mountainbike.be
27/11/2011
Onderdelen

Bionicon Alva

<strong>Bionicon is misschien een merk dat minder bekend is onder de bikers, maar toch bestaat dit bedrijf al meer dan 10 jaar en beschikken ze over heel wat know how met in het bijzonder veringen. De bike die we kort getest hebben is de Alva en beschikt over 160 mm veerweg voor en achteraan.</strong>

Bionicon maakt komplete fietsen waarbij de voorvork en demper in een soort van totaalconcept ontworpen zijn. Het bijzondere van de Bionicon fietsen is dat de luchtkamer van de voorvork en achterdemper in verbinding staan met elkaar. Via een simpele druk op de knop kan lucht uit een extra kamer uit de voorvork naar de demper gestuurd worden waardoor geometrie en veergedrag veranderd wordt. In feite verandert de balhoofdhoek van 65 naar ongeveer 70 graden waarbij de hoogte van het bottom bracket dezelfde blijft.

Downhill modus"

"Uphill modus"

Het is niet alleen de geometrie die verandert, maar door het ontwerp gaat de demper zich progressiever gedragen en verandert ook het virtuele draaipunt waardoor de achtervering minder neiging heeft om te gaan pompen gedurende beklimmingen. Je kan de fiets dus veranderen van een dowhill machine naar een uphill monster.

De handleiding

Veranderen van instelling doe je door de knop ingedrukt te houden en je gewicht naar de voorkant te verplaatsen om in "uphill" modus te komen en je gewicht naar achteren verplaatsen om in "downhill" modus te komen. Het mooie van het systeem is dat het eigenlijk traploos instelbaar is. Het vergt wel enige tijd om gewoon te worden aan het systeem. Zeker omdat je in het begin de neiging hebt om de veerweg tussen de twee extremen te veranderen.

Van dit type fiets is er ook nog een freeride model met 180 mm veerweg en een meer marathon model met 150 mm veerweg beschikbaar.

Dubbelkroons voorvork met 15 mm steekas

Interessant om te weten is dat de voorvork en demper door Bionicon zelf ontwikkeld zijn en geproduceerd worden door X-Fusion. In vergelijking met de fietsen van de vorige jaren, heeft Bionicon nu wat meer aandacht besteedt aan het design en afwerking van het frame. Zo is de voorvork voorzien van een 15 mm as, en is er achteraan ook een steekas.De extra kabels die nodig zijn om de veringen met elkaar te verbinden zijn ook beter weggewerkt tegenover de vorige veries. De voorvork is voorzien van nippels om heel eenvoudig het vet te vervangen. Ze hebben bovendien een super simpele "chainguide" achtige constructie die erg licht is. Door de dubbelkroons vork en de ingebouwede stuurpen kan je maar een bepaald aantal sturen monteren door de positie van de klemmen, maar de positie van het stuur kan zowel in hoogte als lengte aangepast worden.

Helaas door de korte duur van de test kunnen we over de praktijk niet heel veel zeggen, buiten dat dit wel eens ideaal zou kunnen zijn voor de Endurorijders onder ons. We hopen dan ook om deze fiets eens uitgebreid te kunnen testen.

Ventiel waarmee je het systeem instelt

Speciale demper met de extra luchtkamer

Wentelaar van het 4-bar veersysteem

Lichte opengewerkte constructie van de voorvork met geintegreerde stuurpen

Tekst en foto's: Kristof Janssen "

Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy