mountainbike.be
19/03/2015
Onderdelen

Bouw zelf een 1x10 setup met de kit van Fouriers

Sinds Sram een 1x11 groep op de markt heeft gebracht, zijn er meer en meer kleine producenten die een conversiekit lanceren om je huidige schakelgroep om te bouwen naar een 1x10 setup, een enkel voorblad met achterin een cassette met tien tandwielen dus. Mountainbike.be testte de 1x10 setup van Fouriers.
© Maarten Verheyen
© Maarten Verheyen
© Maarten Verheyen
© Maarten Verheyen
© Maarten Verheyen
© Maarten Verheyen

Meestal bestaat zo’n 1x10 setup-kit uit een nieuw voortandwiel (met speciaal vormgegeven tanden, zodat de ketting beter blijft hangen) en een groot achtertandwiel. Het voordeel van deze kits is dat je niet hoeft te investeren in een nieuwe achterderailleur, shifter en achternaaf of body.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Omdat de bestaande achternaaf herbruikt wordt, is het niet mogelijk om een kleiner tandwiel te monteren dan eentje met elf tanden, en daardoor zal de topsnelheid beperkt blijven. Ook dient er in je achtercassette een tandwiel verwijderd te worden om het meegeleverde 40 of 42t tandwiel te monteren. Hierdoor ontstaat een redelijk grote kloof tussen de versnellingsmogelijkheden. Dit kan de schakelprestaties beïnvloeden maar zal het ook moeilijker maken om een goede cadans te vinden. Je trapt dan meestal net iets te zwaar of net iets te licht.

De Taiwanese fietsonderdelenproducent Fouriers heeft een tijdje gewacht om zijn kit op de markt te brengen, naar eigen zeggen om enkele basisproblemen direct op te kunnen lossen. Zo leveren ze bij hun 42t achtertandwiel een extra 16t tandwiel om middenin je cassette te plaatsen, net om de kloof die we hierboven beschreven op te vangen. Ook is hun voortandwiel voorzien van verschillende technologieën, waardoor de modder beter afgevoerd kan worden. We hebben zelf al gemerkt dat een enkel tandwiel vooraan wel eens durft te kraken omdat de modder zich ophoopt. Dit zou bij deze tandwielen minder moeten zijn.

Montage

Het voortandwiel monteren is gemakkelijk: eerst de twee of drie oude tandwielen verwijderen en dan het Fouriers tandwiel erop schroeven. Hou er wel rekening mee dat de tandwielen zelf zijn voorzien van schroefdraad. De nodige boutjes zijn natuurlijk meegeleverd, maar niet alle kettingbladboutjes die je hebt passen hierop. Iets om rekening mee te houden als je graag een reserveboutje meeneemt tijdens langere tochten. Wij hebben een beetje Loctite-lijm op de boutjes gedaan om zeker te zijn dat ze niet ongewenst los zouden komen.

Om het grote tandwiel achteraan te monteren, is het nodig om eerst een kleiner tandwiel uit de cassette te halen, normaal de 15 of 17t. Bij Fouriers dien je deze allebei te verwijderen en te vervangen door de bijgeleverde 16t. Houd wel rekening met twee aandachtspunten. Eén: Fouriers zet duidelijk op zijn site dat de beste resultaten behaald worden in combinatie met Shimano-onderdelen. Bij een poging van het monteren op een SRAM XG 1080 11-36 cassette bleek zelfs dat de 16t hier vast zit op de spider, het meegeleverde tandwiel van Fouriers kan dus niet gebruikt worden en het bewuste ‘schakelgat’ blijft hierbij bestaan.

Ten tweede: bij de montage op een XT cassette dienden we de vier tandwielen die aan elkaar geklonken waren van elkaar los te maken. Dit gaat zonder veel problemen door met een nagel en hamer op de klinknagels te tikken. Deze drie klinknagels komen zonder veel moeite los en dan kun je de nodige tandwielen verwijderen en vervangen door het 16t Fourier tandwiel.

Een tip: gebruik altijd een nieuwe cassette en ketting als je gaat ombouwen naar een 1x10 setup. En een tweede tip: heb je een kit van een ander merk zonder een meegeleverd 16t tandwiel? Shimano verkoopt 16t tandwielen voor XT-cassettes ook apart.

Rijden maar

Na de montage gaan we natuurlijk ook op pad met de nieuwe setup. Nog niet bekend met biken met een enkel voorblad? We sommen even de typische voor- en nadelen op die je ziet bij iedere 1x10 setup.

Zoals hierboven aangehaald ligt de topsnelheid iets lager, maar dit stoorde ons niet. We konden met onze setup immers goed volgen op de rechte stukken. Wel valt het op dat het moeilijker is om ‘de juiste versnelling’ te vinden. Omdat het versnellingsbereik nu redelijk beperkt is, heb je regelmatig het gevoel dat je net te veel of net te weinig omwentelingen maakt. Dit was vooral in het begin even wennen. Het stoort niet echt, maar dit is niet de ideale setup om lange afstanden af te werken.

Veel mensen stelden ons de vraag of we geen versnellingen missen in een steile klim, maar ook dat valt goed mee dankzij het extra grote 42t tandwiel in de achtercassette. We zijn tijdens onze testritten in de regio Limburg nooit echt in de problemen gekomen, maar konden jammer genoeg niet testen op lange, steile klimpartijen. Tijdens enkele toertochten reden we wel zonder problemen enkele steile terrilbeklimmingen naar boven.

Het grote voordeel krijg je dankzij het verwijderen van de voorderailleur en de tandwielen vooraan. Niet alleen de bikers die op het gewicht van hun fiets letten, zullen hier blij mee zijn, ook de echte ‘vetberen’ die zware modder niet uit de weg gaan. De kans op ‘chainsuck’ voorin wordt door het enkele voorblad veel kleiner

Omdat het versnellingsapparaat voorin werd verwijderd, heeft de ketting wel meer kans om vaker van het tandwiel af te lopen, al zou het design van de tanden dit moeten verminderen. Omdat we eerder al te maken kregen met aflopende kettingen als daar niet veel spanning op stond, monteerden we eerder al een ‘Plus’-derailleur. Die zet extra spanning op de ketting en loste zo het probleem op.

De twee grote voordelen die Fouriers belooft, worden waargemaakt. Door het meeleveren van de 16t in de cassette is het schakelgat minder prominent aanwezig, en door het specifieke design van het voorste tandwiel zorgde de modder voor minder gekraak. Natuurlijk zijn er grenzen aan ieder design. Als je echt de dikke blubber gaat opzoeken, krijgt het ontwerp van deze tandwielen de kans niet om de modder goed af te voeren en komt het gekraak toch naar boven, maar dat is niet anders bij een traditionele setup.

Conclusie

Jammer dat de kit van Fouriers niet optimaal compatibel is met een Sramgroep, maar gemonteerd op een XT-groep van Shimano voorzien van een ‘Plus’-derailleur werkt deze 1x10 kit perfect, de voor- en nadelen die typisch zijn voor dit soort setups in het algemeen buiten beschouwing gelaten. Fouriers heeft een goede kit op de markt gebracht die enkele typische minpunten zo goed mogelijk wegwerkt: het 16t tandwiel voorkomt schakelproblemen, het ontwerp van het voorste tandwiel voert de modder goed af, en op die manier vermindert het gekraak en verhoogt de levensduur van de ketting.

En je bespaart natuurlijk ook een flinke hap uit je budget in vergelijking met een volledig nieuwe Sram XX1-groep. De kit van Fouriers is verkrijgbaar voor 145,5 euro. De Shimano-cassette is hierbij niet inbegrepen.

Auteur: Maarten Verheyen
tags Fouriers
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy