mountainbike.be
19/11/2015
Kleding

Mountainbike.be test winterschoenen

Regen, wind en kou. Het toptrio voor een maandenlange portie onvervalst lagelandenweer klopt weer aan de deur. Tijd om de winteroutfit bovenop de kledingstapel te leggen. En om handen en voeten goed in te pakken als je je buiten waagt. Mountainbike.be beschermde de voetjes met 6 paar winterschoenen.
De Bontrager OMW gaat met de hoogste eer lopen in onze test
© Mountainbike.be
Bontrager OMW met nog een getapete rits over de gehele voorvoet
© Mountainbike.be
Bontrager OMW met nog een getapete rits over de gehele voorvoet
© Mountainbike.be
Een volledig uitneembare binnenschoen van gewatteerd materiaal
© Mountainbike.be
Een treklusje om de hoge hiel aan te snoeren tegen water-inloop
© Mountainbike.be
De Diadora Polarex Plus had de gemakkelijkste instap
© Mountainbike.be
De Polarex Plus is ook de lichtste schoen van het pak
© Mountainbike.be
De Polarex Plus is ook de lichtste schoen van het pak
© Mountainbike.be
De Lake MX 145 oogtlekker agressief
© Mountainbike.be
De MX145 heeft 2 Boa-sluitingen, waardoor hij ook precies sluit
© Mountainbike.be
De instap is bij de MX145 nogal krap, zelfs als de Boa’s open staan
© Mountainbike.be
De Mavic Crossride XL Elite is eerder een enduroshoen
© Mountainbike.be
Een prima off-road schoen voor alle seizoenen, behalve hoogzomer
© Mountainbike.be
De trekvetersluiting bleef heel de rit lang goed vastzitten
© Mountainbike.be
De Northwave Celsius is erg populair onder bikers
© Mountainbike.be
Takken krijgen geen kans om aan de schoenen te haken, water evenmin
© Mountainbike.be
De Celsius Arctic 2 heeft een minder gemakkelijke instap
© Mountainbike.be
Met de MW7 brengt Shimano opnieuw een topschoen uit Japan
© Mountainbike.be
De buitenflap is uit één stuk en heeft twee velcro-gedeelten
© Mountainbike.be
Buitenflap en twee velcro-gedeelten sluiten het bovendeel netjes af
© Mountainbike.be

Welkom grijze luchten, gegroet druilerige ochtenden. Ons krijgen jullie niet meer klein als het gaat om wel of niet op de fiets stappen. Met dank deze keer aan de ‘de winterschoen’ die we de voorbije maanden in test hadden. Stuk voor stuk bleken de zes paar boots in gebruik van hoog niveau. Maar eerst even een publiek geheim verklappen omtrent fietsen+schoenen+winter.

Overschoenen?

De gebruikelijke oplossing om je voeten tegen regen en kou te beschermen is met behulp van overschoenen. Ze zijn er in talloze soorten en uitvoeringen, van winddicht tot waterdicht en voor bij frisse temperaturen tot bij vrieskou. Ze doen wat ze moeten doen, een tijdje toch. De slimme oplossing echter is om een paar winterschoenen aan te schaffen! Waarom? Omdat (gewone) fietsschoenen ontworpen zijn om warmte af te voeren. Ze hebben ventilatieopeningen in de zool, waar in de winter de koude lucht vrij door naar binnen stroomt. Een ander punt is dat de combinatie schoen+overschoen nooit waterdicht is. Nog een bedenking bij overschoenen is dat ze slechts beperkte tijd meegaan. Een scherpe tak kan een winkelhaak opleveren, de rits gaat haperen of de klittenband werkt na verloop van tijd minder goed. Maar het meest ergerlijke nadeel van overschoenen is wellicht nog dat je ze vaak zo moeilijk aan krijgt. Het elastische textiel haakt achter de kliksluiting, de rits staat zodanig onder spanning dat je hem nauwelijks dicht krijgt. Zie dan maar eens de kalmte te vinden die je kan redden.

Neen: winterschoenen!

Winterschoenen dus, die moet je hebben. Je trekt ze aan als een gewone schoen, en rijden maar. De instap sluit hoog om je enkels en geeft extra bescherming, en het argument dat ze zo duur zijn, is relatief. Reken maar na: een goed paar winteroverschoenen kost al snel 60 euro, een paar waterdichte sokken 30 à 40 euro. Overschoenen gaan bij intensief gebruik zo’n twee seizoenen mee, dus na 2 jaar moet je opnieuw 60 euro spenderen. Dan wordt een paar robuuste hoge mtb-schoenen al een aantrekkelijker alternatief. Je zomerschoenen gaan langer mee en je bent ervan verlost om onderweg te moeten stoppen om opgekropen overschoenen terug over de neus van je schoen te trekken.

Hoog niveau in de breedte

De geteste winterschoenen zijn zonder uitzondering sterk, stevig, bijzonder goed afgewerkt en waterdicht*. In pasvorm doen de schoenen niet veel voor elkaar onder. De voorvoet zit goed opgesloten maar heeft toch voldoende bewegingsvrijheid. Elk merk bewerkstelligt ook naar achteren toe een nauwe omsluiting van de voet. Samen met de hoge hiel levert dat een veilig beschermd gevoel op. De verschillen zijn al met al gering. Maar natuurlijk zijn ze er wel.

De aandachtspunten

Gedurende het testen kwam naar voren dat het bij hoge winterschoenen vooral belangrijk is ze niet knellen in de vouw van je voet. Er mag zich geen materiaal ophopen in de fase van de trapbeweging waarbij de knie zich vóór de enkel bevindt. We hadden bij geen van de schoenen problemen met een teveel aan materiaal in dit opzicht. Niettemin zullen er altijd rijders zijn voor wie een hoge hiel sowieso te beperkend aanvoelt. Zij zullen hun toevlucht moeten nemen tot overschoenen.

Een ander aandachtspunt bij hoge schoenen is de mate van omsluiting boven de enkels. Gaapt er een opening dan kan er zomaar water naar binnen gulpen als je door een diepe plas rijdt. In het Benelux-klimaat heb je daar geregeld mee te maken. Winterschoenen zijn wat dit betreft verbeterd ten opzichte van een drietal jaar terug. Bij Bontrager is er zelfs een sluitkoord rond de hiel voorzien.

Dan de sluiting. Wie kiest er voor een andere sluiting dan voor klittenband? Diadora en Lake hebben een Boa-draaisluiting. Handig om de schoen perfect op maat aan te snoeren en aantrekkelijk qua uitstraling, maar ook fragieler dan rechttoe rechtaan klittenband. We hebben al gezien hoe een slipper op rotsachtige ondergrond of een ongelukkig stuiterende steen een schoen met ratelsluiting waardeloos kan maken. De bedenking geldt trouwens voor mtb-schoenen in het algemeen.

Soms moet je wandelen met mtb-schoenen. Bij een opstopping bergop bijvoorbeeld, of als het te steil wordt. Op de Shimano’s wikkelt je voet zich het meest natuurlijk af. Lake doet het hierbij ook goed, en ook Bontrager en Mavic stappen prettiger dan Northwave en Diadora.

De aanpak

Uiteraard maakten we heel wat off-road kilometers met de stoere schoenen. De prestaties ontliepen elkaar niet veel. Geen verschillen op het vlak van krachtoverbrenging. De koude-bescherming was altijd uitstekend en natte voeten kregen we ook al niet. Wel waren er verschillen in de afstand schoenplaatje-crank. Bij de Northwave’s zorgde dat voor schuurplekken, jammer natuurlijk bij zulke mooie schoenen.

We bekeken ook de inlegzolen. Shimano scoort hierin het beste met een stevige voorgevormde zool waaraan aandacht is besteed. De binnenzool van Lake is zelfs nog wat stijver maar met ietsje eenvoudiger voetbed, de rest maakt er zich vanaf met een standaard oplossing. Slapjes en omdat het moet, zo lijkt het soms wel.

Op de Mavic’s na waren alle schoenen voorzien van de mogelijkheid om vooraan 2 metalen noppen op te schroeven. Een mogelijkheid die wat ons betreft achterwege mag blijven omdat er amper situaties te bedenken zijn waarin die 2 noppen voor een beslissend verschil in grip zouden zorgen. Ze zijn eerder hinderlijk, bijvoorbeeld als je er een stukje mee moet wandelen.

CONCLUSIE

Met geen enkele van de geteste schoenen zul je een miskoop begaan, en de verschillen zitten hem in details, maar bij Shimano’s MW7 vind je alles wat een winterschoen moet hebben. Een ademend maar waterdicht bovenwerk van Gore-Tex, goed geplaatste en impact-ongevoelige velcrostraps, een van de betere inlegzolen, een pasvorm die goed ondersteunt en een natuurlijk aanvoelen van de schoen als geheel tijdens het lopen. Toch gaat de hoogste eer naar Bontrager, die met een uitneembare binnenschoen arctische temperaturen kan weerstaan, en die net als de Shimano-schoen én een prima draagcomfort heeft én een hoge mate van bescherming én een duurzaam ontwerp met klittenband, plus extra’s als een trekkoord om de hiel en een lusje voor verlichting.

* De schoen van Mavic is niet waterdicht, maar het is dan ook een enduro-model dat we in de test stopten om de verschillen tussen winterschoenen en enduroschoenen te kunnen opmerken. De echte winterschoen van Mavic is de Crossmax SL Pro Thermo.

Met dank aan BBB voor het ter beschikking stellen van de nodige sets BPD-01 Click&Go schoenplaatjes.

1. BONTRAGER OMW

En dan denk je na het beproeven van 5 paar winterschoenen dat dit schoeisel wel zo’n beetje uitontwikkeld is, omdat ze allemaal zeer hoog scoren op functionaliteit, afwerking en comfort, en dan komt daar als zesde paar Bontrager’s nieuwe Old Man Winter Shoe binnen. Een dijk van een schoen om te zien en te voelen, robuustheid in het kwadraat. Eentje die toch weer een grens blijkt te verleggen, dankzij een volledig uitneembare binnenschoen van gewatteerd materiaal (die doet denken aan de sloffen van een F1-piloot) met inlegzool met isolatiefolie aan de onderkant. Bontrager zet hiermee een nieuwe benchmark (voor ons althans, want we hebben de Wolvhammer van 45NRTH nog niet getest). Temeer de OMW ook nog een getapete rits over de gehele voorvoet heeft lopen, een treklusje om de hoge hiel aan te snoeren tegen water-inloop van bovenaf plus een velcro-strip op de hak om een klein lichtje aan te bevestigen. Een indrukwekkende entree dus. Die in de praktijk zonder sputteren bevestigd wordt. Natuurlijk is de schoen zo warm als 10 anderen, en toch blijft oververhitting van je voeten uit. De pasvorm is prima, zoals bij alle schoenen, maar je zit hoger ingesloten, en dat voelt nog meer beschermd. Bewegingsvrijheid is geen probleem. Enkel de in- en uitstap vergt heel wat meer handelingen dan bij de rest, omdat je het best eerst de binnenschoen aantrekt en vervolgens de ‘buitenschoen’. Maar dan kan er niet meer veel onheil van buitenaf aan je voeten.

Info: Trek Benelux, tel. +31 (0) 88 4500 600 en www.trekbikes.com

 

2. DIADORA Polarex Plus

De instap is bij de Diadora Polarex Plus het gemakkelijkste van alle geteste schoenen. De schoentong zit ver naar voren geplaatst, dus je voet duikt er probleemloos in. Klittenband vast, Boa indrukken en aandraaien en klaar is kees. Gaat allemaal heel snel. Het treklusje op de hiel – wat op sommige schoenen veel harder nodig zou zijn, maar daar ontbreekt – is een handige plus. De Polarex Plus is ook de lichtste schoen van het pak en biedt veel bewegingsvrijheid voor je enkel. Je voorvoet heeft vrij veel ruimte in hoogterichting, wat een voordeel is voor de circulatie, maar minder gewenst voor wie liever een strak opgesloten gevoel heeft. Door een relatief slap contrefort is de omsluiting van je hak aan de losse kant. Dat hadden we liever wat steviger gehad, al ondervind je er tijdens het biken geen hinder van. Diadora kennen we als een merk van solide schoenen die podiumplekken behalen, maar bijna nooit met de overwinning gaan strijken. Zo ook hier. Op een aantal vlakken komt de Polarex Plus boven de rest uit, maar in de totaalscore wordt Diadora voorbijgestreefd door meerdere concurrenten.

Info: Carbonbike, tel. +32 4 227 31 09 en www.diadora.com

 

3. LAKE MX145

Een lekker agressief ogend schoentje, die MX145. Het ziet er slanker uit dan de rest, maar blijkt dat na meting van gewicht en breedte helemaal niet te zijn. Knap staaltje design, met andere woorden. Hij is niet zo kolossaal als het model MX303 dat we in het verleden al eens beproefden, maar zit wel prettiger aan de voet. Er is in tegenstelling tot bij de brede MX303 veel meer ‘clearance’ tussen schoen en crank, zodat er schuurplekken op schoen noch op crank kunnen ontstaan. Ook de binnenzool is positief geëvolueerd. Van een slap inlegschuimpje ging het naar een stevig voetbed. De MX145 heeft 2 Boa-sluitingen. Luxueus en fancy en het sluit ook heel precies, maar je moet er een grotere kwetsbaarheid bij nemen, ofwel voorzichtiger tekeer gaan op rough trails dan je wellicht zou willen. Overigens meldt de importeur dat op Boa-sluitingen een levenslange garantie zit, en dat het hoogstzelden voorkomt dat zo’n sluiting onherstelbaar kapot zou gaan. Waarin we hem bijtreden. De instap is bij de MX145 nogal krap, zelfs als de Boa’s wide open staan, op hun maximum. Je kunt het kabeltje wel losmaken van de geleidingshaak, wat de instap aanzienlijk vergroot, maar dan zit je weer met het terugduwen van het kabeltje, wat niet bepaald vanzelf gaat. Het wil ook wel eens gebeuren dat de Boa’s niet direct ‘pakken’. Je moet dan even proberen en opnieuw proberen tot het staalkabeltje wél opgewonden wordt. Lossen gaat iets vlotter: trek de knop uit, de flap open en hupla. Een voordeel van de bovenste Boa is dat de hiel goed aansluitend gesteld kan worden.

Info: Juncker Bike Parts, tel. +31 318 55 30 30 en www.lakecycling.com

 

4. MAVIC Crossride XL Elite

In dit gezelschap is de Crossride een beetje een buitenbeentje, want het is eerder een enduroschoen dan een hardcore winterschoen zoals de anderen. We hebben hem toch in de test gestopt om eventuele verschillen tussen de twee categorieën te kunnen opmerken. Onderscheid is er bij de buitenzool, de hoogte van de schoen en de waterdichtheid. De zool van deze Mavic is vlak, om comfortabeler te kunnen stappen als je eens moet wandelen. De overige schoenen hebben een zool met grover profiel en zijn wat stijver, voor extra trapefficiëntie. De Mavic heeft ook een wat lagere hiel. Die geeft meer bewegingsvrijheid rond je enkel, maar beschermt dan weer minder tegen water. De mesh inzetstukken in het bovendeel van de schoen zijn ook niet waterdicht (al duurt het lang voordat je voeten echt nat zijn), maar ademen wel weer beter dan de echte winterschoenen. Met de niet-waterdichtheid van de Crossride is meteen het grote prijsverschil met de rest verklaard: er is geen duur (Gore-tex) membraan nodig geweest. Om aan te snoeren heeft de Crossride een trekvetersluiting en die blijft heel de rit lang goed vastzitten. De twee flappen met velcrosluiting zijn precies wat je wilt van een off-road schoen want er kan niets afbreken of achter blijven haken. Versterkte neuzen dragen ook bij aan een beschermd gevoel en binnenin voelt de Crossride erg aangenaam aan, met gewatteerde tong en anatomisch (doch simpel) inlegzooltje. Prima off-road schoen voor alle seizoenen, behalve voor hoogzomer (te warm) en voor het regenseizoen.

Info: Codagex, tel. +32 14 34 74 74 en www.mavic.com

 

5. NORTHWAVE Celsius Arctic 2 GTX

De Celsius is erg populair onder bikers, zo zagen we om ons heen al. Voor 2016 heeft Northwave 2 nieuwe modellen ervan in de catalogus. De Celsius 2 GTX (GTX = ‘Gore-Tex’) is voor temperaturen tussen -10 en +15°C, terwijl de geteste Arctic 2 is uitgerust met het superisolerende membraan Koala en geschikt is tot -25°C. Koude voeten hadden we dan ook nooit. Het mooie aan de Celsius blijft zijn aalgladde design. Takken en dergelijke krijgen geen kans om aan de schoenen te haken, en water ook niet. Het glijdt van ze af als westerse kritiek van Poetins schouders. In vergelijking met de rest heeft de Celsius Arctic 2 een minder gemakkelijke instap. Dat er (net als bij de vorige versie) geen treklusje voorhanden is, helpt natuurlijk niet. De trekvetersluiting is gebleven; opbergen ervan onder de voorste velcro-flap blijft friemelwerk en je moet zorgen dat je goed stevig aantrekt, want anders komt je voet gedurende de rit los in de schoen te zitten. We hadden dat kunnen oplossen door dikkere sokken aan te trekken, maar dat was dan weer overkill geweest wegens de uitmuntende isolerende eigenschappen van de Arctic’s. De flash-yellow kleur is helemaal hip en we pronkten er graag mee op toertochten. Jammer dat er vanwege de behoorlijke breedte vaak contact is tussen crank en schoen: dat zorgt al na korte tijd voor schuurplekken op het mooie flash-oppervlak. Een ‘oplossing’ zou zijn om te kiezen voor de Arctic 2 GTX in zwart, daar zie je schrammen natuurlijk minder snel op.

Info: Action Sports, tel. +32 87 89 97 70 en www.northwave.com

 

6. SHIMANO MW7

De Shimano-schoen heeft een bijna net zo cleane buitenkant als die van Northwave, perfect dus voor rough biking. De instap vergt wat beleid want de MW7 heeft een sok-achtige opbouw, waar je je tenen nauwkeurig in moet mikken. Er zit ook een trekvetersluiting onder de flap (met velcro-lipje, waarmee opbergen van overtollig koord plots veel gemakkelijker wordt), maar die gebruikten wij meer voor finetuning van de fit dan om de schoen echt aan te snoeren. Aansnoeren kan immers al prima met de binnenste velcrosluiting, die goed geplaatst is en zeer goed werkt. De buitenflap is uit één stuk en heeft twee velcro-gedeelten die het bovendeel netjes afsluiten. De MW7 heeft verder een waterdichte Gore-Tex Comfort voering en de binnenkant is met fleece-stof bekleed: heerlijk aangenaam. Een Torbal (van: Torsional Balance) buitenzool laat toe dat het achterste deel ietwat zijdelings kan bewegen zodat de schoen in scherpe bochten iets meegeeft met je voet/been, voor optimale controle ook op die momenten. Kleine lacune aan de MW7 is het ontbreken van een treklus om aantrekken te vergemakkelijken. Voor het overige slaagt Shimano op alle aspecten cum laude. Wederom een echte topschoen uit Japan.

Info: Shimano, tel. +32 15 20 94 80 en www.shimano-benelux.com

Auteur: Roel van Schalen
tags Shimano Mavic Northwave Bontrager Diadora
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy