mountainbike.be
15/09/2016
Onderdelen

Lezyne gaat zijn 10e jaar in

Het najaar is daar, het is de tijd van de beurzen en de productpresentaties. In Bonnerue nabij Houffalize liet distributeur One Way Distribution zien welke nieuwigheden Lezyne voor komend seizoen veil heeft. We mochten ze natuurlijk ook zelf testen.
De Enhanced Super GPS is stukken beter dan zijn voorganger.
© Roel van Schalen
De Micro GPS is er met of zonder kleurenscherm.
© Lezyne
De Macro GPS en de Mini GPS maken de keuzemogelijkheden legio.
© Lezyne
Lezyne biedt nu ook 2 gps-horloges aan.
© Lezyne
Het complete gps-assortiment in één oogopslag.
© Roel van Schalen
De eerste nightride van 2016-2017 zit er alweer op! De eer om ons de weg te hebben gewezen in het aardedonker van de Houffalize-trails valt ten deel aan de Lezyne Deca Drive 1500XXL high-power lamp, die je van 1.500 Lumen voorziet. Dan blijft geen zandkorrel verborgen, geen grassprietje onbelicht. Een lekkere start dus, zeker in het ‘omgevingslicht’ dat je hebt als je met een grote groep op stap bent, zoals het geval was. Met 15 bikers in een single file is er voor en achter je altijd genoeg licht om onbesuisd te gassen, en het maskeerde het feit dat we de Deca Drive als stuurlamp hadden gemonteerd. Zo schijnt hij natuurlijk altijd recht voor het voorwiel uit, terwijl op bochtige trails een helmlamp praktischer is, omdat je daarmee het trackgedeelte kunt beschijnen waar je naar toe wilt. Maar een helm-mount kan apart worden aangeschaft, al is de 258 gram van de Drive misschien aan de heftige kant voor bovenop je helm, maar daar testen we binnenkort mee.
 
Ofschoon Lezyne voor komend jaar veel van zijn lampen meer Lumen heeft gegeven, terwijl de prijs gelijk is gebleven, zijn de nieuwigheden waar men het meest trots op is, te vinden in het gps-assortiment. Gps is een productcategorie waar Lezyne pas vorig jaar mee gestart is, en de eerste lichting bleek maar lastig te bedienen. Solide constructie, goede gps-werking, maar een regelrecht onbegrijpelijke bediening. En daar is nu verandering in gekomen.
 
Om te beginnen is het aanbod uitgebreid van 3 naar 5 modellen. Lezyne tast daarmee af welke afmetingen de consument wil, welke functionaliteit gewenst is en voor welke prijs. De prijs is overigens een belangrijke selling point, aldus Lezyne, je krijgt véél gps(-functies) voor een aantrekkelijk bedrag. De vijf verdachten voor 2017 zijn de Mini GPS (99,95 euro), de Macro GPS (99,95 euro), de Enhanced Micro GPS (129,95 euro), de Enhanced Super GPS (149,95 euro) en de Micro Color GPS (159,95 euro). Voorheen had je Mini, Micro en Super GPS, nu zijn dat de verbeterde (‘Enhanced’) versies plus een model Macro en een Micro Color, die een kleurenscherm heeft en daarom een (veel) hogere prijs. O ja, Lezyne brengt ook nog twee gps-horloges uit, te gebruiken voor fietsen, hardlopen, wandelen of als lifestyle-item. Wij deden de nightride met een Enhanced Super GPS.
 
En die is stukken intuïtiever te bedienen dan zijn voorganger. Over die voorganger waren we al bijzonder te spreken als het om formaat gaat, om snelheid van gps-locatie, om autonomie (batterijduur) en om bedieningsgemak van de route-software (www.lezyne.com/gpsroot) maar kregen we de kriebels van de onlogische menu-opbouw, die je zelfs liet vechten met het afsluiten en opslaan van een beëindigde rit. Van dat ongemak bij de Enhanced Super GPS amper nog een spoor. Natuurlijk moet je even weten waar je drukt als je met vier aparte bedieningsknoppen te maken hebt, maar dit keer is de functietoewijzing ervan en de onderliggende keuzeboom wél geordend volgens de logica van het gezonde verstand.
 
De eerste horde naar een goed product is dus genomen. Lezyne voegde verder heel wat lekkers toe. Ons testmodel heeft bijvoorbeeld een ingebouwde barometer, waarmee het hoogteverschil veel accurater kan worden weergegeven. Voorheen kreeg je hoogte-info op basis van de gps zelf (kunstmatig dus), wat niet altijd even nauwkeurig was. Ook is er een accelerometer aan boord, een versnellingsmeter die bij ongewone versnellingen, bijvoorbeeld bij een val, een (alarm)signaal kan uitsturen. Wat de versnellingsmeter ook doet, is detecteren dat je in beweging bent: zeer positief met betrekking tot de auto-pause functie. De oude Super GPS piepte te pas en te onpas wanneer je traag reed. Het gps-signaal zelf is te onnauwkeurig om snelheden lager dan pak hem beet 5 km/u te ‘zien’ en de gps denkt dan dat je stil stond, met een audiosignaal tot gevolg om aan te geven dat de opname gepauzeerd wordt, en 2 seconden later opnieuw om aan te geven dat de hervatting is gestart. Weg rust in het bos. De Enhanced doet het wat dat betreft heel veel beter, zij het nog niet altijd feilloos, merkten we op de trails.
 
Terwijl wij de komende tijd de Enhanced Super GPS verder aan de tand voelen, lees je hieronder alvast de belangrijkste verschillen in specs van de gps-line-up.
Super (76 gram) en Micro Color (29 g) hebben een GPS/Glonass chip, Micro (29 g), Macro (74 g) en Mini (29 g) een GPS-chip. De eerste drie hebben ANT+, barometer en accelerometer, bij Macro en Mini ontbreken die. Batterijduur gaat van 24 uur voor de Super (900 mAh accu) via 14 uur voor de beide Micro’s (290 mAh accu) tot 22 uur voor de Macro en 10 uur voor de Mini.
Auteur: Roel van Schalen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy