mountainbike.be
28/03/2016
Onderdelen

Sram introduceert 12-speed met 50t (!) krans

Twaalf versnellingen achteraan, waaronder een imposante krans met liefst vijftig tanden, en nog minder toekomst voor de voorderailleur: met zijn nieuwe Eagle 1x12-speed zorgt Sram voor een nieuwe revolutie in MTB-land.
Sram stelt zijn nieuwe Eagle 1x12-speed voor en zorgt voor een revolutie in MTB-land.
© Sram

De Amerikaanse onderdelenproducent Sram zet al langer in op zijn 1x versnellingsgroepen (met enkele voorplaat en dus zonder voorversnellingsapparaat), en veegde afgelopen week met de presentatie van zijn nieuwe Eagle één van de vaakst gehoorde tegenargumenten weg: met het twaalfde kransje (nu ja, zeg maar gerust krans) met liefst vijftig tanden gaat het bereik met een ruk de hoogte in en mag nu ook het steilste terrein geen probleem zijn voor bikers - of toch niet wat versnelling betreft...

Buiten die twaalfde imposante krans met vijftig tanden wijzigt de cassette van de nieuwe Eagle niet: de elf overige kransjes gaan, zoals voorheen bij Sram het geval was, van tien tanden tot 42 en werden nu allemaal geproduceerd uit één stuk staal. Enkel de nieuwe 50t-krans werd gefabriceerd uit aluminium. De extra krans doet het gewicht uiteraard ook stijgen: vijftig tanden doen je cassette negentig gram zwaarder wegen.

Voorbladen

Toch pronkt Sram niet alleen met de introductie van zijn 12 speed-cassette. De nieuwe Eagle introduceert meteen ook een vernieuwd voorblad. Het X-Sync 2 tandprofiel moet zorgen voor een stillere, verbeterde en meer duurzame aandrijving door hogere, afgeschuinde tanden. Kleine en grote tanden (het narrow-wide profiel zoals we het al kenden en dat nu trouwens ook werd toegepast op de grootste kransen van de cassette) wisselen elkaar nog steeds af. Het nieuwe voorblad is beschikbaar in vijf opties: 30, 32, 34, 36 en 38 tanden.

Ketting

Van elf naar twaalf kransjes op de bestaande XD Driver body, dat zorgt uiteraard voor een smallere ketting. Bij smaller ga je al snel denken aan minder sterk, maar volgens Sram is het tegendeel waar. Hun vernieuwde ketting slankte dan wel af van 5,6 naar 5,25 mm, maar is volgens hen stiller, duurzamer én sterker. De pinnetjes in de vernieuwde ketting komen vanaf nu trouwens helemaal niet meer uit de schakels piepen, terwijl ze vroeger nog 0,1 mm uitstaken.

Omwille van de 50t-krans werd de ketting ook langer, en daarom werd ook het achterversnellingsapparaat aangepast. Het onderste derailleurwieltje telt niet langer twaalf maar veertien tandjes, en die zijn afwisselend breed en dun zodat de schuine positie van de ketting geen probleem zou mogen vormen. Er werden ook aanpassingen gedaan om de derailleur vrijer te laten bewegen. Schakelen kan zoals voorheen nog steeds met een Trigger Shifter of Grip Shift.

Twee groepsets

De nieuwe Eagle komt er meteen in twee versies, die vanaf juni beschikbaar zouden moeten zijn. De XX1 Eagle kost u 1524 euro, weegt 1456 gram en heeft - naar ons inziens - aantrekkelijke goudkleurige accenten. De X01 Eagle is met zijn 1306 euro iets goedkoper en weegt met zijn 1502 gram iets zwaarder dan de XX1. De goudkleur werd er vervangen door rood.

 

Auteur: Simon Lamon
Bron: Sram
tags Sram
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy