mountainbike.be
14/02/2012
Onderdelen

Merida toont nieuwe modellen voor 2013

Afgelopen weekend waren we uitgenodigd op het Merida perscamp te Mallorca, samen met de pers en Merida dealers van over de hele wereld . 's Zaterdags werd het team voorgesteld en hadden we de kans om de rijders te interviewen en er werd een fotoshoot gehouden. 's Zondags kregen we de kans om hun nieuwejuweeltjes voor 2013 aan een eerste test te onderwerpen.

Op zaterdagvoormiddag werden de fietsen van modeljaar 2013 aan ons voorgesteld door de ontwerper van Merida, Jurgen Falke.

26” hardtail
Merida blijft in 2013 de huidige 0.Nine naar voorduwen als de top 26, het favoriete wapen van Gun Rita Dale en Jose Hermida. Er waren stille hints naar de opvolger hiervan, maar Falke vertelde er al direct bij dat er niet veel ruimte meer was qua verbeteringen, ze zaten kort bij het plafond op gebied van 26” hardtails.

26” race-fully
De Ninty Nine moet de Ninty Six opvolgen, het topmodel zou zonder pedalen slechts 8,9 kilogram mogen wegen. Maar toch zou het een enorm stijf frame moeten blijven met het nodige comfort waar nodig.Het frame is ontworpen voor een 100 millimeter voorvork en een dubbel BB30 crankstel. De Ninty Nine zal zowel in carbon als aluminium beschikbaar zijn.

26” Enduro en trailbikes

UMF wordt terug verdeeld onder de vlag van Merida en daarom werden ook drie meer enduro modellen voorgesteld, de One Twenty, One Sixty en One Eighty, het aantal millimeter veerweg lijkt ons wel duidelijk als je op de naam afgaat. Wij konden op de testdag enkel aan de slag met de One Twenty en de One Sixty.

29” hardtail
De Big Nine is het grote broertje van de O.Nine en was ook al beschikbaar in het verleden. De Team Big Nine heeft een carbon frame van net onder de 1100 gram en is voorzien van de nieuwe DT-swiss voorvork. Verder is hij afgemonteerd met de SRAM X.0 groep. Voor de geometrie van de deze fiets werd er vooral gekeken naar de O.Nine, door het bottem bracket op de zelfde hoogte te houden als de 26” en de cockpit zo laag mogelijk reageert deze fiets enorm snel voor een 29”.

29” race-fully

Grote blikvanger van de voorstelling was de Big Ninty Nine. De race 29' fully van Merida. De fiets is gemaakt voor vorken van 100 of 120 millimeter. Achteraan is er 104mm travel voorzien, vijf millimeter meer dus als dat de naam doet uitschijnen. De achter brug is asymmetrisch gemaakt zodat er voldoende plaats is voor brede banden maar dat er aan de driveside ook tripels met 22t of dubbels met 24t tandwielen gemonteerd kunnen worden. Volgens Falke is er bij eerdere ontwerpen van 29" fully's daar bijna nooit rekening mee gehouden omdat de meeste fabrikanten van crankstellen zulke vertandingen niet aanboden. Nochtans was er veel vraag naar omdat 29" sowieso al zwaarder trappen vanwege de grotere wielomtrek.

Verder werd er geprobeerd om het balhoofd zo klein mogelijk te maken om de geometrie zo gunstig mogelijk te houden tegenover 26”, ook voor kleinere personen. Dit werd enkel mogelijk omdat de vorkfabrikanten de tapered voorvorken heeft aangepast, de afstand tussen de 1,5” en de 1-1/8ste lager is kleiner tegenover vorig jaar. De headtube is dus zo kort mogelijk gemaakt en dit bracht veel complicaties met zich mee voor de ingenieurs, hier komen immers redelijk wat krachte op te staan.

De DT-swiss vorken hebben ook een compleet nieuw binnenwerk en zouden veel steviger en minder onderhouds gevoelig zijn als de oudere generatie. Ze zijn voorzien van een lock op het stuur die in drie standen gezet kan worden, open, klim-mode, locked. In klim-mode zakt de vork en heeft ze nog ongeveer zes centimeter travel over, de voorkant zakt hierdoor ook enkele centimeters waardoor de geometrie aangenamer is voor langere klimmen.

Op de persvoorstelling kregen we twee versies te zien van dit prototype. Een versie met Sram X.O onderdelen, Rock Shox XX voorvork en Rock Shox achter demper, beide voorzien van hydraulische lock-out. Langs de andere kant was er een versie met Shimano XT onderdelen, DT-Swiss voorvork en een nieuw type achter demper, beide voorzien van mechanische lock-out.

Tekst en foto's Maarten Verheyen"

Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy