mountainbike.be
14/04/2016
Onderdelen

Nieuwe groepset van Shimano

De mid-range groep SLX M7000 geeft recreatieve mountainbikers nieuwe mogelijkheden. Een slank ontwerp met hoogwaardige prestaties, en dat allemaal voor een gunstige prijs.
De nieuwe SLX M7000 groepset compleet.
© Shimano
De remhendel, voor nog krachtiger remmen.
© Shimano
De rem, ook voor krachtiger remmen :-)
© Shimano
Deze cassette heeft een grootste kransje van 41 tanden, maar 43 t is ook mogelijk.
© Shimano
Er is een 3x10 optie...
© Shimano
... en een 1x11 versie.
© Shimano
... een 2x11 crankstel...
© Shimano
Een van de voorderailleurs...
© Shimano
Achterderailleurs hebben verschillende kooilengtes...
© Shimano
Zoveel mensen, zoveel wensen. Bij de SLX M7000 is er voor elk wat wils.
© Shimano
Shifters, uiteraard in verschillende uitvoeringen.
© Shimano
Of had u liever deze vorm gehad?
© Shimano
Schijven in 160, 180 of 203 mm doorsnede.
© Shimano
Aan het persbericht te lezen gaat Shimano zijn nu reeds onaantastbare positie op de markt nog wat verder verstevigen, want de nieuwe mid-range off-road SLX M7000 groepset bevat veel van de prestatiekenmerken van de bestaande groep DEORE XT. Het uitgangspunt voor het SLX M7000 ontwerp was om te voorzien in een brede toepasbaarheid van de groep.

De nieuwe groep moest passen bij zoveel mogelijk mtb-rijstijlen, dus werden er verschillende aandrijflijnen ontwikkeld: een 1x11 versie voor degenen met een voorkeur voor de eenvoud van een enkel kettingblad, een 2x11 speed-versie voor rijders die liever meer versnellingen hebben en een 3x10 optie voor degenen die het aloude mtb-schakelen niet willen missen. Betaalbaarheid, duurzaamheid en compatibiliteit zijn daarenboven ook prima troeven om de groepen geschikt te maken voor ongeveer elk type mountainbiker. Hieronder volgt een veelal technische opsomming van de mogelijkheden. Geen spannende lectuur, maar zeker interessant om een idee te krijgen van de vele mogelijkheden van SLX M7000.
 


Efficiency in de aandrijving

De tanden van de lichtgewicht en duurzame 11 speed-compatibele FC-M7000-11 tandwielen (1x11 en 2x11) hebben de kenmerken van de nieuwe Dynamic Chain Engagement technologie van Shimano en zijn ontworpen voor de verschillende vermogens op elk tandwiel. Zij zorgen voor een verbeterde kettingretentie, hebben een aangename stijfheid, zijn zeer efficiënt en schakelen uiterst precies. 

In de 2x11 set-up zorgen close-gear-ratio combinaties voor een minimale schakelafstand tussen de versnellingen en kan de rijder in elke versnelling een efficiënt ritme houden. Set-up opties zijn beperkt tot een derailleurcapaciteit van 10-tanden met drie opties (34-24T, 36-26T en 38-28T). 1x11 rijders hebben de optie om 30T, 32T of 34T kettingbladen te combineren met twee cassetteopties (11-40T en 11-42T). B-spec opties zijn tevens leverbaar in dubbele en enkelvoudige crank set-ups om ervoor te zorgen dat de kettinglijnen plaats bieden aan 148 mm achternaven. 

De systeemoplossing achter deze voor de rijder geoptimaliseerde versnellingscombinaties staat bekend als DYNA-SYS11, waarmee Shimano schakeltechnologieën en ontwerpen combineert zodat rijders consistente, efficiënte kracht kunnen leveren met behoud van tractie en stuwkracht. 

Het 3x10 crankstel (FC-M7000-10) met zijn 40-30-22T tandprofiel en DYNA-SYS schakeltechnologie is ontworpen voor consistente schakelprestaties met de meeste efficiënt aandrijflijn en praktisch schakelen voor recreatieve rijders, waar dan ook. 


 
Het nieuwe ontwerp van de 1x11, 2x11 en 3x10 crankstellen heeft niet alleen een mooie esthetiek maar ook een uitstekend mechanisch ontwerp. Betere trapasafdichtingen verminderen het binnendringen van vocht en vuil en verhogen de langtermijnefficiency van de crankset. 

Achteraan zijn de lichtgewicht (467 gram) en minimalistisch ontworpen 11-40T tandwielen natuurlijk ook in overeenstemming met de DYNA-SYS filosofieën, waardoor de rijder soepel en nauwkeurig kan schakelen en langer met het meest efficiënte voortandwiel kan blijven rijden.
1x11 en 2x11 rijders kunnen tevens kiezen uit een bredere 11-42T cassette voor een uitgebreid low-end bereik. Daarnaast kunnen 3x10 rijders kiezen uit 11-32, 11-34 of 11-36T set-ups met de bestaande CS-HG81-10 cassette. 


 
Schakelen met de SL-M7000-11/10 hendels geschiedt middels ergonomisch ontworpen RAPIDFIRE PLUS shifters, waardoor rijders in één keer drie versnellingen naar beneden kunnen schakelen en met zowel de wijsvinger als de duim kunnen schakelen.
De I-spec II (SL-M7000-I / SL-M7000-10-I) en I-spec B-type (SL-M7000-B-I / SL-M7000-B-I) bevestigingsopties bieden aanpasbare en veelzijdige, op de rijder afgestemde cockpit-opties. 


Shimano’s SHADOW RD+ technologie staat garant voor strak maar zijdezacht schakelen met kettingstabiliteit en een vermindering van het klapperen van de ketting dankzij een vergrendelbare derailleurpositie. De middelgrote kooi 11-speed achterderailleurs (RD-M7000-11-GS) maken het mogelijk om een cassette met tot 41 tanden te bedienen en de lange kooi 10-speed achterderailleur (RD-M7000-10-SGS) kan zelfs een kransje van 43 tanden herbergen.
 


De schakelkracht van de 11-speed (FD-M7020-11) en 10-speed (FD-M7000-10) voorderailleurs is verhoogd voor snel en licht schakelen met efficiënter kabelgeleiding. De bevestigingsopties zijn Side Swing, Top Swing en Down Swing voorderailleurs voor compatibiliteit met kortere achtervorken en grote wielen en banden.
 


Rollende betrouwbaarheid


SLX naven zijn opnieuw ontworpen voor all-weather duurzaamheid en betrouwbare prestaties met hoge kwaliteit afdichtingen en hoekcontactlagers. FH-M7000/7010 achternaven beschikken tevens over een verfijnd en snel schakelmechanisme en biedt 36 pick-up opties over 360 graden. De voornaven zijn leverbaar als lichtgewicht 189 gram (HB-M7000) of 148 gram (HB-M7010) en de achternaven zijn 384 gram (FH-M7000) of 357 gram (FH-M7010). Zowel de voor- als achternaven bieden variaties die compatible zijn met de Boost 110 en 148 standaarden. 


 
Stoppen met suprematie

De op de rijder afgestelde positie van de SLX BL-M7000 hendel zorgt voor een soepele, consistente en voorspelbare bediening van het hydraulische schijfremsysteem (BR-M7000) en wordt gecombineerd met warmtegeleidende, tegen modder beschermde SM-RT70 160, 180 of 203 mm remschijven. U geniet van een superieur remvermogen ongeacht de rijpositie. 


 
Volgens Shimano biedt de nieuwe SLX M7000 groepset een ongeëvenaard niveau van prestaties, efficiency en duurzaamheid. De competitietechnologieën in Shimano’s premium MTB componenten zijn geïmplementeerd in de nieuwe SLX M7000 crankstellen, derailleurs, cassettes, shifters, hendels, schijven en naven waardoor er nog meer zorgeloos geschakeld, getrapt en geremd kan worden. 

Auteur: Roel van Schalen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy