mountainbike.be
07/08/2019
Fietsen

Specialized komt met het allerlichtste hardtail frame

Het pas voorgestelde S-Works Epic Hardtail frame weegt nog slechts 790 gram in maat medium. Ongelofelijk licht dus. Om u een idee te geven: een stevige buitenband weegt ongeveer evenveel. Specialized beweert dat het frame niet alleen licht is, maar ook comfortabel blijft. We introduceren hieronder alvast het allerlichtste frame ter wereld.
Het allerlichtste productieframe!
© Specialized.com
De eerste foto's van de S-Works Epic Hardtail
© Specialized.com
Alle kabels komen links vooraan uit het frame, de rechterzijde is clean
© Specialized.com
Uiteraard werd het team nauw betrokken bij de ontwikkeling
© Specialized.com
S-Works Epic Hardtail Ultralight
© Specialized.com
Epic Hardtail Pro
© Specialized.com
Epic Hardtail Expert
© Specialized.com
Zeven modellen en een S-Works framekit
 
Wie een 2020 Epic HT fiets wil, kan kiezen uit volgende carbon modellen:
 
Epic HT – 2.099 euro
Epic HT Comp – 2.699 euro
Epic HT Expert – 4.199 euro
Epic HT Pro – 5.699 euro
S-Works Epic HT XTR – 8.299 euro
S-Works Epic HT Ultralight – 8.499 euro
S-Works Epic HT AXS – 9.499 euro
S-Works Epic HT framekit – 2.999 euro
 
Alle modellen zijn leverbaar vanaf begin augustus, nu dus!
 
Hardtail forever

In Vlaanderen en Nederland zijn hardtails nog steeds de absolute nummer één. Het gebruik bij ons is niet zo extreem als in de Alpen, Vogezen of Ardennen en dus komt een ‘eenvoudige’ hardtail heel goed tot zijn recht. Bovendien is een hardtail minder onderhoudsgevoelig dan een volgeveerde fiets.
 
Lichter
 
Waar het kon, werd gewicht gespaard. Alleen op die manier kom je tot het allerlichtste productieframe. 790 gram in maat medium voor een compleet S-Works frame, dat is beangstigend licht. Bovendien is het 50 gram lichter dan het lichtste frame van de concurrentie. Het frame van de niet-S-Works modellen heeft een andere carbonvezel en weegt 140 gram meer, 930 gram dus.
 
De introductie van de Epic HT gaat gepaard met dit grappige filmpje.

 

Vernieuwingen
 
1) Het nieuwe frame biedt meer ruimte ter hoogte van de achterbrug zodat je voor bredere banden kan kiezen.
2) De bovenbuis is langer en de stuurpen extreem kort. Dit komt de wendbaarheid ten goede.
3) De balhoofdhoek werd scherper of ‘slacker’ gemaakt waardoor de fiets beter tot zijn recht komt in afdalingen. De hoek bedraagt 68,5 graden op alle modellen.
4) De offset van de vork werd verkort tot 42 millimeter om de wielbasis kort te houden.
5) De diameter van de zadelpen werd verhoogd van 27.2 naar 30.9 mm zodat ook dropper zadelpennen met meer drop gebruikt kunnen worden.

De voorste driehoek is stijf zodat je scherp kan sturen. De achtertrein is soepel zodat je toch het nodige comfort hebt. De vorm van de buizen werd geoptimaliseerd om dit alles te combineren tot een super competitief frame.
 
Geplande test

We kijken er naar uit om deze fiets de komende weken te testen en jullie op de hoogte te brengen van onze bevindingen.
 
Online
 
Klik hier om naar de website van Specialized te gaan.

Klik hier om de cross-country fietsen te bekijken.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Christoph Sauser Specialized Samuel Gaze Annika Langvad Specialized FRT Christopher Blevins Alan Hatherly Hardtail Lichtste frame

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy