische rijder zal een breedte van 2.25" voldoende zijn.
 
De adviesprijs voor de door ons geteste TNT band is 52,95 euro. De lichtere vouwband kost 47,50 euro per stuk.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Jens Schuermans Banden Vittoria Nooit meer lek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy