mountainbike.be
20/10/2021
Fietsen

Trek E-Caliber, extra power op de trails

Iedereen heeft de MTB-crosscountrysterren Jolanda Neff of Evie Richards al wel op hun Trek Supercaliber zien vliegen. Wel, wij hebben de elektrische variant van deze topfiets van Trek onder loep mogen nemen.
Trek E-Caliber 9.8 XT
© Mountainbike.be
Carbon Bontrager Kovee Pro 30 wielen
© Mountainbike.be
De laatste afdaling richting het Château de La Roche-en-Ardenne
© Mountainbike.be
60mm Isostrut
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
Op pad in de ardennen
© Mountainbike.be
Ledlampjes van het nieuwe bedieningspaneel
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
120mm veerweg vooraan
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
De Trek E-Caliber die wij hebben mogen testen was eentje die afgemonteerd was met een Shimano XT-groep. Deze groep staat al jarenlang gekend voor zijn uitmuntende schakeleigenschappen voor een betaalbare prijs. Het IsoStrut dempermechanisme met 60mm veerweg zorgt ervoor dat het frame nog wel zeer stijf aanvoelt maar achteraan wel extra tractie en demping geeft. Vooraan werden we voorzien van een 120mm RockShox Sid Select+ vork. De wielen zijn de Bontrager Kovee Pro 30 carbon wielen.
 
Licht frame uit OCLV mountain carbon
Het frame van deze E-Caliber is dus eentje uit carbon. Niet enkel geeft dit een groot gewichtsvoordeel, ook zal de kracht van de motor effectiever kunnen worden overgebracht door minder flex in het frame. Deze fiets zit zonder pedalen net onder de 17kg. Met de extra ondersteuning die je dan bergop zal ondervinden, voelt deze fiets aan alsof je op een gemakkelijke manier met een gewone full suspension bike aan het klimmen bent.
 
Fazua motor, super snel in de reactie
Wat de Fazua uniek maakt is dat die het motorgedeelte onderaan de batterij zelf heeft zitten. Dit zou als voornaamste voordeel een snel reactie moeten weergeven. Dit klopt volledig. Vanaf je de pedalen in gang duwt voel je onmiddellijk dat er ondersteuning geboden wordt. Vooral de gelijkmatige kracht die het levert vond ik enorm opvallen. Op een moeilijk stuk klimmen aan Le Hérou in Nadrin bedacht ik mij dat het onmogelijk was om boven te geraken door de rotsen en stenen in de bodem die iets nat lagen. Ik waagde het er toch op en bleef gewoon trappen. Op een moment dat je met een normale MTB even zou stilvallen omdat je benen beginnen vollopen, kreeg ik die extra impuls van de motor waardoor ik als het ware probleemloos bleef doortrappen en toch de top kon halen.
 
De Fazua motor kan ook probleemloos via een gelijknamige app bestuurd worden. Persoonlijke instellingen zoals prestatieniveau, grootte, het beoogde gebruik van de fiets (vlak, off-road, bergen,…) en rijdersstijl. Op deze manier kan je elke mogelijk ondersteuningsstand instellen op jouw manier van rijden.
 
Vernieuwd bedieningspaneel
Je hebt geen lompe grote panelen meer waarop je bij wijze van spreken tekst en uitleg krijgt bij alles wat je met de fiets doet. Een simpel paneel waarmee je het systeem kan inschakelen en daarbij horende touch-knopjes waarmee de ondersteuningsgraad wordt aangepast. Duidelijke ledlampjes geven je een idee van ondersteuning tijdens het rijden. Wit betekent dat het systeem is ingeschakeld maar geen ondersteuning biedt (dit heb ik op de harde manier moeten ondervinden door zonder het te weten 30 vlakke kilometers zonder ondersteuning af te werken…). Groen (Breeze) betekent dat je om en bij de 100 watt extra krijgt onafhankelijk van het eigen geleverde vermogen. Blauw (River) zorgt voor een extra boost die afhangt van de kracht die de rijder zelf neerzet. Hierbij kan je maximaal tot een ondersteuning van 210 watt extra gaan. Rood (Rocket) is de turbo-modus waarbij je een maximale output van 250 watt kan bekomen.
 
De laagste ondersteuningsstand zorgt er voornamelijk voor dat je op het vlakke het extra gewicht van een e-bike niet zal voelen. Het lijkt alsof je met een gewone MTB onderweg bent. Wanneer je bergop gaat rijden voel je zelfs op de groene stand al wel aardig wat assistentie. Je moet uiteraard zelf nog wel moeite doen maar je voelt duidelijk dat het niet zo uitputtend is als anders. Wanneer je op de echt steile klimmen het gevoel krijgt dat het wat moeilijker wordt met 100 watt extra schakel ik graag een tandje bij. Eens je op de middelste ondersteuning staat voel je pas echt welke kracht er achter deze fiets schuilgaat. Je vliegt als het ware de berg omhoog. Het verschil met de hoogste ondersteuningsstand vind ik daarna wel niet zo groot meer.
 
Het vernieuwde bedieningspaneel ziet er heel fraai uit. Ook geven vijf subtiele ledlampjes je een idee van hoeveel van je batterij er nog beschikbaar is. Doordat de bedieningsknoppen een soort van touch-knopjes zijn is het mij ook wel enkele keren voorgevallen dat ik per ongeluk een stand hoger of lager duwde zonder ik het doorhad. De knoppen zijn echter wel goed te bedienen met MTB-handschoenen aan.
 
Duurtest in La Roche-en-Ardenne
Ik wilde graag eens testen hoe lang een batterij van 250Wh nu zou kunnen meegaan tijdens een rit in de ardennen met toch wel wat hoogtemeters. Hiervoor vond ik geen betere plek dat het prachtige La Roche-en-Ardenne. De fiets werd hier zowel bergop als bergaf tot op het uiterste getest.
 
Tijdens het dalen voel je in een rechte lijn niet dat je met een zwaardere fiets onderweg weg bent. De fiets voelt heel stabiel aan en met 120mm veerweg vooraan neem je een groot aantal schokken zeer vlot op. Op de heel ruwe stukken had ik soms het gevoel dat 60mm acheraan misschien iets te weinig was aan hoge snelheid. Toch had ik nooit het gevoel dat ik de controle aan het verliezen was over mijn achterwiel.
 
Waar de fiets uitmuntend tot zijn recht komt zijn de korte technische stukken bergop. Doordat de elektromotor direct aangrijpt krijgt je direct een ideale impuls om vlot boven te geraken. Dit zijn vaak de inspanningen die tijdens een lange rit in de ardennen op het einde van de dag ook zwaar gaan doorwegen. Ik wilde de uithouding van de batterij testen dus stond ondersteuning constant op de laagste stand. Hierdoor kreeg je geen te harde tempoversnellingen waardoor je plots de controle zou kunnen verliezen. Wanneer je op zulke korte technische stukken een stand hoger zou staan en je plots 200 watt extra onder je kont krijgt kan ik er wel inkomen dat de fiets plots met jou op stap gaat en niet andersom.  
 
Nu het grote resultaat van deze duurtest was nog altijd de uithouding van de batterij. Tijdens het rijden kon ik de ledlampjes mooi zien veranderen naarmate de batterij leegliep. Elke 10km zag ik een lampje wegpinken waardoor ik men oorspronkelijke route van 60km toch wel wat heb moeten inkorten. Vijf lampjes en 10km per lampje dan kom je in theorie aan 50km. Na 1400 hoogtemeters en een slot van klimmetjes rondom La Roche zelf, uit voorzorg om niet met een lege batterije te vallen, klokte ik mijn rit af na een drie uur fietsen en 45km. De laatste klim merkte ik dat de batterij op zijn einde liep en ging de ondersteuning praktisch volledig weg. Een lichte hulp voelde je nog wel maar bijlange nietmeer zo groot als doorheen de rest van de rit.
 
Conclusie
Aangezien je met 250Wh niet over de allergrootste batterij beschikt is het normaal dat die ook geen monserritten zal kunnen afleggen. Nu denk ik dat drie uur fietsen doorheen de ardennen met een leuke ondersteuning voor de modale biker toch al wel een mooie trip is. Laat je zeker niet van de wijs brengen door te denken dat rijden met een e-bike een gezellige zondagsuitstap is waarbij je totaal geen moeite moet doen. Als competitieve mountainbiker had ik over de gehele tijdsduur toch een gemiddelde hartslag van 144 wat toch wel wijst op dezelfde intensiteit van een stevige duurtraining. Niet zomaar een ‘walk in the park’ dus. Wil je zelf ook een Trek E-Caliber aanschaffen zal je zoals bij heel wat elektische mountainbikes tegenwoordig wel wat dieper in je buidel moeten tasten. De fiets die wij hier hebben getest zoals eerder beschreven komt neer op €9.999, wat voor heel wat recreanten toch al wat centen van de spaarboek zal kosten.
Auteur: Jochen De Vocht
tags Trek E-bikes Trek E-Caliber La Roche-en-Ardenne
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy