mountainbike.be
16/10/2012
Onderdelen

R & D Michelin aan de tand gevoeld

Onlangs hadden we de gelegenheid om Nicolas Cret van de R & D-afdeling van Michelin aan de tand te voelen. We stelden hem een aantal vragen over de nieuwste ontwikkelingen en over de pro4 race band.
Michelin Wild Grip'r
© Michelin

Wat is de zin en onzin van het 'rijpen' van tubes?
Dit rijpen heeft enkel zin voor tubes die in hun geheel gevulkaniseerd worden. In dit proces wordt namelijk zwavel gebruikt, wat er voor zorgt dat het rubber uit gaat harden. Laat je de tubes dus rusten dan wordt het rubber alsmaar zachter. Michelin werkt echter volgens een ander proces, waarbij het laten rusten weinig zin heeft en je de tubes onmiddellijk kan gebruiken.

Hebben jullie cijfers omtrent het verschil in rolweerstand tussen tube en clincher?
Wanneer we de snelheid testen op een testbank (zelfde profiel, zelfde druk, zelfde velg) komen we tot de conclusie dat bij 30km/h een clincher 40% minder rolweerstand heeft! Uiteraard geeft een tube je meer comfort en wordt de aerodynamica bepaald door het type wiel, waardoor dit allemaal verwaarloosbaar wordt. Wat nog een voordeel is, een tubevelg is lichter waardoor dit vlotter bolt dan een clincher wiel. Neem je voor beide types een wiel van 1 kg met dezelfde aerodynamische eigenschappen, dan is een clincher beduidend beter in prestatie.

Hoe verloopt de opbouw van een tube?
Het skelet van een band is het karkas. Het karkas geeft aan de band zijn sterkte, stabiliteit en veereigenschappen. Door een weefsel met meer draden per inch te weven (hogere TPI-waarde of dichtheid), krijg je meer kwaliteit in het karkas. De band wordt hierdoor soepeler, wat dan weer een positieve invloed heeft op de rolweerstand: deze wordt lager. Ook zal een soepele band meer contact hebben met de ondergrond , wat zorgt voor meer grip. Een veelgebruikt materiaal voor het karkas is nylon. Maar in zeer hoogwaardige banden vind je katoen of zijde, omdat die materialen voor nog meer soepelheid zorgen. Bij vouwbanden wordt de hieldraad in het karkas gevouwen. Het loopvlak en een eventuele anti-leklaag komen op het karkas, dit bestaat meestal uit kevlar. De volgende stap in het productieproces is de vulkanisatie. Daarbij ontstaat een band met een bepaalde stijfheid en elasticiteit. Bij tubes wordt in het karkas een stootstrook gelegd om de binnenband te beschermen. De binnenband komt in het karkas met het loopvlak erop, waarna deze aan de uiteindes aan elkaar wordt gestikt. Hierna wordt het velglint op het stiksel gelijmd.

Reparatie van de tube, doen of niet?
Bij een kleine doorboring kan je dit oplossen door latex erin te spuiten ofwel door de binnenband te plakken maar bij grote schade is spijtig genoeg een vuilbak de enige optie.

Welke verbeteringen hebben jullie aangebracht t.o.v. vorig jaar?
Als we de pro4 t.o.v. de pro3 bekijken zien we dat er een verandering is in compound. De band bestaat niet langer uit twee kleuren. Dit hebben we gedaan met het oog op een verbetering in doorprikking. De band is sterker en zou ook langer moeten meegaan. Toch behouden we dezelfde lage rolweerstand als de pro3.

tags Michelin
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy