mountainbike.be
19/09/2019
Fietsen

De vernieuwde Trek Fuel EX is een alleskunner voor het ruige werk

Trek introduceert het topmodel van de vernieuwde Fuel EX als volgt: “De Fuel EX 9.9 is een volledig compromisloze fiets. Een carbon frame, carbon wielen, SRAM X01 Eagle aandrijving en FOX Factory vering. Deze componenten vormen samen de ultieme carbon full suspension mountainbike die heerst op elke trail. Hij is snel op singletracks, klimt lichtvoetig op steile beklimmingen en voelt stabiel aan op het ruwste terrein dat je kunt vinden.” De verwachtingen waren bijgevolg zeer hoog gespannen, maar we kunnen nu al zeggen dat ze volledig ingelost werden.
Dit is zonder twijfel de meest opvallende kleur voor de Trek Fuel EX 9.9
© Mountainbike.be
Maar ook in rood-zwart mag de fiets gezien worden.
© Mountainbike.be
Zelfs in het bikepark kan je je met deze fiets uitleven
© Mountainbike.be
De twee Trek Fuel EX 9.9 fietsen samen op stap in Livigno
© Mountainbike.be
De SRAM Eagle aandrijving stelt niet teleur
© Mountainbike.be
Op dagtochten in de bergen komt deze fiets echt tot zijn recht
© Mountainbike.be
Tools kan je opbergen in de schuilkelder onder de bidonhouder
© Mountainbike.be
Het Knock Block headset
© Mountainbike.be
Framebescherming ter hoogte van de onderbuis
© Mountainbike.be
Dubbele test

Wij hadden het geluk om het topmodel van de Fuel EX te testen, namelijk de 9.9 versie. Bovendien ging het om een dubbeltest, want we hadden twee testfietsen ter beschikking om deel te nemen aan Enduro2 in Davos, een enduro race voor duo’s. Naast de enduro wedstrijd hebben we de fietsen ook getest tijdens dagtochten in de bergen, maar ook in het bikepark van Livigno.

De fiets in beeld



Full Carbon frame

Zowel het hoofdframe als de achterbruggen bestaan zowel op de Fuel EX 9.9 als op de 9.8 volledig uit carbon. Het frame is beschermd ter hoogte van de onderbuis voor impacten van stenen rond het bracket, maar ook de vorkkroon kan het frame niet beschadigen mocht de Knock Block falen.

Knock Block headset

Het Knock Block headset zorgt ervoor dat je stuur niet volledig door kan draaien. De beweeglijkheid wordt geremd voor de vorkkroon het frame kan raken en ook voor het stuur of de schakelaars de bovenbuis raken. Voor transport van de fiets in de wagen met het voorwiel gedemonteerd kan dit een beperking zijn. Tijdens het rijden hebben we nooit de indruk gehad dat we geremd werden, zelfs niet tijdens scherpe haarspeldbochten in het hooggebergte.

Fox Factory Kashima veringen

Vooraan bedraagt de veerweg 140mm, achteraan 130mm. Dit is vooraan net dat tikkeltje meer dan de veerweg van de Fuel EX van 2019. De dikke 36 mm vorkpoten zijn enorm stijf. De veringen zijn erg soepel en bieden veel tuning mogelijkheden: luchtdruk, rebound, low speed compression, high speed compression, maar ook air reducers kunnen naar wens ingesteld worden. Gelukkig heeft Trek een online Suspension Calculator die het mogelijk maakt om heel snel een startpunt te vinden qua instellingen. Vanaf dit punt kan je dan naar wens bijsturen, maar het viel ons op dat die standaardinstelling voor ons gewicht er accuraat was.

Bontrager Line Pro 30 TLR Boost 29 wielset

Deze wielset is de enduro tegenhanger van de cross-country wielset die we eerder getest hebben. De review van de Bontrager Kovee Pro 30 TLR Boost 29 wielset kan je nalezen op onze website. Deze wielen bleken al even betrouwbaar en sterk als hun lichtere tegenhanger. Ze lopen licht en zijn stijf.

De adviesprijs voor een los voorwiel bedraagt 579,99 euro, een los achterwiel kost 619,99 euro. De set kost dus net geen 1.200 euro. De wielen van deze fiets vallen ook onder het Carbon Care wielprogramma. Als je de wielen binnen de twee jaar na aankoop kapot zou rijden dan herstelt of vervangt Bontrager dit gratis.

Bontrager SE4 29x2.6” banden

Wij kozen ervoor om niet met de standaard XR4 Team Issue 29x2.6” banden te rijden, maar we monteerden de sterkere en zwaardere SE4 Team Issue 29x2.6”. We kunnen bijgevolg de XR4 banden niet beoordelen, maar de SE4 banden verdienen alvast een pluim. De grip is fenomenaal, zowel bergop als bergaf dankzij het zachte rubber. Het karkas van de banden is dan weer zeer stevig en je kan zonder probleem de druk tot 1.5 bar laten zakken. Het weer tijdens Enduro2 was erg slecht, maar deze banden zorgden ervoor dat we steeds over voldoende grip beschikten. Zelf op gladde wortels en stenen behielden we de controle. Over de levensduur van de banden kunnen we ons niet uitspreken.

SRAM Eagle aandrijving

Een voorblad met 32 tanden en een cassette van 10 tot 50. Dit is niet voor niets de gouden standaard geworden. De aandrijving faalde nooit. De schakelaar, achterderailleur en het crankset komen uit de SRAM X01 Eagle groep. Enkel de cassette en ketting zitten op GX Eagle niveau. Dit maakt de fiets enkele grammen zwaarder en de GX cassettes gaan iets minder lang mee dan de X01 cassettes, maar schakelen doen ze even goed.

Shimano XT remset

Deze remset met vier remzuigers per remklauw liet ons kennismaken met een remkracht die we nooit eerder hadden ervargen op onze cross-country fietsen. Vol in de remmen gaan was geen optie, want daarvoor zijn deze remmen te krachtig. Gelukkig kan je de remkracht erg goed doseren.

Bontrager Line Elite dropper en Arvada Pro zadel

Op de kleinere maten zit een dropper van 15 centimeter. Op de grootste maten bedraagt de drop 17 centimeter. Je kan de zadelpen traploos in de gewenste positie plaatsen. De hendel om de dropper te bedienen zit links onder het stuur en is vlot te bereiken.

Het Bontrager Arvada Pro zadel is volledig dicht bovenaan, maar in de schaal zit een gat. Zo is er iets minder druk in de urogenitale zone. De padding is vrij dik en dat zorgt voor een goede demping van de trillingen ter hoogte van de zitbeenknobbels. Dankzij de carbon brug is het zadel ook nog eens erg licht.

Bontrager accessoires

Het Bontrager Line Pro OCLV Carbon stuur is 78 cm breed en zeer stijf. De diameter ter hoogte van de stuurpen bedraagt 35mm. Ook de handvatten komen uit eigen huis, net zoals de stuurpen.

Spelen met de geometrie: Mino Link

Dankzij de ‘Mino Link’ is de geometrie licht aanpasbaar. Je kan de balhoofdhoek met een halve graad wijzigen en het bracket 1 centimeter hoger of lager laten komen. Op deze manier kan je je fiets aanpassen aan ritten die specifiek op klimmen of dalen gericht zijn. De meeste mensen zullen de Mino Link echter niet zo vaak switchen. Je laat hem gewoon staan in de positie die het best bij jouw gebruik past.

Extra: opbergruimte in de onderbuis

Je kan de schuine buis van het frame met een hendel ter hoogte van de bidonhouder openen. In de onderbuis kan je heel wat reservemateriaal kwijt: een binnenband, een CO2 patroon, bandenlichters, een derailleurpat... Wie een zadeltasje gebruikte, kan dat nu overboord gooien.

Gebruikservaring

Wanneer we van onze marathonfiets overstapten naar de Fuel EX dan voel je gewoon dat je twee categorieën stijgt op de ladder. Waar je in ruwe afdalingen door elkaar gerammeld wordt op de marathonfiets, zit je met deze fiets nog ruim binnen de comfortzone. Om de limieten van deze fiets te bereiken, moet je al een erg goede piloot zijn. De meeste mensen zullen niet hard genoeg kunnen klimmen of dalen om de fiets in de problemen te brengen. Alles is oerdegelijk en compromisloos: het frame, de veringen, de wielset, de remmen, maar ook de aandrijving.

De klimgeit onder de afdalers

De nieuwe Fuel EX klimt verrassend goed. Wanneer je klimt op oneffen terrein laat je de veringen gewoon open staan. De demper kan je eventueel in de tussenstand plaatsen (er zijn drie standen). Als je lang moet klimmen op grind of op de weg dan kan je de demper snel in de vaste stand klikken en de low en high speed compression van de vork volledig vast draaien (rechtsom). Zo pompt de fiets nauwelijks nog.

De fiets rijdt geweldig, maar vergeet niet dat dit bovenal een trail mountainbike is en dus geen pure klimgeit of racebolide.
Een tweede aanpassing die je kan maken wanneer je een opeenvolging van weinig technische dagtochten wil doen met deze fiets, zijn de banden. Kies voor lichtere banden met meer loop en je zal uw voordeel doen.

Twee kleurencombinaties

De fiets is beschikbaar in twee kleuren. De meest opvallende kleur is zonder twijfel ‘Miami Green to Teal Fade’. Voor wie liever een minder opvallende fiets heeft is er ‘Raw Carbon / Rage Red’.

Zeven framematen, twee wielmaten

De maten gaan van XS tot XL. De twee kleinste maten hebben 27.5” wielen, al de rest heeft 29” wielen. De maat Small is zowel met 27.5” als 29” wielen te verkrijgen. De maten liggen dicht bij elkaar en de meeste mensen zullen dus kunnen kiezen tussen twee maten, luxe! De overvloed aan maten heeft als extra voordeel dat er geen onderscheid meer nodig is tussen mannen- en vrouwenmodellen.

Adviesprijs

De adviesprijs voor de volledige fiets bedraagt 7.499 euro. In maat medium weegt de fiets iets meer dan 13 kilogram. Voor deze prijs krijg je een fiets die af is. Je hoeft er helemaal niets aan te veranderen. Als toch nog dat tikkeltje meer bling wil dan kan je hem personaliseren via Project One of kiezen voor de SRAM AXS afmontage.

Als deze fiets niet binnen je budget valt dan kan je kiezen voor de Fuel EX 9.8 (5.499 euro) of de Fuel EX 9.7 (3.899 euro). Ook deze fietsen hebben beide een full carbon frame. De Fuel EX 8 kost 3.199 euro.

Conclusie

Dit is een echte alleskunner voor het ruige werk, bovendien is het dé fiets voor het fun segment. Hiermee bedoelen we alles van een fysiek zware Ardennen- of Alpenmarathon, over enduro en freeride in de bergen tot zelfs dagen in het bikepark. Dit is eigenlijk in onze ogen de lichtste bike waarmee je downhill kan uitpakken, maar ook nog vlot mee kan klimmen.

Voor marathons en meerdaagse wedstrijden zouden we eerder voor de nieuwe Top Fuel kiezen. Deze heeft namelijk een afstandsbediening op het stuur voor beide veringen. Wanneer zo snel mogelijk wil rijden op erg gevarieerd terrein dan zal deze fiets sneller zijn.

De mogelijkheden zijn echter niet eindeloos. Dit is niet de juiste fiets voor een toertocht in de Vlaamse velden of een ritje op de weg langs de Schelde of in de Vlaamse Ardennen. Uiteraard kan je de fiets hiervoor gebruiken, maar dan zit je in onze ogen ver van het optimum...

Klik hier om de door ons geteste fiets te bekijken op de website van Trek.

Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Freeride Enduro Trek Fuel EX Bontrager Sram Eagle Davos Klosters Enduro2 Trek Top Fuel All-mountain Enduro Team

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy