mountainbike.be
06/12/2012
Onderdelen

Tune Smart Foot MTB Crankstel

Dit crankstel is het resultaat van een samenwerking tussen twee Duitse bedrijven, namelijk Tune en B.O.R, met als doelstelling één crank te ontwerpen dat compatibel is met alle bracketstandaarden.
Tune Smart Foot MTB Crankstel
© Dirk Coenen
Tune Smart Foot MTB Crankstel
© Dirk Coenen
Tune Smart Foot MTB Crankstel
© Dirk Coenen

Het crankstel is zo gemaakt dat het op ieder frame kan werken, enkel de lagers zijn aangepast. Het crank weegt ongeveer 670 gram, afhankelijk van de armlengte en type van spider. Het is beschikbaar in alle kleuren die Tune in zijn assortiment heeft. Ook de spider kan in deze kleuren geleverd worden en het mixen ervan is ook mogelijk.

Ons crankstel is voorzien van een triple spider en Tune tandwielen en hebben nu reeds een goede 1500 km gediend op onze testbike. Over de tandwielen kan ik kort zijn: licht, duurzaam en het schakelen verloopt zeer vlot.

De montage van het crankstel is zeer simpel, mits men over de juiste tool beschikt. Je hebt namelijk een inbussleutel nodig van 17 mm om je crankarm vast te zetten op de as. Dit is momenteel het enige nadeel dat ik heb gevonden aan het crankstel. Daarnaast heb je de 17 mm sleutel ook nodig om je BSA-cranklagers te monteren.

Na het monteren van het crank diende ik wel de voorderrailleur opnieuw af te stellen. Door een kleinere Q-factor dan mijn XTR-crankstel kreeg ik mijn ketting immers niet meer op het kleinste blad. Een kleine Q-factor dan het topcrank van Shimano, dit moet gewoon goed zijn!

De traparmen zijn een knap staaltje van CNC-freeswerk en zijn voldoende stijf, zowel in de traprichting als loodrecht op de armen. Ook na 1500 km waren en geen defecten of slijtage merkbaar. De annodisatie is ook van goede kwaliteit en kan tegen de nodige krassen en steenslag. Het logo is gelaserd wat de duurzaamheid ervan ten goede komt.

Wat met de lagers? Na een goede 1000 km heb ik het crankstel gedemonteerd om de lagers (BSA) opnieuw te voorzien van olie en vet. Dit was toch nodig want je voelde gewoonweg dat de lagers 'droog' liepen. Wel dien ik hierbij als opmerking te geven dat ze enorm veel modder voor de kiezen hebben gekregen. Nog een kleine tip: monteer de oranje dichtingen in de omgekeerde richting, dit zorgt ervoor dat je een betere afdichting krijgt dan bij de 'normale' montage.

Positief
-Gewicht en stijfheid is top
- Exclusiviteit en customized gehalte
- Met alle types van bracket compatibel

Negatief
- Inbus 17 nodig voor montage
- Hoge kostprijs

Besluit
Het crankstel is prijzig in aankoop maar je kan er dan ook jaren/kilometers plezier aan beleven. Koop je een ander frame met een andere standaard? Geen probleem, voor ieder type bracket zijn er lagers beschikbaar! Wil je van triple naar duo en omgekeerd, enkel de spider aanpassen en klaar is Kees. In de toekomst komt er zelfs een fatbike-as op de markt waarmee je hem fatbike/DH compatibel kan maken. De levensduur is top, de afwerking zeer hoog, stijfheid en Q-factor zijn top en je kan het crank volledig aanpassen en bestellen in de kleur die jij wil. Exclusiviteit alom!

tags Tune Smart Food Crankstel
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy