mountainbike.be
24/12/2020
Fietsen

Gek of geniaal? Driewieler helpt beter klimmen

We zijn het intussen gewoon om hopen productvoorstellingen in onze mailbox te krijgen, maar af en toe zit er toch nog eentje tussen die meteen al onze aandacht trekt. Deze driewieler van Ascendu bijvoorbeeld, die ervoor moet zorgen dat zelfs de allersteilste beklimmingen geen probleem meer vormen.
De bizarre driewieler van Ascendu zou een klimmirakel zijn
© Ascendu
Zelfs steile rock gardens zouden overwinbaar worden met de uitvinding
© Ascendu
Of je ook vlot kan dalen met de Ascendu, durven we te betwijfelen
© Ascendu
Eén van de opvallendste fietsen die we ooit zagen
© Ascendu
Eén ding staat vast: wie deze Ascendu koopt, valt meteen op bij zijn fietsmaats, en moet geen enkele moeite doen om zijn fiets te vinden in de drukste fietsparking. Het dubbele voorwiel van de Spaanse fiets trekt alle aandacht en zal ongetwijfeld veel wenkbrauwen doen fronsen. Maar is niet elke geniale uitvinding ooit onthaald met veel hoongelach? Tijd dus om de theorie achter dit bijzonder model te ontdekken.

De beloftes van de bijzondere Spaanse producent? Elke klim omhoog rijden zonder moe te worden. Elke hellingsgraad nemen met veel grip, tot klimpercentages van 75 procent. Geen last meer hebben van een gebrek aan tractie of balans. Je inspanning en snelheid zelfs op de steilste klim kunnen aanpassen aan je conditie. En daardoor routes kunnen samenstellen die met een gewone fiets nooit mogelijk waren.

De theorie daarachter? Doorsnee producenten maken nu steeds kleinere versnellingen om bikers toe te laten steeds steilere klimpercentages te overwinnen, maar op de steilste stroken moeten we toch naar voor leunen om te vermijden dat het voorwiel omhoog gaat, en daardoor kunnen we grip verliezen op het achterwiel. En door het snelheidsverlies bergop komen we daarnaast ook geregeld in de problemen qua balans.

Ascendu dacht helemaal ‘out of the box’ en kwam daardoor met volgende oplossing. Een driewieler met twee voorwielen, die onafhankelijk van elkaar op en neer kunnen gaan, met een enorme veerweg van 430 millimeter, voor een ideale tractie. Ook het stuur is wel erg bijzonder. De twee sturen, om precies te zijn. Het zijn er niet alleen twee, het onderste is ook opgesplitst in twee en apart aangehecht aan de twee voorvorken.

Daar blijft het niet bij: dankzij de versnellingen in het bracket beschik je virtueel over een piepklein dertientands voorblad. Dat je daarmee bijzonder traag vooruit gaat, geeft niet: met een driewieler kan je je evenwicht niet verliezen. Het moet er dus allemaal voor zorgen dat je zelfs de steilste rock gardens kan overwinnen. Ascendu raadt de fiets dan ook niet aan voor je doorsnee rondje, maar specifiek voor klimritten waarin anders lange tijd gestapt zou moeten worden over ruwe bergpaden.

In cijfers: waar je volgens Ascendu op een klim van 35 procent met een gewone fiets 430 watt moet trappen om vooruit te blijven gaan (en dat houdt niemand van ons lange tijd vol), kan je met hun driewieler diezelfde hellingsgraad aan 190 watt overwinnen, aan … twee kilometer per uur. Volgens Ascendu is hun fiets daardoor de eerste ooit die zo’n steile klimmen laat overwinnen. “Een nieuwe soort mountainbiken staat voor de deur: we hadden al crosscountry, downhill, enduro, trail, fatbikes, marathon, all-mountain, dirt, trial, free ride en gravel. Maar een klimfiets miste het MTB’en nog.”

De theorie klinkt goed, en in onderstaande video bewijzen de makers de klimkunsten van hun uitvinding. Maar de fiets weegt ook 24 tot 25 kilogram, en of zo’n driewieler ook vlot een bochtige afdaling naar beneden rijdt, dat durven we ernstig te betwijfelen … Wie durft?


Auteur: Simon Lamon
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy