mountainbike.be
10/01/2014
Onderdelen

Sram X9 FatBike crankset

Sram X9 FatBike crankset Sram is ook op de fatbikekar gesproken en heeft een half jaar geleden hun X9-crankstel gelanceerd met een 100 mm spindel. Wij konden niet wachten totdat het in ons bezit was.
Sram X9 FatBike crankset
© Sram
Sram X9 FatBike crankset
© Sram
Sram X9 FatBike crankset
© Sram

Waarom? We hebben al verschillende fatbikecranksets getest maar steeds met een 30 mm spindel, BB30 dus. Het grote probleem hiermee is dat de lagers veel te weinig beschermd zijn, wat voor een fatbike dodelijk is. Sram maakt gebruik van GPX-lagers, waarvan we vermoeden dat deze een pak beter zijn.

Technologie
De crankarmen zijn geleend van zijn normale broertje en ook de spider wordt overgenomen van het normale crankset. Enkel de spindel is herontworpen op 100 mm. De lagers zijn licht aangepast met iets betere dichtingen. Deze zouden ook van iets betere kwaliteit zijn dan de vorige generatie GPX.

De montage verloopt volgens de regels van de kunst en het geheel voelt ook beter aan dan de tot op heden geteste cranksets. Pluspunt vormt zeker het gegeven dat je de spider kan demonteren en zo bijvoorbeeld een Absolute Black spider/tandwielcombinatie kan monteren. Op deze manier kan je vooraan singlespeed rijden.

Praktijktest
Wat leert ons de praktijktest ? De eerste indrukken zijn alvast lovend. Het geheel is zeer stijf, schakelt zeer vlot en de lagers voelen prima aan. Ook na 2500 km gebruik, misbruik en vooral zeer veel modder bleken de lagers nog steeds in perfecte staat. Eindelijk een survivor! In onze ogen is dit het eerste crankstel waarmee je ook langdurig plezier kan hebben van je investering. Want wat zorgt immers voor meer ergernis dan iedere 500 à 1000 km nieuwe bracketlagers te moeten steken?

Wat me ook opvalt is de stijfheid. Wanneer ik dit crank vergelijk met E13, B.O.R of Tune – die alle drie zijn uitgerust met BB30-assen – valt me op dat de praktijk de theorie volledig tegenspreekt. Het crankstel met de kleine spindel en GPX-lagers voelt duidelijk stijver aan dan de oversized assen. Dit kan uiteraard ook aan de traparmen liggen, maar als je E13 vergelijkt met Sram, dan is Sram zelfs iets lichter.

Sram is bezig met het crankstel in XX1 en X0 uit te brengen. Enkele fabrieksrijders van Salsa hebben het crankstel al voldoende getest om in zeer korte tijd op de markt los te laten. Het voordeel van deze crankstellen is dat je amper aan stijfheid moet inboeten en dat het gewicht lager is.

Dit crankstel mag Sram met trots uitroepen tot de referentie inzake fatbikecranksets! Maar hoe zit het met die andere grote speler? Gaan ze eindelijk een fatbikecrankset lanceren of blijven ze afwachten? 2014 zal ons hopelijk een antwoord bieden, en wie weet eindelijk de lancering van een fatbikevork uit het Sramkamp.

Positief
+ Prijs
+ GPX-Lagers
+ Betrouwbaarheid en duurzaamheid
+ Demonteerbare spider
+ Stijfheid is perfect

Negatief
– Absoluut niks op aan te merken

tags Fatbike Crankstel Sram
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy