mountainbike.be
03/05/2016
Onderdelen

Modulaire cranksystemen bij FSA

Op het Riva del Garda bikefestival toonde de Italiaanse onderdelenmaker FSA een bijzondere noviteit: modulaire cranks waarmee je zowel bij Boost- als bij niet-Boost-frames uit de voeten kunt. Wel zo handig nu je door de bomen steeds minder bos ziet als het om ‘standaarden’ gaat.
FSA biedt modulaire cranksets aan, zoals deze Afterburner.
© FSA
De FSA Comet valt in een lagere prijsklasse.
© FSA
Exploded view van de modulaire FSA cranks.
© FSA
De SL-K versie heeft holle carbon cranks en is zeer licht.
© FSA
Tandbladen zijn er van 38T tot 26T
© FSA
Dit is de 38T versie, er zijn ook 26, 28, 30, 32, 34 en 36T varianten.
© FSA
Met enkel of met dubbel kettingblad: FSA geeft je de keuze.
© FSA
Eerst even uitleggen hoe de Boost-standaard zich verhoudt tot de niet-Boost, want die zoveelste standaard wordt pas sinds 2014 toegepast en is nog lang geen gemeengoed, dus je hoeft je niet te schamen als je je afvraagt wat Boost is.
Welnu, Boost kwam er op initiatief van Sram, en betekent dat de achternaaf aan weerszijden 3 mm breder wordt dan een standaard (= niet-Boost) naaf die 142 mm meet. Dankzij de extra breedte kan de ‘paraplu’ van de wielen toenemen, wat voor een hogere stijfheid zorgt. Je komt ook wel de naam Boost 148 tegen, dat komt van de nieuwe breedte (142 + 2x3 = 148 mm), te onderscheiden van Boost 110, waarbij de vóórnaaf verbreed is naar 110 mm (van de standaardbreedte van 100 mm naar 2x5 mm extra breedte).
Gevolg van de grotere breedte is natuurlijk dat ook voorvork en frame aan de Boost-standaard dienen te voldoen, plus dat de kettingbladen op een of andere manier 3 mm naar buiten toe moeten bewegen om een juiste kettinglijn te kunnen behouden. (De Q-factor wordt evenwel niet beïnvloed, dus je blijft even ver met je voeten uit elkaar zitten.)
 
Terug naar FSA: dat biedt dus nu als eerste een modulaire crankset aan waarbij assen, spiders en direct mount kettingbladen compatibiliteit bieden met alle bestaande en toekomstige standaarden. De mogelijkheid om ‘modulair te gaan’ wordt breed geïntroduceerd op vier (prijs)niveaus: SL-K, Afterburner, V-Drive en Comet. Daarbij zit SL-K op het duurste niveau (crankset van hol carbon en 495 gram kost $ 419,99) en is de Comet het instapmodel (van gesmeed alu 6061, gewicht 850 gram, prijs $ 179,99).
Alle modulaire cranksets zullen beschikbaar zijn als Direct Mount of als BCD 96/68 variant, in een 1x-versie (26T of 38T), of als 2x-versie (38/28T, 38/24T, 36/24T of 36/22T). Uiteraard kun je ook kiezen welke bracket-standaard je wilt: MegaEvo, PF92, BB30 of PF30.
 
Als je draad kwijt bent na al die ‘standaarden’: no worries, je bent niet de enige. Wat nodig is om te onthouden: bij FSA kun je met behulp van een ‘modulaire crankset’ voortaan helemaal zelf je configuratie kiezen. Wil je een superlichte, high-tech carbon 1x-drivetrain voor XC-gebruik dan neem je een SL-K set met 38 tanden. Heb je niet zoveel geld over om te upgraden en doe je al eens wat technische trails, dan kies je bijvoorbeeld een V-Drive met een 36/24 vertanding en een MegaEvo bracket.
 
Met zoveel keuzemogelijkheden moet het raar lopen, wil jouw gewenste combinatie er niet tussen zitten!
Auteur: Roel van Schalen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy