mountainbike.be
04/11/2012
Onderdelen

e*thirtheen crankset

e*thirteen is al langer gekend in de wereld van downhill en enduro. Ze hebben een hele collectie van bashguards voor single en dubble ring. Ze hebben echter ook naven, pedalen en cranksets in hun gamma. Wij konden een triple crankset van hen aan een test onderwerpen.
e*thirteen cranckstel
© Maarten Verheyen
Relatief laag gewicht van 787 gram
© Maarten Verheyen
e*thirteen crankstel gemonteerd op Sandman fatbike
©

Wij hebben de 100mm versie getest in een Sandman fatbike, in principe is dit hetzelfde crank als voor een standaard mountainbike, enkel is de as langer gemaakt om te voldoen aan de eisen van een fatbike frame. De montage is even opletten omdat er een 'wave washer' gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat het crank niet direct op de lagers drukt. Deze lagers zijn trouwens breder als de gekende buitenboordlagers van bijvoorbeeld Shimano of Sram. Ze hebben een diameter van dertig mm om de extra dikke as te doen passen.

Deze as heeft een goudachtige kleur, hij is van EXA+ aluminium gemaakt en daarna geanodiseerd. Ze hebben gekozen voor deze as van dertig mm om een stijver crank te hebben, iets wat in hun ogen een pluspunt is voor singlespeeders, fatbikers en mountainbikers die 1x10 gebruiken.

De originele lagers bij het crank hebben veel commentaar gekregen van de gebruikers omdat ze een slechte afdichting hadden en al snel stroef gingen lopen. Wij kregen een tweede setje bij het crank met vernieuwde lagers. E13 heeft ervoor gekozen om 'Angular Contact bearings' te gebruiken. Deze lagers kunnen zowel verticale als horizontale krachten opvangen. Iets wat een pluspunt is want zo kunnen ook de krachten die op de lager komen bij het reduceren van de spelling opgevangen worden en gaan de lagers langer mee.

De kettingbladen zijn niet jammer genoeg niet van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld een XT of X.9 crank. Al na 3000 km kregen we regelmatig te maken met chainsuck. Nu hebben we het crank wel gebruikt op een fatbike die we nergens hebben ontzien maar toch vonden we dit aan de vroege kant. Kettingbladen vervangen is natuurlijk gen enkel probleem en met een setje Ta Specialites heb je voor een redelijke prijs goede kettingbladen.

Conclusie
Voor op een fatbike bestaan er weinig cranks op het moment van schrijven. E13 levert het meest complete crank en heeft een relatief laag gewicht tegenover de concurrentie. Jammer genoeg zijn de tandwielen niet echt slijtvast, maar deze kunnen natuurlijk vervangen worden door een ander merk eens ze versleten zijn. Over de lagers gaan we niet veel opnemen in de conclusie omdat E13 nieuwe lagers heeft die wij niet getest hebben, als ze van dezelfde kwaliteit zijn als de SKF lagers die wij nadien gebruikten lijkt dit probleem van de baan te zijn. Kortom, een aanrader voor op een fatbike, al zijn er voor de normale mountainbikes betere alternatieven.

Positief

+ Stevig en stijf crank
+ brede as
+ Angular Contact bearings

Negatief
- Chainsuck met originele bladen
- Speciale tool nodig om het BB te monteren

Auteur: Kenneth Droeshoudt
tags e*thirteen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy