mountainbike.be
09/06/2021
Fietsen

Nieuwe Scott Spark: achterdemper verdwijnt IN het frame!

De nieuwste generatie van de Scott Spark is aan de wereld voorgesteld. Meest opvallende feature van de volgeveerde fiets van Nino Schurter en co: de achterdemper verhuist naar de binnenkant van het frame!
Vindt u de achterdemper van de nieuwe Scott Spark nog?
© Scott
De shock verdwijnt ín het frame van de vernieuwde Spark
© Scott
De nieuwe Scott Spark ziet er door de geïntegreerde demper nóg strakker uit
© Scott
Poortje open ...
© Scott
... poortje toe
© Scott
Ook de Fraser iC Combo-cockpit is nieuw
© Scott
21 modellen, verspreid over de RC en de 900, in drie materiaalkeuzes
© Scott
Voor vrouwen zijn er vier Contessa-modellen van de Spark
© Scott
Nino Schurter is de bekendste berijder van de Scott Spark
© Scott
De Scott Spark behoeft geen voorstelling meer: de fully bestaat al sinds 2008, en groeide intussen uit tot een monument. Ook de nieuwste generatie van de Spark mikt op hetzelfde publiek als zijn voorgangers: crosscountrywedstrijdrenners en trailrijders die genoeg hebben aan een beperkte veerweg. De nieuwe Scott Spark werd nog maar pas voorgesteld in Oostenrijk, en onze redacteur Jochen was erbij. Zijn eerste rijervaringen leest u later, maar wat er nieuw is aan de Scott Spark, dat geven we nu graag al mee!

De integratie van de 120 mm-shock (oftewel de achterdemper) in het frame noemt Scott zelf ook één van de meest opvallende wijzigingen aan de nieuwe Spark. Die zorgt ervoor dat de karakteristieken van de demper nog verder verfijnd kunnen worden, zonder dat dat leidt tot extra gewicht. Want op het niveau van de Spark, een fiets die al talloze WK’s en wereldbekermanches heeft gewonnen, telt elke fractie van een procentje winst. De nieuwe suspensie werd daarom geoptimaliseerd om tijdens het dempen toch zo weinig mogelijk krachtverlies te hebben door zijdelingse bewegingen.

Het grootste deel van de presentatie van de nieuwe Spark draaide dan ook rond die nieuwe shock. De frameconstructie errond maakt dat alles volgens de ontwerpers veel stijver wordt, en de achterdemper komt zo ook lager te zitten, wat zorgt dat het zwaartepunt dichter bij de grond komt te liggen. En dat zorgt op zijn beurt voor een beter, meer stabiel rijgedrag. De geïntegreerde achterdemper is bereikbaar via een uitneembare poort onderaan de schuine framebuis.

De nieuwe Spark kreeg verder ook een Fraser iC Combo-cockpit van zustermerk Syncros, die stuur en stuurpen combineert in één stuk en het integreren van de kabels naar eigen zeggen een stukje handiger maakt. Zo lopen de kabels niet meer door een bijkomende holte langs de zijkant het frame binnen, maar zullen deze via speciale tussenstukken door het balhoofd worden geïntegreerd. Uiteraard werd ook de geometrie van het frame van de Spark herzien.

RC of 900?

De nieuwe Spark komt net als zijn voorgangers in twee uitvoeringen: de RC is gemaakt voor de crosscountrywedstrijdspecialisten, de 900 voor de trailrijders die een fiets willen met niet al te veel veerweg. Het verschil spreekt voor zich: de 900 kreeg onder meer iets extra veerweg vooraan (130 mm in plaats van de 120 van de RC), een wat langere voorvork, een breder stuur, en stevigere banden. Ook kan er met de cups in het balhoofd gespeeld worden wat de trailbike een iets meer 'slack' balhoofdhoek zal bezorgen. In totaal zijn er 21 Spark-modellen, met naast de full-carbon versies ook hybride en alu keuzemogelijkheden. Voor vrouwen zijn er vier specifieke Contessa-uitvoeringen.

Op de definitieve prijzen en beschikbare Spark-modellen is het helaas nog even wachten: in juli is de nieuwe fiets beschikbaar voor testen, in september/oktober begint de verkoop. Alle info over de Spark RC vindt u hier, alles over de Spark 900 hier.
Auteur: Simon Lamon
tags Scott Scott Spark
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy