mountainbike.be
23/03/2021
Fietsen

Generatie drie van de Specialized Levo is hier

Specialized heeft een derde generatie gelanceerd van zijn Levo, één van de populairste volgeveerde e-bikes op de markt. Twee verschillende wielmaten en een display dat werd ingebouwd in het frame springen in het oog, maar wij onthouden vooral de wijzigingen in de geometrie.
De derde generatie van de Levo is gearriveerd!
© Specialized
Een framedesign geleend van de Stumpjumper EVO, maar met 2 verschillende wielmaten
© Specialized
De geometrie kan je zelf tunen
© Specialized
Het brein van je elektrische ondersteuning verhuist naar het frame
© Specialized
Twee jaar na de tweede generatie van de Levo’s gaat Specialized voor zijn derde versie te leen bij zijn eigen Stumpjumper EVO. Vooral wat geometrie betreft, volgens onze bescheiden mening nog steeds één van de belangrijkste aspecten van een fiets waarop je je goed voelt. Verrassend is het niet dat Specialized voor deze nieuwe generatie kiest voor een steilere zitbuis, een kortere achtervork, een langere voorkant, en iets meer druk op het voorwiel. En net als bij de Stumpjumper EVO kan de rijder de hoogte van het bottom bracket en de hoek van het balhoofd licht gaan aanpassen aan het terrein.

Wie interesse heeft in de nieuwe Levo en de maattabel opzoekt, zal merken dat er geen sprake meer is van S, M of L, maar van ’S Sizing’. De 6 maten daarin (van S1 tot S6) zijn niet alleen afhankelijk van de lengte van de rijder, maar vooral ook van het terrein waarop hij of zij met zijn Levo wil gaan uitblinken. Zo kan je zelf kiezen tussen een vinnigere fiets die zich sneller door de bochten gooit, of een langere fiets voor wat meer stabiliteit. De hoogte van het balhoofd en de zitbuis wijzigt amper tussen de maten, de Levo helemaal perfectioneren voor je lichaamsbouw doe je met een langere zadelpen of door enkele spacers onder je stuurpen te plaatsen.

Zelfde motor, nieuw display

De vernieuwde geometrie zorgt allicht voor het grootste verschil op de trails voor de gebruiker, maar toch springen twee andere dingen nog meer in het oog: omwille van de erg korte achtervork wordt gekozen voor een 27,5” achterwiel met een brede 2.6” band, in combinatie met een 29” voorwiel. En het ‘brein’ van je elektrische ondersteuning verhuist naar het frame: de Mastermind Turbo Control Unit is een klein kleurendisplay aan het eind van je bovenbuis, waar het ons inziens een stukje veiliger zit dan op je stuur. De unit is een fietscomputer op zich, met zoveel functies die je kan gaan aanpassen via de bijhorende smartphone app dat we er een apart artikel over zouden kunnen schrijven. De bediening onderweg gebeurt via een kleine knop links op het stuur.

Verder neemt de derde Levo veel van het goeie van de tweede generatie over: eenzelfde gewicht (om en bij de 9,5 kilogram voor het complete full carbon frame), dezelfde veerweg (achteraan 150, vooraan 160 mm veerweg, genoeg dus voor een erg ruige Ardennenrit), en dezelfde stille motor van Brose (goed voor tot 565 watt, 90 Nm torque, en een ruime 700 Wh batterij). Maar het frame werd wel wat stijver, Fox belooft een verbeterde demping, de motor kreeg een nieuwe aandrijfriem, en naast de standjes Eco, Trail en Turbo (en Walk) is er nu ook een Micro Tune-stand, waarmee je tijdens je rit je ondersteuning erg precies kan afstemmen op je fietsmaats. Je kan met Smart Control ook het niveau van je elektrische ondersteuning automatisch laten aanpassen aan de lengte van je rit, zodat je geen schrik moet hebben dat je batterij onderweg de geest geeft.

Drie full carbon versies van de Specialized Levo 3 zijn al beschikbaar. Het topmodel, de Turbo Levo S-Works, kost 13.999 euro, zijn framekit is verkrijgbaar voor 6.999 euro. De Turbo Levo Pro heb je voor 11.499 euro, de Turbo Levo Expert voor 9.299 euro. Stevige prijzen, maar meer budgetvriendelijke aluminium modellen worden voor later dit jaar beloofd.
Auteur: Simon Lamon
tags Specialized e-bike Specialized Levo
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy