mountainbike.be
07/11/2012
Frames

Boardman Em1.7

De naam Chris Boardman klinkt de meesten wel bekend in de oren sinds de laatste Olympische Spelen. In Londen haalde hij met het Britse team de ene na de andere medaille op Boardman fietsen,. Ook de Brownlee-broers zijn een uithangbord voor zijn fietsen. Chris Boardman zelf heeft ook een erelijst om U tegen te zeggen, Olympisch kampioen in de achtervolging, wereldkampioen tijdrijden, wereldkampioen achtervolging, werelduurrecord en vele etappe zeges in grote rondes.
Boardman EM1.7
© Boardman Bikes
Het frame, amper 1.250 km op de weegschaal
© Dirk Coenen
Boardman EM1.7 afgemonteerde bike
© Dirk Coenen

In 2004 lanceerde Chris Boardman zijn eigen Brits fietsmerk met maar één doel, de beste te worden. Boardmanbikes is geboren. Momenteel bestaat hun gamma uit racefietsen, mountainbikes, crossfietsen en ook hybrides zijn sinds kort toegevoegd aan hun gamma. De distributie verloopt via Wiggle, één van de grootste onlinewebstores ter wereld.

Wij hebben het EM1.7, het absolute topframe uit hun gamma mogen ontvangen om vier maanden te gebruiken en misbruiken. Het eerste wat mij opviel, is de vernieuwingen die het frame bezit : interne bekabeling, BB30 lagers, tapered balhoofd en vooral een interne bekabeling voor de schijfremmen! Verder is het frame volledig uit carbon – monocoque principe met een matte finish – waardoor je de carbon prepreg-matjes hier en daar kunt zien liggen. 'Hate it or love it', ik ben alvast fan. Het frame is omschreven als XC/trail maar persoonlijk vind ik het een puur XC-monster. Het EM1.7 frame slikt vorken van 100 en 120 mm en vooral die van 120mm zorgt voor een enorm vertrouwde geometrie. Ook niet onbelangrijk is het gewicht, dit komt op 1.250 kg met balhoofd! Let wel op dat het frame (maat medium) reeds voorzien is van een direct-mount bevestiging en post-mount voor de remmen.

Eigenschappen

  • Tapered balhoofd

  • Volledige interne bekabeling

  • Post-mount schijfrem bevestiging

  • Direct-mount voorderailleur

  • Ultra licht monocoque frame

  • BB30 bracket

Aangezien wij enkel het frame hebben ontvangen konden we de bike afmonteren zoals wij het zelf graag hebben. Wat de vork betreft wisselde ik tussen een Magura van 120 mm en de nieuwe TS8 in 100 mm versie en waardoor ik kan besluiten dat de 120 mm beter aanvoelt dan de 100 mm versie. De voorkant is net iets hoger, wat iets meer vertrouwen geeft in de afdalingen. Het balhoofd is van het tapered type, maar ik heb gewone 1 1/8” vorken gemonteerd met een reducer naar tapered, werkt perfect!

Het crankstel was een zwaardere opgave. Dit is BB30 waardoor je beperkter bent in je keuze. BB30 zijn lagers met een binnendiameter van 30mm en deze zijn vervolgens in het frame geperst. Dit zorgt voor extra stijfheid en reduceert ook het gewicht. Maar om eerlijk te zijn, geef mij maar een BSA-bracket. Hierbij zijn de lagers net iets duurzamer en heb je ook geen last van een bracket dat inslijt. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een B.O.R Germany in 3x9 configuratie. Achteraf gezien niet de beste keuze. Het frame is voorzien van een direct-mount derailleuraansluiting en dit systeem kan als grootste tandwiel een 42 aan. Je hebt bijgevolg de keuze, duo rijden of triple met een derailleur rond de zadelpenbuis…. Laatste optie dus.

De overige componenten hebben we allemaal vrij standaard gehouden. Enkel de remmen monteren vraagt net dat tikkeltje extra werk, kabels demonteren, intern trekken, terug aansluiten en olie opzetten… Maar dat geduld wordt beloond! Wat ook een mooie extra is, de remmen zijn post-mount zodat je geen extra adapter moet gebruiken en je weer enkele grammen winst boekt.

Eerste indruk

Het frame voelt vrij vertrouwd aan. De bovenbuis is niet overdreven lang, het bracket staat vrij laag, de wielbasis is gemiddeld en het frame is enorm stijf maar zorgt tegelijkertijd voor voldoende comfort. Het is een vrij neutrale zitpositie waarmee je op de meeste plaatsen uit de voeten kunt, maar we gaan deze toch indelen tussen de XC-race frames. Alles staat immers in het teken van snelheid en stijfheid!

Rijervaring

De eerste indruk wordt alleen nog maar meer bevestigd. Je kan met deze fiets bijna alles aan. Hij is enorm licht. Wij zitten afgemonteerd rond de 8kg! Hierdoor en mede door zijn stijfheid is hij een bom bergop. Ieder pedaaltrap gaat rechtstreeks naar je achterwiel. Singletracks neemt hij prima. Hij heeft een vrij laag zwaartepunt waardoor stabiliteit heerst, maar uiteraard heeft het lage bracket ook zijn beperking waardoor je al eens sneller een obstakel raakt met je crankarmen. Met afdalingen kan hij ook goed overweg. Het carbon zorgt voor extra comfort en de 120 mm voorvork is een zegen voor dit frame. Hij laat zich heel direct en precies insturen en reageert alles behalve nerveus. Het enige 'probleem' na vier maanden rijden zijn de BB30 lagers. De bike heeft wel wat modder moeten slikken, maar de levensduur van de endurolagers zijn toch een minpunt.

Positief

  • Afwerking

  • Gewicht

  • Comfort/stijfheid verhouding

  • Rijpositie is zeer vertrouwd en wel doordacht

Negatief

  • Mankeert nog enige bekendheid (wat ook positief kan gezien worden)

tags Boardman
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy