mountainbike.be
24/07/2011
Onderdelen

De schijfrem herbeken met Brake Force one

<strong>Sinds de schijfrem op de fiets staat is er weinig veranderd aan de fundamentele werking. Tegenwoordig zijn ze allemaal voorzien van een open oliebad in de remhendel wat onder andere het uitzetten van de olie door warmte moet opvangen. De klauw is dan weer voorzien van twee of meer pistons die naar binnen gaan als de remhendel ingeduwd wordt. Dit zorgt ervoor dat de remblokken naar de remschijf bewegen wat zorgt voor een vertragende werking.</strong>

Sinds de schijfrem op de fiets staat is er weinig veranderd aan de fundamentele werking. Tegenwoordig zijn ze allemaal voorzien van een open oliebad in de remhendel wat onder andere het uitzetten van de olie door warmte moet opvangen. De klauw is dan weer voorzien van twee of meer pistons die naar binnen gaan als de remhendel ingeduwd wordt. Dit zorgt ervoor dat de remblokken naar de remschijf bewegen wat zorgt voor een vertragende werking.

Sommige fabrikanten voorzien hun remmen van iets wat andere technologieën om toch net iets beter te presteren, zoals Formula tegenwoordig ovale pistons heeft in plaats van ronde, Avid gebruikt Taperbore technologie in de hendel voor meer kracht en feedback van de hendel,m aar toch blijven ze allemaal gebaseerd op hetzelfde principe van een open bad systeem.

Het Duitse BrakeForceOne heeft dit principe herbekeken en heeft een werkende rem gemaakt zonder reservoir in een volledig gesloten circuit. Volgens BrakeForceOne brengt dit verschillende voordelen met zich mee: Zo zou je nooit meer last hebben van slepende remmen. De pistons worden immers actief terug getrokken. In de hendel zit een veer die na het remmen terug zijn originele staat wil aannemen en zo de pistons terug naar binnen zuigt. De plaats tussen remblok en remschijf is manueel in te stellen doormiddel van een draaiknop op de hendel. Verder zouden deze remmen volgens testresultaten 60% krachtiger zijn als de huidige XTR980 remmen. De remmen van BrakeForce zijn uitgebreid getest bij Velotech, de Europese testingstelling, en zouden beter performen dan enige andere rem op de markt.

Qua remkracht zouden ze in de buurt zitten van Magura Gustav. Het gewicht zou per rem op 210 gram zitten zonder de remschijf. Velen onder ons herinneren zich nog de eerste schijfremmen die ook voorzien waren van een gesloten systeem waarbij het reservoir vergroot moest worden als de olie opwarmde, van warmte heeft dit systeem in elk geval geen last.
De rem wordt voorgesteld aan het grote publiek op Eurobike in september en de prijs wordt ook daar bekend gemaakt. We houden dit in ieder geval in het oog.

Specs:

- Rem is bedienen met 1 vinger.
- Meer remkracht dan enige andere rem op de markt
- Nooit meer slepend remmen doordat de remblokken actief teruggetrokken worden.
- Onderhoudsvrij gesloten systeem zonder reservoir
- Ergonomische remhendel
- Compatibel met alle MTB fietsen op de markt (vanaf 2000)

Meer info:
- Website van Brakeforce
- Testverslag van het Europse testlab Velotech

Bron: Brakeforce"

Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy