mountainbike.be
19/11/2011
Onderdelen

Brake Force One: Bekeken, Getest en Goedgekeurd !

Brake Force One is een nieuwe speler op de markt van schijfremmen en na enkele jaren van experimenteren met prototypes zijn hun remmen klaar voor de consumentenmarkt. De rem van Brake Force One is op meerdere vlakken revolutionair te noemen en we waren dan ook vereerd om de rem te gaan testen in het Duitse Munsingen, waar we ook de kans kregen om uitgebreid te praten met de bedenkers van dit remconcept.

Het ontstaan van deze rem is best een leuk verhaal, op 13 jarige leeftijd had Jakob Lauhoff al een idee voor betere remmen. Hij is dan direct begonnen met het ontwerpen van de remmen en op 14 jarige leeftijd had hij al een werkend prototype gemaakt. Dit prototype werd gemaakt in de fietswinkel van zijn vader met behulp van een simpele draaibank en onderdelen die hij kon vinden in de fietswinkel. Natuurlijk hadden de remmen in die tijd nog lang niet het uiterlijk van de huidige types maar het principe was er al. Echter telkens hij naar een remmenfabrikant ging om zijn prototype voor te leggen werd hij niet behandeld als een volwassene, hij was immers nog maar 14 jaar, tot Frank zijn remmen in werking zag en direct overtuigd was over het potentieel van deze remmen. Gelukkig maar anders hadden wij dit verslag nooit kunnen schrijven. Het vervolg laat zich al raden, Brake Force One werd opgericht. De naam werd bedacht door de vader en is een knipoog naar Air force One, het vliegtuig van de Amerikaanse president. du met Brake Force One, brakes for presidents". Zes jaar na zijn eerste idee zijn de remmen ook in productie en kregen wij via de Belgische importeur de kans om ze als een van de eerste aan de tand te voelen en direct al onze vragen af te vuren naar Jacob.

Op een vrijdagmorgen heel vroeg zijn we samen met Ian van Hip-c richting Munsingen in Duitsland vertrokken, een rit van meer als 500kilometer enkele rit om de remmen aan een eerste test te onderwerpen. Toen we aankwamen op het mountainbike parcours van Munsingen stonden al enkele fietsen voor ons klaar, een mix van Ghost, Bionicon en nog enkele minder bekende merken. Omdat ook Tune daar was met hun de afgeslankte versie van de remmen, de Kill Hill. De meeste fietsen waren daardoor afgemonteerd met Tune onderdelen zoals Tune hubs, cranks, stuurpennen etc.

We waren benieuwd naar de werking van deze rem en kregen een gedetailleerde uitleg van Jacob, de ontwerper. Het idee was om een rem te ontwerpen die krachtig en toch modulair is, eigenschappen die volgens Jacob geen enkele bestaande schijfrem bezit. De werking van de rem is eigenlijk gebaseerd op een extra regelventiel, de zogenaamde booster piston die ingebouwd zit in de remklauw. Om het systeem van deze rem goed te begrijpen starten we best vanaf de remhendel. In tegenstelling tot de meeste remmen op de markt bestaat de Brake Force One uit een gesloten remsysteem. De remhendel bevat dus geen expansiereservoir en kan dus zeer compact uitgevoerd worden. Er zit een radiale zuiger in de remhendel dewelke veel groter is dan bij de concurrentie. De instelmogelijkheden bij de hendel zijn de positie van de hendel en de afstand tot de remblokken dewelke wordt ingesteld door de radiaalzuiger te preloaden.

De kracht van het systeem zit in de extra zuiger die voor de remklauw zit, op het eerste zicht lijkt het dit een tweede kleinere zuiger maar in werkelijkheid is dit een regelventiel. De werking van dit ventiel is als volgt: wanneer de hendel wordt ingeknepen door de rijder wordt de klep in deze zuiger geopend en vloeit de olie rechtstreeks van de remhendel naar de grote cilinder en bewegen de remblokken naar de schijf toe.

Wanneer de remblokken de schijf beginnen te raken neemt de druk aan de achterkant van de regelende zuiger toe, tot op het moment dat de druk vooraan en achteraan gelijk is. Op dit moment wordt het regelventiel afgesloten en beweegt de gehele zuiger waardoor de krachtopbouw verandert, op dit moment treedt er een hefboom effect in werking waardoor er veel meer druk op de master cilinder en dus ook veel meer remkracht wordt uitgeoefend.

Het hart en de kracht van dit systeem ligt dus in de afmetingen van deze regelende zuiger en dat is ook iets waarin de mensen van Brake Force One heel veel werk hebben verricht. Naast het systeem van de regelende zuiger, dat momenteel gepatenteerd is zitten er nog een aantal slimmigheden in deze rem verwerkt. De hendel zelf is volledig uit Carbon gemaakt, de hendel wordt vervaardigt door "injection molding". De zuiger is gemaakt van bakeliet, en houdt het remblokje door middel van een mangeet vast. De remklauw is gemaakt uit aluminium.

Alle onderdelen worden in Duitsland zelf vervaardigt. Zo worden alle carbon onderdelen gemaakt door een klein familiebedrijf dat slechts enkele kilometer van de hoofdzetel gelegen is. Op die manier is er ook een nauwe samenwerking tussen de onderaannemers en Brake force One zelf. Tests wijzen uit dat de remkracht van dit systeem uiterst hoog is. Brake Force One claimt ook dat warmteontwikkeling ondanks het gesloten systeem geen probleem is. Tests wezen uit dat de temperatuur nooit boven de 110 graden komt. Omdat de afstand van de zuiger tot de remblokken groot is, en doordat de remhendel gebruik maakt van een grote zuiger heeft de uitzetting van de olie door temperatuurstijging nauwelijks invloed.

De rem is momenteel verkrijgbaar in een uitvoering dewelke ongeveer 200 gram weegt exclusief remschijf. De remschijven zijn ook door Brake Force One zelf ontwikkeld en zij verkrijgbaar in 140, 160, 160 en 203 mm. Het speciale aan deze schijven is dat men heeft getracht om ondanks de golvende vorm en perforaties een constant remgevoel te creëren. Dit wordt bereik om het remoppervlak zo constant mogelijk te houden, met een resultaat van 98% is dit best geslaagd te noemen!

Brake Force One werkt nu ook samen met Tune aan een superlicht versie van hun rem, de "Kill Hill" die slecht 190 gram op de weegschaal zet! Hiermee is dit de lichtste schijfrem op de markt. Om dit te bereiken heeft men alles weg gefreesd wat mogelijk was. Ook de achterkant van de remblokken van is hier van Aluminium gemaakt om het gewicht zo veel mogelijk te drukken. In de aluminium achterkant heeft men een stalen insert gemaakt om er voor te zorgen dat de remblokken nog steeds magnetisch op hun plaats gehouden kunnen worden. De remklauw zelf is ongeveer 10 gram lichter, de remblokken ook ongeveer 10 gram en er wordt ook gebruik gemaakt van Titanium bouten in de hendel en adapter. De remschijf, die bovendien in de Tune versie ook in 140 mm verkrijgbaar is, is voorzien van een Tune logo en de remmen zullen in alle bekende Tune kleurtjes verkrijgbaar zijn.

Remblokjes voor de zem rem werden zelf ontwikkeld en zijn in verschillende compounds verkrijgbaar. De blokjes zijn ook verkrijgbaar in uitvoeringen voor de meest voorkomende schijfremmen.

Brake Force One is nu echt klaar om de consumentenmarkt te gaan veroveren. Er werd ons verteld 466 sets klaar zijn en al ongeveer 10 000 sets besteld zijn door groothandelaars. De remmen zullen verdeeld worden in landen als Duitsland, België, Frankrijk tot zelfs Thailand en Saudi-Arabie.

Genoeg verteld over de theorie, het belangrijkste is hoe de remmen zich gedragen op het terrein. De eerste fiets die we uitgetest hadden was een Ghost uitgerust met uiteraard deze remmen en een volledige afmontage van Tune. Op het eerste zicht ziet de remhendel er zeer kort uit, maar na de test moeten we vaststellen dat dit meer als voldoende is. De remhendel geeft wel een ander gevoel vergeleken met alle andere huidige remmen. Zodra je de hendel inknijpt voel je iets meer weerstand, dat komt omdat de rem onmiddellijk olie doorheen het systeem aan het pompen is. Je voelt een kleine overgang zodra de "airgap" tussen remblok en schijf gesloten is en daarna voelt de rem zeer krachtig en progressief aan om te stoppen. De rem kan echt zeer licht en met een vinger bediend worden. Er is totaal geen sprake van slepen, piepen, kraken of andere geluiden. Als je naar de klauw kijkt valt duidelijk de grote afstand tussen schijf en blokken op, wat dit dus verklaart. Na een paar rondjes waren we dan ook gewend aan deze remmen en we moeten concluderen dat de mensen van Brake Force One prima werk hebben geleverd. Maar omdat de rem nog gloednieuw is, kan het zijn dat er nog kinderziektes in zitten die pas op lange termijn tevoorschijn komen. We kijken dan ook uit om een duurtest met deze remmen te kunnen doen.

Gewichten (zelf gewogen):

- Hendel + Caliper = 210 gram
- Hendel + Caliper Tune Kill Hill = 181 gram
- Schijf 140 (enkel Tune) = 55 gram
- Schijf 160 = 97 gram
- Schijf 180 = Oeps, vergeten te wegen
- Schijf 203 = 166 gram

De richtprijs voor een rem (hender + remklauw) ligt rond de 390 euro. In de toekomst volgt er mogelijk een speciale actie voor de mountainbike.be bezoeker in samen werking met de importeur.

Foto's

De remblokjes worden magnetisch vastehouden op de master cilinder

Aluminium remklauwbehuizingen

Bakje vol carbon Matchmakers

Onderdeel van de remhendel

De verschillende kleuren waarin de BFO remmen verkrijgbaar zullen zijn.

De remleidingen zijn gemaakt van Silicone en dus erg flexibel

De master cilinder

Onderdelen voor het bouwen van de rem

Blauwe versie van de Tune rem

De inmiddels 18-jarige uitvinder in actie

De dag werd afgesloten met een lekker stukje taart!

Tekst en Foto's: Kristof Janssen - Maarten Verheyen"

Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy