mountainbike.be
20/03/2018
Onderdelen

Getest: Bontrager Kovee Elite carbon wielset, de betaalbare alleskunner

Onder de merknaam Bontrager brengt fietsenfabrikant Trek onderdelen, accessoires en kledij op de markt. Deze onderdelen worden in eerste montage op Trek-fietsen geplaatst. Daar hebben ze hun degelijkheid al bewezen, maar ze kunnen eveneens een mooie upgrade zijn op fietsen van andere merken. Wij hebben de Kovee Elite 23 TLR Boost 29 wielset aan een duurtest onderworpen.
Bontrager Kovee Elite 23 carbonvelg
© Michiel Van Aelbroeck
Efficiënte 54T overbrenging, elke trap is raak
© Michiel Van Aelbroeck
Zeer intelligente verbreding rond het ventiel
© Michiel Van Aelbroeck
Betaalbaar en allround!
© Trek
Uit de naam kunnen we al heel wat informatie halen. Kovee slaat op de MTB-wielen van Bontrager. Vervolgens zijn er meerdere niveaus: XXX, Pro, Elite en Comp. Onze testwielen zitten op het instapniveau wat de carbon MTB-wielen betreft en in het middensegment wat betreft de wielen in het algemeen. 23 slaat op de binnenbreedte van de velg, die bedraagt namelijk 22,5 mm of afgerond 23 mm. TLR staat voor Tubeless Ready. Je kan jouw banden dus zonder binnenband monteren dankzij de meegeleverde tubeless ventielen en velglinten. De wielset is geschikt voor steekassen van het type Boost, dus de inbouwbreedte bedraagt 110 mm vooraan en 148 mm achteraan. Uiteraard gaat het hier om 29” wielen. De schijven worden bevestigd met zes bouten.
 
Tubeless Ready

Met dank aan een intelligente verhoging rond het ventiel (zie foto) maak je de banden zeer eenvoudig luchtdicht. We hebben dit nog bij geen enkel ander merk teruggevonden, maar het is een erg handige toevoeging. In het kader van ‘Nooit meer lek’ wisselden we vaak van banden en dat verliep telkens even vlot.
 
Gewicht

Onze wielset met SRAM XD body woog 1.749 gram, het voorwiel 818 gram, het achterwiel 931 gram. Het gewicht van de losse carbonvelg zou 425 gram bedragen, maar we hebben deze niet gedemonteerd.
 
Bevindingen

De wielen doen precies wat je van hen kan verwachten. Ze zijn niet uitzonderlijk licht, wel stijf, robuust en betrouwbaar. De stijfheid is op een dubbelgeveerde fiets echt een meerwaarde. Fully’s voelen door de scharnierpunten vaak zijdelings minder stijf aan. Als je daar dan een stijve carbon wielset kan aan toevoegen, dan komt dit het rijgedrag ten goede. Door de brede velgen vallen de gemonteerde banden breed uit en dat zorgt voor het nodige comfort.

De velgen zijn sterk. We hebben een doorstootlek gehad, maar de velg kwam helemaal niet in de problemen. Na een testperiode van drie maanden liepen de wielen nog kaarsrecht en stonden ze mooi in het center. De lagers lopen nog even vlot als voorheen en er was geen schade aan de velgen. De Rapid Drive 54 naaf heeft minder aangrijppunten dan het duurdere topmodel, maar we hadden steeds het gevoel dat de aandrijving direct en precies was.
 
Prijs en opties
 
De adviesprijs van het voorwiel bedraagt 319,99 euro, het achterwiel kost 379,99 euro. Dat levert een oerdegelijke betrouwbare carbon wielset op onder de 700 euro. De wielen zijn zowel in 27,5” als 29” te verkrijgen en je kan kiezen tussen een Shimano en een SRAM XD body.
 
Carbon Care Wheel Replace Policy
 
In het slechtste geval dat je wiel onherstelbaar beschadigd zou geraken, voorziet Trek gunstige voorwaarden om het te vervangen door een nieuw wiel. Dit proces loopt via jouw Trek-dealer.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Trek Benelux Bontrager Wielen Carbon wielen Nooit meer lek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy