mountainbike.be
03/03/2020
Fietsen

Duurtest: nieuwe Superior Team XF fully is een ruwe diamant

Superior is een Tsjechisch merk. Racen zit in hun DNA. Hun motto is #ALWAYSRACE. De fietsen zijn dan ook ontworpen om steeds opnieuw klaar te zijn voor jouw volgende uitdaging. Voor het modeljaar 2020 presenteert Superior een nieuwe dubbelgeveerde fiets. Hun cross-country wedstrijdteam reed hier al op in het 2019 seizoen en wij kregen deze winter de kans om de nieuwkomer grondig aan de tand te voelen.
De nieuwe Superior Team XF in actie!
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Deze fiets zit in het cross-country en marathon segment
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De fiets is gemaakt om te vlammen
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Maar tegelijk zeer vergevingsgezind
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Een ideale reisgezel op zonnige...
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
... en minder zonnige dagen
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Wedstrijdteam

Enkele jaren geleden reed het team van Bart Brentjens op Superior fietsen. Ondertussen heeft Superior zijn eigen fabrieksteam in het XCO World Cup circuit. Dit team werkt intensief mee aan de ontwikkeling en vooruitgang van de producten. Deze nieuwe Team XF full-suspension is er het levende bewijs van. Superior test hun materiaal grondig in het labo, maar minstens even hard op de trails. Dat is een hele geruststelling voor de eindconsument!

Onze testfiets

De Superior Team XF 29 Elite is de derde in lijn. Het is meteen ook de goedkoopste variant die beschikt over exact hetzelfde frame en demper als het topmodel.

Klik hier om de door ons geteste fiets in detail te bekijken.

Varianten

7.499 euro - Team XF 29 Issue R met DT Swiss XRC1200 carbon wielen en Shimano XTR aandrijving
5.999 euro - Team XF 29 Issue met DT Swiss XR1501 aluminium wielen en Shimano XTR/XT aandrijving
4.599 euro - Team XF 29 Elite met DT Swiss X1700 wielen en Shimano XT aandrijving

Maatvoering en kleur

De fiets is beschikbaar in vier maten: Small (15,5”); Medium (17,5”); Large (19”) en XL (21”). De frames zijn allen identiek en carbonkleurig. Op de schuine buis staat in een opvallende chromé kleur SUP te lezen en aan de onderzijde van de bovenbuis is er een klein rood accentje.

Video

Klik hier om het verhaal achter dit nieuwe frame te lezen. Hieronder kan je bovendien genieten van de introductievideo.


 
Geometrie

Wanneer je naar de maattabel kijkt, valt het meteen op dat de reach erg lang is. Deze trend zien we ook bij andere recent ontwikkelde topfietsen. Een medium (17.5”) heeft een reach van 449 mm. Dit is bijna 2 centimeter meer dan wat gebruikelijk is bij eenzelfde fiets van grote merken zoals Trek, Scott, Canyon, Specialized... Uitgaande van de lange reach had ik verwacht een twee centimeter kortere stuurpen nodig te hebben, maar dit bleek fout. Voor een comfortabele fit had ik precies dezelfde pen lengte nodig als op een medium van hoger vermelde merken. In mijn geval een pen van negen centimeter lang. Tot op heden heb ik hiervoor nog geen verklaring gevonden, maar ik heb een sterk vermoeden dat andere merken dezelfde weg zullen inslaan.

Cockpit

Van zodra ik de goede stuurpenlengte te pakken had, voelde ik me thuis op deze fully. De fiets wordt geleverd met een korte negatieve Syntace pen van 7 cm. Deze wordt gecombineerd met een zeer breed stuur van het merk ONE1 (76cm). Voor mij is een stuur van 72cm al meer dan breed genoeg en mocht de pen zoals hoger beschreven iets langer zijn. Toch vind ik de keuze voor een breed stuur goed, want iedereen kan zijn stuur eenvoudig naar wens inkorten. Als jouw nieuwe fiets geleverd zou worden met een te smal stuur, dan sta je met de rug tegen de muur.
Stuur, stuurpen en zadelpen dragen de naam ONE1 Race. Vermoedelijk zijn dit producten uit eigen huis, want we vinden niets terug over dit merk. Deze componenten zijn niet licht, maar wel degelijk.

Rijgedrag: vergevingsgezind en snel

De balhoofdhoek is net iets minder scherp dan die van twee hypermoderne nieuwe modellen, namelijk de nieuwe Trek Top Fuel en BMC Fourstroke. De hoek is dan weer net iets scherper dan de hoek van een Scott Spark. Een scherpere hoek of ‘slackere head angle’ neigt meer naar het enduro segment. Dit resulteert in een trail gerichte fiets die zich goed laat besturen in (steile) afdalingen. De fiets is trouwens over de hele lijn vergevingsgezind. In open modus zijn de veringen soepel in de eerste centimeters van de veerweg. Het frame is niet overdreven stijf, maar dat resulteert in erg veel comfort en een goede wegligging op onverhard terrein. En ondertussen weten we allemaal dat een beenharde fiets van 9 kilogram op de moderne parkoersen niet op kan tegen een comfortabele marathonfully.

DT Swiss vering

DT Swiss is hofleverancier bij Superior. De Zwitsers leveren zowel demper, voorvork als wielset.

Zowel vork als demper bedien je met je linker hand vanaf het stuur. Beide beschikken over drie standen, gelijkaardig aan het systeem dat je bij Scott terugvindt. 

De voorvering is zeer soepel, maar toch gaat ze niet onaangenaam duiken bij het remmen. Je hebt dezelfde instelmogelijkheden zoals je die bij de grotere spelers Fox en RockShox terugvindt.
In geblokkeerd toestand blijven zowel voor- als achtervering hard. Dit is vooral aangenaam wanneer je op verharde ondergrond gaat rechtstaan. Bij onverhard klimmen kozen we zeer vaak voor de tussenstand. De voor- en achtervering zijn dan stugger, maar ze werken wel.

Qua werking moeten vork en demper niet onderdoen voor de concurrentie. Wat de voorvork betreft blijven we met een vervelend gevoel achter. De vork vormt een heerlijk duo met de demper. Maar: een niet-boost voorvork hoort niet thuis op een high-end fiets in 2020. Zo lang je met de originele DT Swiss wielen blijft rijden, is dit geen probleem. Wanneer je wil gaan upgraden dan zal je keuze erg beperkt zijn, want het achterwiel is boost (148mm) en het voorwiel niet-boost (100mm).

Ondertussen heeft DT Swiss orde op zaken gesteld en hebben ze hun allereerste boost voorvork gepresenteerd in combinatie met een nieuwe demper en innovatieve dropper. Jammer genoeg waren deze niet beschikbaar op het moment dat dit 2020 model de catalogus in moest.

De as die het voorwiel op zijn plaats houdt heeft een hendel die vast zit aan de as. De steekas van het achterwiel verwijder je met een inbussleutel van 6 millimeter. Als je dan toch een multitool of inbussleutel moet meenemen om je achterwiel te kunnen verwijderen, had ook het voorwiel een lichtere as mogen krijgen.

DT Swiss X1700 wielset

Deze wielset beschikt over DT Swiss naven met Ratchet systeem. Dit systeem is zeer betrouwbaar en qua overbrenging is elke trap raak. De wielen zijn goed en hebben een goede loop. We hebben met deze wielen geen enkel probleem gehad. Als je je wil verbeteren, moet je voor een veel duurdere high-end carbon wielset gaan.

Schwalbe banden

De Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray hebben we eerder aan de tand gevoeld. Op deze fiets zit niet de Tubeless Easy, maar wel de Performance variant. Het noppenprofiel van beide varianten is identiek. De Performance versie is iets goedkoper, zwaarder en geeft minder lekbescherming. We hebben geen enkel probleem gehad met deze banden. Een verschil in rijgedrag voel je niet of nauwelijks. Tijdens onze testperiode hebben we ook met verschillende andere banden gereden, maar de Racing Ralph en Ray combinatie is een prima keuze waar je overal mee uit de voeten kan.

Aandrijving

De Shimano XT 1x12 aandrijving is oerdegelijk. Het schakelen voelt vrij droog maar is zeer precies. Enig opzoekingswerk leerde ons dat het Shimano schakelsysteem ontwikkeld is om te schakelen onder spanning. Je mag in een steile klim dus onder stevige kracht lichter schakelen. We hebben dit uiteraard uitgeprobeerd en waren verrast. We kunnen concluderen dat opschakelen vlotter gaat onder volle kracht dan wanneer je rustig aan het peddelen bent. Wat afschakelen betreft verkozen we toch om de kracht wat af de pedalen te halen wanneer de ketting naar rechts afdaalt op de cassette.

De keuze voor een voorblad met 36 tanden is opmerkelijk. Andere grote merken kiezen steevast voor een blad met 32 of 34 tanden in combinatie met een 12-speed aandrijving. Superior kiest hier bewust voor omdat deze vertanding ideaal is om in Tsjechië en de Benelux rond te vlammen. Wedstrijdrijders kunnen er zelfs overal ter wereld mee aan de slag. Wanneer je een loodzware meerdaagse zoals Cape Epic, Swiss Epic of Alps Epic gaat doen, dan zal je voor een kleiner voorblad moeten kiezen tenzij je over zeer sterke benen beschikt.
Onze testfiets beschikte over een Shimano XTR achterderailleur. Standaard wordt de fiets met een XT derailleur geleverd. Ook crankset, cassette en shifter zijn van XT. De ketting is Shimano SLX.

Remmen

De Shimano XT remmen zijn performant, eenvoudig en absoluut no-nonsense. Met het stelwieltje op de remhendel regel je het contactpunt naar wens af. Ook de remschijven zijn van Shimano. De werking van het complete remsysteem staat op punt.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden moet je de remklauw van de achterrem verwijderen om de remblokken te vervangen. Het vijsje dat de remblokken op zijn plaats houdt zit namelijk onbereikbaar achter één van de framebuizen. Het Superior frame is voorzien voor flatmount remklauwen, vermoedelijk binnenkort de nieuwe standaard. Aangezien Shimano hun XT rem voorlopig enkel in postmount versie heeft, wordt er met een adapter gewerkt. Van zodra de flatmount remklauwen beschikbaar zullen zijn, zou dit probleem opgelost moeten zijn. Gelukkig gaan de remblokken best wel lang mee en moet je ze dus niet te vaak vervangen.

Twee bidonhouders

Op het frame kan je twee bidonhouders plaatsen. Op de schuine buis kan je een grote drinkbus vervoeren. Op de zadelbuis past er een kleine bidon onder de demper. Er zijn drie gaten in het frame zodat je de bidon op de schuine buis lager kan monteren wanneer je slechts één bidonhouder gebruikt.

Tip: je kan extra ruimte creëren voor de bidon op de zadelbuis door de bidonhouder een beetje te kantelen. Je doet dit door over de bovenste bevestigingsbout van de bidonhouder een spacer van drie tot vijf millimeter te plaatsen tussen het frame en de bidonhouder.

Contactpunten met de fiets

De ESI Racers Edge silicone grips zijn licht en comfortabel. Onze fiets werd geleverd met de iets dikkere Chunky handvatten. Silicone grips zijn de gouden standaard en leveren een optimale mix van comfort, gewicht en prijs.

Het Fizik Antares R7 zadel is niet bepaald onze lieveling. Het is een standaard zadel dat op veel fietsen in eerste montage zit. Het is degelijk, maar blinkt niet uit. Een zadel is zeer persoonlijk en een goed zadel is essentieel voor marathonrijders.

Zoals bij de meeste merken wordt ook deze fiets zonder pedalen geleverd.

Leuke extra’s

Het Acros head set voorkomt dat je stuur bij een val schade kan veroorzaken aan de bovenbuis. Het systeem kreeg de naam BlockLock mee en werkt voortreffelijk.

Er is een kleine plastic chaincatcher voorzien die de ketting ook op de meest hobbelige paden op de plateau houdt.

De eerste eigenaar geniet van vijf jaar garantie op het frame.

Wedstrijdtuning

Omdat we met deze fiets ook aan een tiental Spaanse wedstrijden deelnamen, hebben we de fiets van enkele upgrades voorzien tijdens onze testperiode. De fiets kreeg een lichte carbonwielset mee. Aangezien we geen niet-boost voorwiel ter beschikking hadden, hebben we een RockShox SID voorvork in de fiets geplaatst. Deze duurdere voorvork werkte niet duidelijk beter dan de standaard DT Swiss vork. Goede punten voor DT Swiss!

Een strakke carbon wielset bleek echter een absolute meerwaarde voor deze vergevingsgezinde fiets. Als je budget het toelaat, overweeg dan om zeker iets meer te betalen voor het topmodel.

Tuning tips

Als je de vering enkel gebruikt om de oneffenheden tussen de Vlaamse velden weg te filteren, kies dan gewoon voor een vaste zadelpen. Ga je echter vaak naar de Ardenenn of Alpen en hou je van de steilste afdalingen, plaats dan zeker een dropper zadelpen in deze fiets. De kabelvoering kan door het frame. Bovendien is er links onder het stuur plaats voor de remote hendel van je dropper.

Breng zeker een bescherming aan ter hoogte van de chainstays. Als de ketting gaat kletteren tegen de carbon buis, raakt de buis oppervlakkig beschadigd en bovendien maakt dit erg veel lawaai.

Conclusie

Deze nieuwe Team XF van Superior zit boordevol mogelijkheden. De fiets is breed inzetbaar en gedraagt zich erg goed in de praktijk, zelfs op de ruwste trails. Er zijn nog enkele schoonheidsfoutjes die weggewerkt moeten worden. Het 2021 model zal ongetwijfeld helemaal op punt staan zodat de Team XF zijn weg naar de top kan verderzetten en kan wedijveren met de allerbeste marathonfully’s.

Klik hier om naar de website van Superior te surfen.

Superior wordt in de Benelux verdeeld door Verwimp.

Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Superior-Brentjens MTB Racing Team Shimano Fabian Giger Milka-Superior Linda Indergand Superior DT Swiss Superior Team XF
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy