mountainbike.be
22/05/2014
Onderdelen

Soul Kozak naven

Tijdens de testperiode kreeg ik meestal dezelfde vraag gesteld: welk merk naven maakt dat heerlijk geluid? “Soul Kozak”… klinkt het antwoord. De reactie was dan meestal een verbaasde blik ofwel de vraag; “Hoe noem je die?"
Soul Kozak naven
© Dirk Coenen
Soul Kozak naven
© Dirk Coenen
Soul Kozak naven
© Dirk Coenen
Soul Kozak naven
© Dirk Coenen
Soul Kozak naven
© Dirk Coenen

Soul Kozak, een magnetische naaf van Poolse makelij met een gepatenteerde technologie die nog enorm licht is ook. Vooral weightweenies  en liefhebbers van lichte racefietsonderdelen zullen dit merk wel kennen. Soul heeft namelijk een voornaaf van 80 gram in hun gamma!

Wij hebben hun vrij recente magnetische achternaaf getest in 135 mm setup, dit in combinatie met een 100 mm voornaaf. We hebben er wel voor gekozen om standaard RVS-lagers te laten monteren, zodat we een duurzame set naven hebben.

Zodra we deze in onze handen hadden vielen er ons direct een paar zaken op: stalen body, zwart geanodiseerd met een gelaserd logo, verwisselbare einddoppen en de mogelijkheid om de industrielagers axiaal bij te regelen. De lagers lopen vanuit het fabriek lekker soepel, de naaf draait vlot rond maar je merkt dat ze nog wat ingelopen moeten worden.

Hét belangrijkste is echter het gewicht: de naaf zit niet ver van de 240 gram af voor een achternaaf met stalen body! De naven hebben met andere woorden direct een diepe indruk nagelaten, maar het belangrijkste vraag is of ze het ook in het veld kunnen waarmaken.

Afmontage
Wij hebben ze opgespaakt met Revolution spaken, messing nippels rond 38 mm carbon velgen die we zowel op de mountainbike als op de cyclocrossfiets kunnen gebruiken. Want 29” is gewoon een 28” velg met juist dezelfde ERD, 622mm. De flezen zijn zo ontworpen dat je één spaaklengte nodig hebt, dat bespaart ook al direct wat Euro’s in spaken. Handig en doordacht!

Wat wel een verschil was met andere naven is wanneer je de cassette op de body vastdraait – 35 Nm staat er op de bijgeleverde lockring– het lijkt alsof je hem niet vast kan draaien. Zeker geen slechte zaak dus, zo draai je hem immers ook niet kapot.

Praktijktest
De praktijktest was eigenlijk vrij saai. De naven zijn gewoon zo goed, dat we niet één probleem hebben kunnen vaststellen! We begonnen onze test in december, toen hebben ze drie ritjes sneeuw kunnen meemaken. Nadien konden ze een paar weken lekker modder slikken, om vervolgens onder normale omstandigheden nog voldoende kilometers te hebben afgelegd. De lagers lopen na 3000 km nog altijd als nieuw, de body ziet er ook nog maagdelijk uit en het magnetische vrijloopmechanisme heeft niet één keer gefaald.

Gezien hun gewicht, prijs, duurzaamheid en uitstraling plaatsen we deze Soul Kozaknaven naast de Tune, 240s, Chris King en andere naven, het absolute topniveau dus. En wie weet misschien nog wel een trapje hoger, maar daar zullen de komende kilometers over gaan beslissen!

tags Soul Kozak naven
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy