mountainbike.be
27/10/2012
Onderdelen

Bandensystemen nader bekeken

Rij je met tubes, binnenband of tubeless ? Wij gaan dieper in op de tubesystemen en bekijken voor jouw de voor- en nadelen en leggen de techniek erachter verder uit.
Dugast Rhino XL
© Dugast
Vredestein fortezza pro tricomp
© Vredestein

Wij hebben verschillende bandenfabrikanten gecontacteerd om info in te winnen en om enkele specifieke vragen te beantwoorden, dus hierbij toch even een woordje van dank aan Michelin en Dugast voor de prettige samenwerking!

Tubes zijn bandjes die gangbaar zijn in het peloton, dit zijn banden waarbij de binnenband direct in de buitenband is gelijmd en deze is vervolgens op de velg gelijmd. Ook in het mountainbikewereldje zie je dit type van banden terugkomen bij de rijders van Scott. Ook Sven Nijs is een vaste tuberijder.

Let op, tubes vraagt om tubevelgen. Dit zijn velgen met een mooi rond bed, geen haken waar je de hieldraad van de band achter haakt. Deze velgen zijn dan ook lichter omdat je materiaal bespaart. Geen haken aan je velg wilt bovendien ook zeggen veel minder kans op een snake-bite oftewel stootlekkage. Dit verklaart dan ook weer een voordeel voor het gebruik bij de mountainbike, je kan met een lagere bandenspanning rijden omdat je de kans op een snake-bite drastisch verkleint. En ook omdat de band bij te weinig lucht niet meer van de velg zal lopen omdat deze gelijmd is!

Een tubeband is ook zeer soepel, wat zorgt voor extra comfort en grip. Hoewel de soepelheid vooral afhangt van het gebruikte aantal vezels, TPI, hoe hoger hoe meer draden er gebruikt zijn en hoe soepeler de band is. Helaas wil dit ook zeggen hoe duurder de band. Daarnaast zorgt een 'breaker' laag - een laagje Kevlar dat er voor moet zorgen dat je minder snel lek rijdt – er ook voor de je band stijver en minder soepel is.

Dugast is een verhaal apart, dit merk gebruikt onder andere zijde en katoen om tubes te maken. Dit zorgt voor enorm soepele banden met een nog hoger comfort, maar ze zijn anderzijds gevoeliger aan slijtage. Dugast tubes zijn 100% handgemaakt door Richard Nieuwenhuis, o.a. technieker bij Scott Swisspower, en hebben zich al meermaals bewezen op het hoogste niveau.

Een nog ander verhaal is Tufo, zij maken tubes volgens een ander procédé. Kort samengevat, ze spuiten rubber in de band om hem zo luchtdicht te krijgen. Dit zorgt voor een minder soepele band wat het comfort niet ten goede komt. Helaas hebben we dit type niet kunnen testen. De arbeidsintensieve productie die tijd en vaak handenarbeid vraagt zorgt voor een hogere prijs van een tube ten opzichte van een vouwband.

De voordelen van een tube:

  • Lichter dan clincher banden

  • Tubewielen zijn lichter omdat ze geen gehaakte flank hebben.

  • Je rijdt er minder snel mee lek vanwege het velg bed.

  • Effectief meer comfort dan een clincher band

  • Wanneer je lek staat kan je nog altijd verder rijden, de band is gelijmd

De nadelen van een tube:

  • Duurder in aankoop

  • Eenmaal lek moeilijk te herstellen

  • Je hebt meer materiaal nodig je band te repareren wanneer je lek staat

  • Vraagt enige behendigheid voor te monteren

  • Een clincher heeft minder rolweerstand!

  • Tubes zijn niet altijd perfect rond, vooral in de lagere prijsklasse is dit een probleem.

De banden die wij getest hebben:

Michelin pro4:

  • Enorm licht lopend

  • Lichtgewicht

  • Beperkte bescherming bij lekrijden

  • Afvoer van water is beperkt

  • Perfecte circuit band

Vredestein fortezza pro tricomp:

  • Grip is subliem

  • Afvoer van water is goed

  • Lekbestendigheid is prima

  • Slijt vrij snel, rubber mocht iets harder zijn

Vittoria Rally:

  • Band is niet perfect rond

  • Bolt vrij zwaar

  • Goed bestand tegen lekrijden

  • Perfect trainingsbandje

Dugast Strada:

  • Enorm hoog comfort, echt een aanrader !

  • Zeer goed bestand tegen lekrijden

  • Soepel karkas

  • Prijzig in aankoop

Besluit

Is geld niet het probleem en wil je gewoon het beste van het beste hebben, ga dan voor de tubes van Dugast, dit is een klasse apart. De Michelin tubesz ou ik dan weer nemen voor wat rondjes te draaien op het circuit. Wanneer het weer wisselvallig is komt je met de Vredestein het beste weg en de Vittoria is een perfecte trainingsband.

Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy